Telian liittymä toimii todella surkeasti Lieksassa Sarkkilan alueella


  • Savumerkittäjä
  • 4 kommenttia

Olin joku aika sitten viikon verran Lieksassa Sarkkilan alueella ja havaitsin, että Telian kännykkä toimii aivan luokattoman huonosti siellä. Minulla on Telian 4G-liittymä ja uudehko Samsung S21 kännykkä. Edes puhelut kännykällä eivät tahtoneet onnistua, vaan katkeilivat. Lisäksi kun käytin kännykkää nettiyhteyden tukiasemana, nettiyhteys oli toivottoman hidas, ja usein yhteyttä ei vaan saanut. En pystynyt käyttämään esim. Metsäverkko mobiilia, kun tiedot eivät päivittyneet eikä ohjelmassa olevaa reitin nauhoittamisominaisuutta pystynyt käyttämään ollenkaan, koska netti oli aivan jumissa.


 


Yritin vaihdella verkkovaihtoehtoja jopa 2G:hen, mutta nettiyhteys ei vain toiminut. Yritin myös tehdä Minun Telian kautta vikailmoitusta Telialle, mutta sekään ei onnistunut, kun en saanut sillä hetkellä kunnon nettiyhteyttä. Menin toisella kerralla Telian chattiin, mutta jonossa oli - otin kuvankaappauksen - 13 henkilöä ennen minua, ja kello oli 22-23 välillä. En voinut jäädä roikkumaan sinne, kun aamulla oli hyvin aikainen herätys.


 


En itse onneksi asu Lieksassa, vaan pääkaupunkiseudulla, mutta ihmettelin, että miten ihmiset kestävät noin pohjattoman surkeaa palvelua, mitä Telia tuolla alueella tarjoaa. Ja silti paikalliset joutuvat maksamaan täyden hinnan puhelin- ja nettiyhteyksistään, mikä on minusta törkeää. Jos täällä on Telian palveluksessa olevia henkilöitä, he voisivat kertoa syyn luokattoman huonoon palveluun. Minulta paloi täysin käämi kun esim. Samsung Internet -sovelluksen päivityslataus olisi kestänyt vajaa 17 tuntia, kun täällä pääkaupunkiseudulla siihen meni n. 1 minuutti palattuani matkalta.


 


Minun täytyy vähän selvitellä, olisiko Elisalla tai DNA:lla tarjota parempaa palvelua ennen kuin käyn Lieksassa seuraavan kerran. En tiedä, onko niilläkään, mutta olin todella kypsynyt Telian surkeaan verkkoon, joten ei se ota eikä anna, jos vaikka kokeilisin noitakin. Olen ollut vuosia Telian asiakkaana enkä viitsisi alkaa operaattorinvaihtorumbaan, vaikka se nykyään helppoa onkin verrattuna takavuosiin, mutta kyllä ns. harmitti tuo kokemus.


 


---


 


Muokkaus SonjaNii: Muokattu otsikkoa hieman


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Telian kuuluvuuskartan mukaan tuolla Sarkkilassa on hyvin vaihtelevaa kuuluvuutta. Tukiasemat eivät ole kaikista lähinnä ja ilmeisesti maastonmuotojen vuoksi peittoalueet ovat hieman kehnot.

 

 

Lisäksi tuolla on juuri tällä hetkellä jokin häiriötilanne päällänsä, joka on alkanut pari viikkoa sitten. Korjaantumisen aikataulua ei kartan mukaan ole tiedossakaan. Alueelle tuskin tulee mitään parannusta ennen DNA/Telia Yhteisverkon päivittymistä, sillä tuo alue on Yhteisverkkoa. Siihen voi mennä vielä vuosi pari.

 

Ainoa vaihtoehto on kokeilla Elisaa, jospa se sattuisi toimimaan paremmin. Toki päällänsä oleva häiriötilanne voi myös heikompaa palvelua selittää.

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Metsän keskellä liikkuville ja asuville yhteydet on yhtä tuskaa. Yhteisverkon päivitys toi sitä vain lisää. Vajaakalustettuja mastoja (yksi antennipaneeli 130° maastossa johonkin suuntaan nopeille yhteyksille), joissa alempia taajuuksia, niitä hitaita yhteyksiä käytetään myös alennetulla teholla. Kantama tuskin 2-3 km pidemmälle kun puhelut ja netti pätkii.

Poistolistalla on kaikki päivittämättömät mastot (3G) joten mastotiheys vähenee huomattavasti.

Yhteisverkon väellä vain vastuu operaattoreille mutta kukaan ei valvo heidän toimintaa.

 

Kiitos @Purnipsi valaisevasta kommentistasi. Kirjoitat "Lisäksi tuolla on juuri tällä hetkellä jokin häiriötilanne päällänsä, joka on alkanut pari viikkoa sitten." Tuo voisi selittää osin tuon huonon nettiyhteyden, sillä se oli todella ala-arvoinen. Vähemmän rohkaiseva on toteamuksesi, että Lieksan Sarkkilan alueelle on tulossa DNA/Telia Yhteisverkon päivitys, johon voi mennä 1-2 vuotta, joten tilanne ei ihan heti kohta parannukaan.☹️>


 


Minun täytyy varmaan kokeilla Elisan verkkoa, mutta ehkä kysyn heiltä vaikka sitä ennen chatissa, millaiseksi he itse arvioivat kuuluvuuden ko. alueella. En kyllä haluaisi mistään hinnasta joutua uudella reissullani samaan tilanteeseen nettiyhteyden kanssa kuin mikä minulla oli edellisellä reissulla Lieksaan, sen verran tuskallinen oli tilanne.


 


Se minua vielä mietityttää, että pitäisikö vaihtaa nykyinen 4G-liittymä 5G-liittymään eli parantaisiko se netti- ja puhelinyhteyden Lieksassa käydessäni. Toisaalta en tiedä, syökö 5G-yhteys enemmän kännykän akkua (S21:n akku on joko 4000 tai 4500 mAh). Akun pitää kestää koko päivän ajan, sillä metsässä ei akkuja noin vain lataillakaan. Tiedän kyllä varavirtalähteen mahdollisuuden, mutta en viitsisi kantaa lisäkuormaa metsässä, sillä kaikenlaista työkampetta on ennestäänkin mukana enemmän kuin riittävästi.


 


---


 


Muokkaus Sakumik: Lisätty tägi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

5G-liittymästä ei ole apua. Nykyinen 5G NSA toimii ainoastaan 4G:n lisäkanavana. Jos 4G ei toimi, niin 5G NSA:kaan ei voi toimia.

 

Sitten kun 5G SA tulee tilaajakäyttöön, voit kokeilla, onko 4G- ja 5G-verkoilla eroa.

 

Ensimmäisten sukupolvien 5G-laitteet käyttävät reippaasti enemmän sähköä kuin mitä 4G:n kanssa on totuttu. Tämä varmaankin pikku hiljaa tasaantuu uusien laitesukupolvien myötä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Lieksassa ei ole DNA/Telia 5G verkkoa, joten et 5G-liittymällä saa mitään lisäarvoa. 

Kiitos irritus ja Purnipsi - varmaan moderaattori jonkun tagin taas lisää, että saa puumerkkinsä laitettua tähänkin keskusteluun - kommenteistanne.👍> Asia tuli 5G:n osalta selväksi - ei hyötyä eikä verkkoa Lieksassa - ja se, mitä jo arvelinkin, että 5G vie enemmän akkua.

 

Todella pettynyt kyllä olen Telian kännykkäverkon ala-arvoiseen toimintaan Lieksan Sarkkilan alueella. Eli jatko menee niin, että Elisaa kokeilen seuraavaksi. Sittenhän tuon näkee, paraneeko tilanne yhtään Teliaan verrattuna.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@StG45  kirjoitti:

Kiitos irritus ja Purnipsi - varmaan moderaattori jonkun tagin taas lisää, että saa puumerkkinsä laitettua tähänkin keskusteluun - kommenteistanne.👍> Asia tuli 5G:n osalta selväksi - ei hyötyä eikä verkkoa Lieksassa - ja se, mitä jo arvelinkin, että 5G vie enemmän akkua.


 


Todella pettynyt kyllä olen Telian kännykkäverkon ala-arvoiseen toimintaan Lieksan Sarkkilan alueella. Eli jatko menee niin, että Elisaa kokeilen seuraavaksi. Sittenhän tuon näkee, paraneeko tilanne yhtään Teliaan verrattuna.




Täällä sitä operaattorin puolelta vastailen, että totta mitä @irritus ja @Purnipsi kirjoittivat eli Lieksan Sarkkilassa on kuuluvuus heikompaa. Lisäantennin kautta saisi todennäköisesti parempaa yhteyttä, mutta ei 5G-verkkoa. Ei ainakaan tällä hetkellä. Verkkoja laajennetaan kyllä ja kuuluvuutta yhtälailla. Alue näyttää sille, että tarvitsisi jopa uuden tukiaseman tai vuokralle menon toisen operaattorin tukiasemaan. Tähän tietoon ei parannusta ole tulossa. Suomen Yhteisverkot rakentaa mobiiliverkkoja tällä alueella. Kuuluvuuspalautetta suosittelen tekemään alueelta. Saat silloin tietoosi parannuksista tietoa sähköpostilla/tekstiviestillä, kun alueelle tehdään kuuluvuutta parantavia toimenpiteitä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Kuuluvuuspalautelomake ei toimi kun Firefox- pohjaisilla selaimilla. Todellista nykypäivää ja kertoo yrityskulttuurista.

Mitä palautteen arvoon tulee niin ei sillä ole mitään merkitystä. Pikkupitäjistä metsän keskeltä ei niitä palautteita tule tarpeeksi että jotain kannattaisi tehdä, kustannuskysymys, vielä kun kynnys yhteydenottoon peruskäyttäjälle on liian korkea niin valitukset vähissä ja mitään ei tapahdu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@StG45 5G-liittymä tai 5G-puhelin ei vie sen enempää akkua, jos olet vain 4G-verkon alueella.

 

Kuuluvuuspalautelomake pitäisi kyllä nopeasti saada 2020-luvulle. Tuo on mielestäni Soneran ajan peruja ja ehdottomasti pitäisi toimia ilman selainkikkailuja.

Vastaa