Telian 4G -mobiilinetti jumittaa

  • 6 December 2018
  • 9 kommenttia
  • 41 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 4 kommenttia

Hankin Samsung S7:n -kännykän vanhan samanlaisen tilalle (pudotin ja näyttö särkyi), mutta Taiwanista. Kyseessä on myyjän mukaan T-Mobilen "unlocked"-puhelin, eli ei silloin sidottu mihinkään operaattoriin tulkintani mukaan. Kävin kehittäjäasetuksista laittamassa päälle OEM unlock-vaihtoehdon, joten kännykän ei pitäisi olla enää tekemisissä T-Mobilen kanssa.

 

On osoittautunut, että uudessa kännykässä mobiilinetti on aivan mielettömän hidas ja koko ajan edge-tilassa, joten minkä tahansa tiedoston lataus tuntuu kestävän ikuisuuden. Samoin ohjelmat (esim. Karttaselain) toimivat hyvin hitaasti. Mistään 4G:stä ei ole tietoakaan. Latasin puhelimeen Samsung Smart Switchin (kannettavalla) kautta uusimmat ohjelmistopäivitykset, joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni.

 

Soitin 5.12. Telian puhelintukeen ja puhuin sinne 1/2 tuntia, mutta ei tullut minkäänlaista parannusta ongelmaan. Onko joku törmännyt samaan ongelmaan ulkomailta hankitun puhelimen kanssa ja onko siihen ratkaisua, kun Telia ei näytä pystyvän ongelmaa ratkaisemaan?

 

Mietin, että onko tässä vaihdettava operaattoria monen vuoden jälkeen, mutta yritän kuitenkin ensin tämän palstan kautta saada tietoa, josko ongelma ratkeaisi.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei!


 


Tuossa on todennäköisesti ongelmana se, että laitteessa ei ole tukea kotimaisille 4G LTE-taajuuksille. Mikä on laitteen SM-930  -tunnuksen kirjaimet?


 


Taajuuksia laitteeseen ei voi mitenkään lisätä itse (pois lukien mahdollinen root ja laitteen modeemin puukotus tai samsungin factory mode -sovelluksen asetukset, jos niihin käsiksi pääsee. Muuten tilanne on valitettavan toivoton. Telia ei voi tuolle mitään.


 


Aukeaako jos numerovalitsimeen kirjottaa 


*#2263# mitään? Jos aukeaa, saatko vaikka screenshotin siitä? Valita tulisi Band 3, 7, 20 nyt ainakin. Jos on tarjolla.


 


 


 


@Purnipsi@  kirjoitti:

Hei!

 

Tuossa on todennäköisesti ongelmana se, että laitteessa ei ole tukea kotimaisille 4G LTE-taajuuksille. Mikä on laitteen SM-930  -tunnuksen kirjaimet?

 

Taajuuksia laitteeseen ei voi mitenkään lisätä itse (pois lukien mahdollinen root ja laitteen modeemin puukotus tai samsungin factory mode -sovelluksen asetukset, jos niihin käsiksi pääsee. Muuten tilanne on valitettavan toivoton. Telia ei voi tuolle mitään.

 

Aukeaako jos numerovalitsimeen kirjottaa 

*#2263# mitään? Jos aukeaa, saatko vaikka screenshotin siitä? Valita tulisi Band 3, 7, 20 nyt ainakin. Jos on tarjolla.

 

 

 


Kiitos vastauksestasi. Laitteen kirjaimet ovat SM-930T. Oheisena ruutukaappaus.

Jos oikein tulkitsin vastaustasi, taisin tehdä virheen kun hommasin kännykän Kauko-Idästä, mutta sellaista sattuu. Toisaalta täytyy varmaan kysyä, että voisivatko huollossa vaihtaa uuden S7:n näytön vanhaan Suomesta hankittuun S7:ään, niin sitten olisi taas toimiva puhelin. Toki uuden näytön hinnaksi tulee se vähän päälle 200 euroa, jonka puhelimesta maksoin + vaihtotyö. Menee oppirahojen piikkiin, jos en saa uutta S7:ää toimimaan. Nyt kun katsoin, sen valikosta ei edes saa valituksi 4G-vaihtoehtoa.

 

Tiedätkö, onko vastaisen varalle keinoa, millä varmistetaan ulkomailta ostetun kännykän sopivuus käyttöön Suomessa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@StG45@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

Hei!


 


Tuossa on todennäköisesti ongelmana se, että laitteessa ei ole tukea kotimaisille 4G LTE-taajuuksille. Mikä on laitteen SM-930  -tunnuksen kirjaimet?


 


Taajuuksia laitteeseen ei voi mitenkään lisätä itse (pois lukien mahdollinen root ja laitteen modeemin puukotus tai samsungin factory mode -sovelluksen asetukset, jos niihin käsiksi pääsee. Muuten tilanne on valitettavan toivoton. Telia ei voi tuolle mitään.


 


Aukeaako jos numerovalitsimeen kirjottaa 


*#2263# mitään? Jos aukeaa, saatko vaikka screenshotin siitä? Valita tulisi Band 3, 7, 20 nyt ainakin. Jos on tarjolla.


 


 


 




Kiitos vastauksestasi. Laitteen kirjaimet ovat SM-930T. Oheisena ruutukaappaus.


Jos oikein tulkitsin vastaustasi, taisin tehdä virheen kun hommasin kännykän Kauko-Idästä, mutta sellaista sattuu. Toisaalta täytyy varmaan kysyä, että voisivatko huollossa vaihtaa uuden S7:n näytön vanhaan Suomesta hankittuun S7:ään, niin sitten olisi taas toimiva puhelin. Toki uuden näytön hinnaksi tulee se vähän päälle 200 euroa, jonka puhelimesta maksoin + vaihtotyö. Menee oppirahojen piikkiin, jos en saa uutta S7:ää toimimaan. Nyt kun katsoin, sen valikosta ei edes saa valituksi 4G-vaihtoehtoa.


 


Tiedätkö, onko vastaisen varalle keinoa, millä varmistetaan ulkomailta ostetun kännykän sopivuus käyttöön Suomessa?




Hei!


 


Hyvä, että tuo menu aukeaa.


 


 


Arvasit oikein, tuo on Jenkkien malli, joten siinä ei ole/on vaillinainen taajuustuki Eurooppalaisille 4G LTE-taajuuksille. Kuitenkin tuossa olisi ehkä mahdollisuus saada bändit toimimaan, joten ei vielä kirvestä kaivoon.


 


Katsos mitä tuolla "LTE Band Preference" takaa löytyy, ota vaikka kuvankaappaus. Siellä on todennäköisesti listattu Band 1, 2, 3, 4, 5, 7 jne. valittuja ovat sellaiset, joissa on (*) perässä. Jos siellä ei ole valittuina 1, 3, 7, 20, niin klikkaa niitä. Ja kun olet klikannut, niin sitten tuolta ylhäältä kolmesta pisteestä back, ja sitten apply band configuration.


 


Toisaalta myös tuo " Select all bands" ja perään Apply band configuration pitäisi auttaa.


 


Mut voidaa aloitella sillä, että katsotaan mitä tuolla LTE band preference takana on.


 


Mitä *#0011# menu näyttää, jos kysyy stack , niin valitse stack 1.


 


 


...


 


Virallinen huolto tuskin vaihtaa näyttöjä tolla tavalla, mutta ainahan voi kysyä epävirallisemmista, suostuvatko tekemään vaihdosta. En tiedä, miten näytöt toimivat ristiin, tuskin ongelmaa ilmenee.


@Purnipsi@  kirjoitti:

@StG45@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Hei!

 

Tuossa on todennäköisesti ongelmana se, että laitteessa ei ole tukea kotimaisille 4G LTE-taajuuksille. Mikä on laitteen SM-930  -tunnuksen kirjaimet?

 

Taajuuksia laitteeseen ei voi mitenkään lisätä itse (pois lukien mahdollinen root ja laitteen modeemin puukotus tai samsungin factory mode -sovelluksen asetukset, jos niihin käsiksi pääsee. Muuten tilanne on valitettavan toivoton. Telia ei voi tuolle mitään.

 

Aukeaako jos numerovalitsimeen kirjottaa 

*#2263# mitään? Jos aukeaa, saatko vaikka screenshotin siitä? Valita tulisi Band 3, 7, 20 nyt ainakin. Jos on tarjolla.

 

 

 


Kiitos vastauksestasi. Laitteen kirjaimet ovat SM-930T. Oheisena ruutukaappaus.

Jos oikein tulkitsin vastaustasi, taisin tehdä virheen kun hommasin kännykän Kauko-Idästä, mutta sellaista sattuu. Toisaalta täytyy varmaan kysyä, että voisivatko huollossa vaihtaa uuden S7:n näytön vanhaan Suomesta hankittuun S7:ään, niin sitten olisi taas toimiva puhelin. Toki uuden näytön hinnaksi tulee se vähän päälle 200 euroa, jonka puhelimesta maksoin + vaihtotyö. Menee oppirahojen piikkiin, jos en saa uutta S7:ää toimimaan. Nyt kun katsoin, sen valikosta ei edes saa valituksi 4G-vaihtoehtoa.

 

Tiedätkö, onko vastaisen varalle keinoa, millä varmistetaan ulkomailta ostetun kännykän sopivuus käyttöön Suomessa?


Hei!

 

Hyvä, että tuo menu aukeaa.

 

 

Arvasit oikein, tuo on Jenkkien malli, joten siinä ei ole/on vaillinainen taajuustuki Eurooppalaisille 4G LTE-taajuuksille. Kuitenkin tuossa olisi ehkä mahdollisuus saada bändit toimimaan, joten ei vielä kirvestä kaivoon.

 

Katsos mitä tuolla "LTE Band Preference" takaa löytyy, ota vaikka kuvankaappaus. Siellä on todennäköisesti listattu Band 1, 2, 3, 4, 5, 7 jne. valittuja ovat sellaiset, joissa on (*) perässä. Jos siellä ei ole valittuina 1, 3, 7, 20, niin klikkaa niitä. Ja kun olet klikannut, niin sitten tuolta ylhäältä kolmesta pisteestä back, ja sitten apply band configuration.

 

Toisaalta myös tuo " Select all bands" ja perään Apply band configuration pitäisi auttaa.

 

Mut voidaa aloitella sillä, että katsotaan mitä tuolla LTE band preference takana on.

 

Mitä *#0011# menu näyttää, jos kysyy stack , niin valitse stack 1.

 

 

...

 

Virallinen huolto tuskin vaihtaa näyttöjä tolla tavalla, mutta ainahan voi kysyä epävirallisemmista, suostuvatko tekemään vaihdosta. En tiedä, miten näytöt toimivat ristiin, tuskin ongelmaa ilmenee.


 

Tässä on "vähän" kulunut aikaa edellisestä viestistäni. Kun tilanne näytti huonolta vastauksesi perusteellakin, hommasin Telian tarjouksesta 499 eurolla Samsung S9:n, joka on nyt käytössä. Toimii hyvin. Saatan tehdä vanhasta S7:sta varapuhelimen vaihdattamalla - jos mahdollista - sen säröisen näytön tilalle Taiwanin S7:n uuden näytön. Kuten jo totesin, joskus joutuu maksamaan oppirahoja hölmöilyistään, eli aina ei voi voittaa. :smileyhappy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@StG45@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:


@StG45@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

Hei!


 


Tuossa on todennäköisesti ongelmana se, että laitteessa ei ole tukea kotimaisille 4G LTE-taajuuksille. Mikä on laitteen SM-930  -tunnuksen kirjaimet?


 


Taajuuksia laitteeseen ei voi mitenkään lisätä itse (pois lukien mahdollinen root ja laitteen modeemin puukotus tai samsungin factory mode -sovelluksen asetukset, jos niihin käsiksi pääsee. Muuten tilanne on valitettavan toivoton. Telia ei voi tuolle mitään.


 


Aukeaako jos numerovalitsimeen kirjottaa 


*#2263# mitään? Jos aukeaa, saatko vaikka screenshotin siitä? Valita tulisi Band 3, 7, 20 nyt ainakin. Jos on tarjolla.


 


 


 




Kiitos vastauksestasi. Laitteen kirjaimet ovat SM-930T. Oheisena ruutukaappaus.


Jos oikein tulkitsin vastaustasi, taisin tehdä virheen kun hommasin kännykän Kauko-Idästä, mutta sellaista sattuu. Toisaalta täytyy varmaan kysyä, että voisivatko huollossa vaihtaa uuden S7:n näytön vanhaan Suomesta hankittuun S7:ään, niin sitten olisi taas toimiva puhelin. Toki uuden näytön hinnaksi tulee se vähän päälle 200 euroa, jonka puhelimesta maksoin + vaihtotyö. Menee oppirahojen piikkiin, jos en saa uutta S7:ää toimimaan. Nyt kun katsoin, sen valikosta ei edes saa valituksi 4G-vaihtoehtoa.


 


Tiedätkö, onko vastaisen varalle keinoa, millä varmistetaan ulkomailta ostetun kännykän sopivuus käyttöön Suomessa?




Hei!


 


Hyvä, että tuo menu aukeaa.


 


 


Arvasit oikein, tuo on Jenkkien malli, joten siinä ei ole/on vaillinainen taajuustuki Eurooppalaisille 4G LTE-taajuuksille. Kuitenkin tuossa olisi ehkä mahdollisuus saada bändit toimimaan, joten ei vielä kirvestä kaivoon.


 


Katsos mitä tuolla "LTE Band Preference" takaa löytyy, ota vaikka kuvankaappaus. Siellä on todennäköisesti listattu Band 1, 2, 3, 4, 5, 7 jne. valittuja ovat sellaiset, joissa on (*) perässä. Jos siellä ei ole valittuina 1, 3, 7, 20, niin klikkaa niitä. Ja kun olet klikannut, niin sitten tuolta ylhäältä kolmesta pisteestä back, ja sitten apply band configuration.


 


Toisaalta myös tuo " Select all bands" ja perään Apply band configuration pitäisi auttaa.


 


Mut voidaa aloitella sillä, että katsotaan mitä tuolla LTE band preference takana on.


 


Mitä *#0011# menu näyttää, jos kysyy stack , niin valitse stack 1.


 


 


...


 


Virallinen huolto tuskin vaihtaa näyttöjä tolla tavalla, mutta ainahan voi kysyä epävirallisemmista, suostuvatko tekemään vaihdosta. En tiedä, miten näytöt toimivat ristiin, tuskin ongelmaa ilmenee.






 


Tässä on "vähän" kulunut aikaa edellisestä viestistäni. Kun tilanne näytti huonolta vastauksesi perusteellakin, hommasin Telian tarjouksesta 499 eurolla Samsung S9:n, joka on nyt käytössä. Toimii hyvin. Saatan tehdä vanhasta S7:sta varapuhelimen vaihdattamalla - jos mahdollista - sen säröisen näytön tilalle Taiwanin S7:n uuden näytön. Kuten jo totesin, joskus joutuu maksamaan oppirahoja hölmöilyistään, eli aina ei voi voittaa. :smileyhappy:






No niin, hyvä kuulla että uudella laitteella toimii niin kuin pitää. Ehditkö missään vaiheessa tutkia tuota service modea?Epäilen yhä, että siellä olisi ehkä ollut kaivatut asetukset.

Kunniamerkki +10

Joudun nyt olemaan töiden vuoksi pois kotipaikkakunnalta aina viikolla ja käytän siten mobiilia nettiä tällöin yhteytenä.

Kyseisellä käyttöpaikkalla on Telian 4G- verkko signaaliarvojen puolesta erittäin hyvä. Eipä ihme kun tukiasema on 300 m päässä ja näkyy ikkunasta. Mastossa on 800/1800/2100- verkot. Nopeus on päivällä ja iltapäivällä ihan hyvä, kun saan 100M liikkuvan laajakaistan nopeudesta maksimit ulos. Heti alkuillasta nopeus tipahtaa radikaalisti ihan surkeaksi. Ei saa enää millään lähellekään edes 10 Mbps vaan jäädään johonkin 6 Mbps pintaan. Sillä ei Telia TV sovelluksen Liiga pelit näy. Kuva on täyttä suttua. Edelleen signaaliarvot ovat hyvät. Kokeiltu myös puhelimella samaan aikaan samoin tuloksin.

 

Telian 4G-verkko ruuhkautuu siis pahoin iltaisin. Vaihtamalla Huawein matkakareitittimestä verkoksi vain 3G niin nopeus nousee melko vakaasti n. 10 Mbps. Sillä nyt juuri ja juuri saa Liigapelit katsottua, mutta aina välillä kuva menee epäteräväksi korjautuen hetekn päästä. Telialla ei tuossa asutuskeskittymässä ole toista tukiasemaa vaan se on parin kilometrin päässä, jossa asutusta huomattavasti harvemmassa. Tässä tukiasemassa on 800/1800/2600- verkot. Tässä keskustassa olevat käyttäjät kaikki ovat samassa tukiasemassa ruuhkauttamassa sitä. Käyttäjiä sitä kohti on siis aivan liikaa. Telia on joku aika sitten pakottanut asiakkaansa mobiiliin verkkoon vanhasta ADSL- verkosta. Nyt tosin yllättäen näyttää muka siltä että Hybridi olisi tarjolla. Pitääköhän paikkaansa...

 

Nyt lähtee sitten kokeiluun Elisan liikkuva laajakaista. Sopimuksen jo tein ja liittymä on. Testaan nyt sitten näitä jonkin aikaa ja päätän kumpi irtisanotaan: Telia vai Elisa. Elisaan päädyin sen vuoksi, kun katselin noita tukiasemia, niin Elisalla on aivan siinä keskustassa kaksi tukiasemaa. Toinen samassa mastossa kuin Telia ja sitten toinen DNA:n mastossa. Joten Elisa on panostanut asutuskeskittymään kaksi tukiasemaa, kun Telialla ja DNA:lla vain yksi. Näin ollen olettaisi kuorman tukiasemissa jakautuvan Elisalla paremmin. Käyttäjämääristä taajamassa operaattoria kohti ei ole tietoa, mutta aika näyttää miten toimii.

 

Joka tapauksessa Telialle tiedoksi, että purkamalla ADSL- liittymiä ja vaikka nyt sitten kuitenkin Hybridi olisi tarjolla, niin se johtaa mobiilin lähinnä 4G- verkon kuorman kasvuun. Kannattaa myös seurata statistiikkaa eri tukiasemien verkkojen kuormasta ja myös mihin sektoriin eli soluun niitä erityisesti kohdistuu ja miettiä sitten mihin uusia tukiasemia voisi sijoittaa esim. kerrostalon katolle, vesitorniin, näitähän riittää. Pakko ei ole mennä aina toisen operaattorin mastoon eikä rakentaa uutta kun taajamassa ollaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kefiiri@  kirjoitti:

Joudun nyt olemaan töiden vuoksi pois kotipaikkakunnalta aina viikolla ja käytän siten mobiilia nettiä tällöin yhteytenä.


Kyseisellä käyttöpaikkalla on Telian 4G- verkko signaaliarvojen puolesta erittäin hyvä. Eipä ihme kun tukiasema on 300 m päässä ja näkyy ikkunasta. Mastossa on 800/1800/2100- verkot. Nopeus on päivällä ja iltapäivällä ihan hyvä, kun saan 100M liikkuvan laajakaistan nopeudesta maksimit ulos. Heti alkuillasta nopeus tipahtaa radikaalisti ihan surkeaksi. Ei saa enää millään lähellekään edes 10 Mbps vaan jäädään johonkin 6 Mbps pintaan. Sillä ei Telia TV sovelluksen Liiga pelit näy. Kuva on täyttä suttua. Edelleen signaaliarvot ovat hyvät. Kokeiltu myös puhelimella samaan aikaan samoin tuloksin.


 


Telian 4G-verkko ruuhkautuu siis pahoin iltaisin. Vaihtamalla Huawein matkakareitittimestä verkoksi vain 3G niin nopeus nousee melko vakaasti n. 10 Mbps. Sillä nyt juuri ja juuri saa Liigapelit katsottua, mutta aina välillä kuva menee epäteräväksi korjautuen hetekn päästä. Telialla ei tuossa asutuskeskittymässä ole toista tukiasemaa vaan se on parin kilometrin päässä, jossa asutusta huomattavasti harvemmassa. Tässä tukiasemassa on 800/1800/2600- verkot. Tässä keskustassa olevat käyttäjät kaikki ovat samassa tukiasemassa ruuhkauttamassa sitä. Käyttäjiä sitä kohti on siis aivan liikaa. Telia on joku aika sitten pakottanut asiakkaansa mobiiliin verkkoon vanhasta ADSL- verkosta. Nyt tosin yllättäen näyttää muka siltä että Hybridi olisi tarjolla. Pitääköhän paikkaansa...


 


Nyt lähtee sitten kokeiluun Elisan liikkuva laajakaista. Sopimuksen jo tein ja liittymä on. Testaan nyt sitten näitä jonkin aikaa ja päätän kumpi irtisanotaan: Telia vai Elisa. Elisaan päädyin sen vuoksi, kun katselin noita tukiasemia, niin Elisalla on aivan siinä keskustassa kaksi tukiasemaa. Toinen samassa mastossa kuin Telia ja sitten toinen DNA:n mastossa. Joten Elisa on panostanut asutuskeskittymään kaksi tukiasemaa, kun Telialla ja DNA:lla vain yksi. Näin ollen olettaisi kuorman tukiasemissa jakautuvan Elisalla paremmin. Käyttäjämääristä taajamassa operaattoria kohti ei ole tietoa, mutta aika näyttää miten toimii.


 


Joka tapauksessa Telialle tiedoksi, että purkamalla ADSL- liittymiä ja vaikka nyt sitten kuitenkin Hybridi olisi tarjolla, niin se johtaa mobiilin lähinnä 4G- verkon kuorman kasvuun. Kannattaa myös seurata statistiikkaa eri tukiasemien verkkojen kuormasta ja myös mihin sektoriin eli soluun niitä erityisesti kohdistuu ja miettiä sitten mihin uusia tukiasemia voisi sijoittaa esim. kerrostalon katolle, vesitorniin, näitähän riittää. Pakko ei ole mennä aina toisen operaattorin mastoon eikä rakentaa uutta kun taajamassa ollaan.




Tuli nyt mieleen, että olikos tuossa sinun päätelaitteessa tukea CA:lle? Teoriassa voisi kuvitella, että jos tukea ei ole, niin 3CA:ta (eli 800+1800+2100) tukevalla laitteella saisi "kaikki mehut irti" tuosta verkosta ja kenties enemmän kuin ~6Mbps nopeutta. Olisi mielenkiintoista vaikka NSG:llä ja riittävän kehittynneellä luurilla (kuten Sony Xz1) logittaa, mitä RB-allokaatio näyttää taajuuksien välillä. Ettei vain suurin osa laitteista istuisi 800 tai 1800MHz taajuuksilla ja 2100MHz olisi vapaampi? Mutta tuo on vain arvailua.


 


Tuosta nyt vielä puuttuu 2600MHz laajennos, joka varmaankin on edessä, jos datakuorma jatkaa kasvuaan. Mobiilissa toki palvelu pitää valita sen mukaan, josta se toimivin yhteys löytyy. Jossain Telia on nopein, jossain Elisa ja toisaalla taas DNA.


 


Olen kuullut, että viime aikoina luvat laittaa tukiasemalaitteita kerrostaloihin ja kunnallistekniikan infraan ovat varsin haasteellisia. Sitä en tiedä että miksi, mutta trendi on ollut se, että operaattori joutuu pistämään pystyyn omat mastonsa. Soveltuvat mastopaikatkin ovat kiven alla ja jos johonkin puistikkoon suunnitellaan n. 30m pylväsmastoa, niin äkkiä kansanliike rupeaa vastustamaan sitä. Viimeistään kun kunnassa asiaa käsitellään ja suunnitelmat tulevat julkisuuteen.

Kunniamerkki +10

Ei ole tuossa mobiilissa reitittimessä CA:ta, mutta puhelimessa on 2CA. Ei toiminut yhtään paremmin kummallakaan 4G. Sitä vastoin molemmissa 3G paremmin, kuten kerroin.

 

Kaverilla on tuolla paikkakunnalla ollut aiemmin Telian ADSL 24/1 + Telia TV ja sai aina reilut 20 Mbps nopeutta. Kun Telia purki kiinteät, antoi uuden mobiilin reitittimen sekä siihen TV viihteen. Tämä reititin käsittäkseni tukee CA:ta mutta hänelläkin sama ongelma. Ei kuulemma voi katsoa TV -viihteen kautta kanavia välillä ollenkaan, kun ihan suttua. Hänkin saa paremmin toimimaan, kun pakottaa reitittimen 3G verkkoon.

 

Noista tukiasemista vielä sen verran, että onhan ne "pylväsmastotkin" keksitty, ellei rakennuksiin lupaa tule. Tosin tarvitsee nekin pylväät "tontin" alleen ja rakennusluvan ja tietenkin rahaa.

 

Mutta...minä jatkan vertailua Telia vs Elisa ja teen sitä siellä missä liikun ja huonompi saa "kenkää". Pääasiassa ei ole ollut valittamista, mutta nyt tämä Telia TV vaatii mobiililta mielellään sen takuu 10 Mbps yhteyden jotta toimii. Normaali "surffailu" ei minulla tuota ongelmia.

Kunniamerkki +10

Kyllä on nämä mobiilit laajakaistat juuri niin vaihtelevan laatuisia kuin jo olettaa saataakin.

 

Nyt tuli sitten kokeiltua Elisan verkkoa. Ja se se vasta hidas on. Aivan toisin kuin olisi voinut Cellmapperin karttojen mukaan olettavan. Kaksi tukiasemaa 300...400m etäisyydellä käyttöpaikasta ja juuri näiden välissä. 4G-verkosta ei nopeutta saa pääasiassa kuin alle 10 Megaa, ajoittain jopa vain 5 Megaa. Hyvin harvoin sai päälle 10 Megaa. Elisalla 3G-verkko antoi paremmin, mutta sen nopeus saattoi ajoittain hetkellisesti takkuilla. Tällä sai suurinpiirtein jopa 20 Megaa. Sehän sinällään riittää,  mutta yllättävät ikäänkuin hetkelliset jumittumiset estävät esim. Liigapelien seurannan Telia TV:stä, kun välillä data (kuva) pysähtyy.

 

Kokeilin sitten taas vaihteeksi Telian verkkoa. Nyt siten toimikin aivan loistavasti. Sai 4G-verkosta yli 60 Megaa jatkuvasti. Normaalisti ilta-aikaan romahtanut tuosta mainitusta nopeudesta selvästi alle 10 Megan. Aiemmin syksyllä yhteys on toiminut hyvin, mutta nyt tämän vuoden puolella tapahtui jotain minkä vuoksi iltaisin nopeudet romahtivat. Itse epäilin jotain runsasta käyttäjämäärän äkillistä lisäystä, mutta onko sittenkin ollut jokin vika päällä. Mitään vikatiedotetta ei Telian sivujen kautta ole kuitenkaan kyseisestä kohteesta ollut. Tähän kyseiseen tukiasemaan on tehty se 2100 päivytys juuri näihin aikoihin niin onkohan siinä yhteydessä mennyt jokin asetus pieleen tai vikaantunut johtaen sitten koko tukiaseman kapasiteetin romahtamiseen, päivastoin mitä on ollut tarkoitus.

 

Testataan nyt vielä, mutta näillä näkymin näyttää, ettei vaihto Elisaan sittenkään ole ratkaisu. 

 

 

Vastaa