Tukiasemien rakentaminen - telia vastaan elisa


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

miten telia aikoo vastata kun olen kuullut että elisa aikoo rakentaa ellei jo ole alkanut rakentaa tuliterää uutta tukiasemaa jossa tukiasema täysin uutta ja lähettimet täysin uutta uusinta uutta ja koko tukiasema uutta tekniikkaa ei vanhaa niin elisan mukaan tukiasema on syksyllä mutta kuitenkin viimeistään alkutalvesta valmis niin minä olen huomannut että telia on taitavampi noissa tukiasemien rakenteluissa että telialla saattaa kestää kauemmin mutta vastapainosti telian tekniikka ja tukiasemat kun niiden rakenteluissa kestää pitempään niin vastapainosti niiten tekniikka on huippu hyvää ja toiminta varmempaa kuin elisan eli esimerkiksi nytkin telia toimii mulla telian mobiilinetti paremmin kuin elisan mobiilinetti  mutta mitä moderaattori tähän vastaa kun nyt näitä 5g verkkoja aletaan itä ja pohjois suomeen rakentaan ja viimeistään syksyllä tai alkutalvesta uusi elisan tukiasema kilometrin päästä mun hoitokotista niin onko kisa menetetty en usko että kun elisa tekee töitä niin telia vain lepäilisi paikoillaan vaan että kyllä se teliakin tulee rakentaan mun alueelle oman 5g tukiaseman mitä mieltä olette tästä edunvalvoja maksaa mulle elisaa joka tulee viimeistään alkutalveen mennessä rakentaan tuliterä 5g tukiaseman niin milloin viimeistään telia oman 5g tukiaseman tulee mua lähelle rakentaan kilpailu on kovaa eikä telian kannattis antaa elisalle etumatkaa en sano tätä loukatakseni vaan sanon sen tosiasiana että kun elisakin on jo alkutalveen mennessä viimeistään rakentaan uuden 5g tukiaseman niin yritystaistelun kannalta teliankin  kannattis laittaa vauhtia alueeni tukiasemien rakennukseen eli miten telian moderaattori tuohon vastaa kun musta telia toimii nopeammin ja on varmempi mobiilinettien rakennuksessa ja toiminassa kuin elisa  yleensä kun on vain niin että telia toiminut mobiiliverkossa ainakin mulla paremmin kuin telia vaikka toisaalta tukiasemia elisalla ei ole ennen lähellä mua ollut kuin nyt tuo joka on valmis syksyllä tai viimeistään alkutalvesta olen siitä kiitollinen koska pahasti alkaa vaikuttaan siltä että vaikka telialta saan 4g+ verkkoa tosin telialla se on täällä alueella vain kolme palkkia kuuluvuus  niin kovasti kaipaa tuota 5g sen takia kun tuskaa laata isoja pelejä varsinkin jos pelejä useampi mulla vähintään 280 suurta peliä tarkkaa määrää en näin heti muista ja kun ajatellaan 4k video kuvaa ja yleistyvää 8k video kuvaa niin tosi asia on että nekin alkaa vaatiin 5g verkkoa vaikka joku asiakaspalvelija sanoi että jos tarve on laata suuria tietostoja ja käyttää 4k suoratoistoa ja aikoinaan  yleistyvää 8k videota suoratoistossa niin olisi parasta jos ihmiset hankkisi 5g sijasta ihan nopean kiinteän kaapeli netin tai kiinteän valokuitu vai mihin arvelet moderaattori telialla riittävän 5g riittääkö se siihen että voi samaan aikaan katsoa 4k kuvaa suoratoistolla kun lataa vaikka 145 gigan suurta peliä tietokoneelle


 


-------


Muokattu Merja_J: viilattu otsikkoa kuvaavammaksi


8 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

miten telia aikoo vastata kun olen kuullut että elisa aikoo rakentaa ellei jo ole alkanut rakentaa tuliterää uutta tukiasemaa jossa tukiasema täysin uutta ja lähettimet täysin uutta uusinta uutta ja koko tukiasema uutta tekniikkaa ei vanhaa niin elisan mukaan tukiasema on syksyllä mutta kuitenkin viimeistään alkutalvesta valmis




Olemmekin näistä uudistuksista alueellasi jutelleet jo aiemmin, ja toistaiseksi aikataulut verkon parannuksille näyttävät samalta kuin aikaisemmin. Telian 5G tukiasemat tulevat käyttämään myös alan uusinta teknologiaa, eli kapasiteettia kyllä riittää.


 



@tero812  kirjoitti:

niin kovasti kaipaa tuota 5g sen takia kun tuskaa laata isoja pelejä varsinkin jos pelejä useampi mulla vähintään 280 suurta peliä tarkkaa määrää en näin heti muista ja kun ajatellaan 4k video kuvaa ja yleistyvää 8k video kuvaa niin tosi asia on että nekin alkaa vaatiin 5g verkkoa vaikka joku asiakaspalvelija sanoi että jos tarve on laata suuria tietostoja ja käyttää 4k suoratoistoa ja aikoinaan  yleistyvää 8k videota suoratoistossa niin olisi parasta jos ihmiset hankkisi 5g sijasta ihan nopean kiinteän kaapeli netin tai kiinteän valokuitu vai mihin arvelet moderaattori telialla riittävän 5g riittääkö se siihen että voi samaan aikaan katsoa 4k kuvaa suoratoistolla kun lataa vaikka 145 gigan suurta peliä tietokoneelle




5G-yhteydet voivat tarjota parhaimmillaan lähes 1000M yhteysnopeuden, eli se soveltuu erittäin hyvin 4K/8K suoratoistoon kuin myös pelien lataamiseen. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kuuluvuus omalla alueella vaikuttaa suuresti millaiseen yhteysnopeuksiin voit päästä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ok ilo kuulla ettei telia aio luovuttaa taistelua elisalle juu no nyt minä kuitenkin olen telialta saanut vastauksia näihin mobiiliverkon kysymyksiin sen verran että jätän kyseisen aiheen rauhaan ja jos haluan keskustella yhteisössä puhun aivan eristä aiheista kun mobiiliverkosta tai ainakin lopetan sen asian jankutuksen koska se tavallaan myös rikkoo yhteisön sääntöjä koska spämmääminen samasta aiheesta häiritsee muitakin käyttäjiä telian yhteisössä

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

ok ilo kuulla ettei telia aio luovuttaa taistelua elisalle juu no nyt minä kuitenkin olen telialta saanut vastauksia näihin mobiiliverkon kysymyksiin sen verran että jätän kyseisen aiheen rauhaan ja jos haluan keskustella yhteisössä puhun aivan eristä aiheista kun mobiiliverkosta tai ainakin lopetan sen asian jankutuksen koska se tavallaan myös rikkoo yhteisön sääntöjä koska spämmääminen samasta aiheesta häiritsee muitakin käyttäjiä telian yhteisössä




Tottakai saat kysyä vielä aihetta koskien, jos jokin askarruttaa. 😁> Tukiasemien parannuksia koskien ei vain toistaseksi ole muutoksia tiedossamme.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

nyt elisa mainostaa että elisalla on mun alueella paras verkko  mutta tuskin telia antaa elisan  voittaa verkkokilpailua  elisa rakensi ja teki useamman tukiaseman lyhyessä ajassa ja yhtä tukiasemaa optimoi jotta saan 5g että 5g yltää myös tänne asti  mutta minusta telia on aina ollut elisaa parempi ja minun mielestä telia ei varmaan vaan lepää ja katso kun elisa näyttää ainakin tällä hetkellä voittavan verkkokilpailun koska elisa sanoi että heillä on nyt tällä hetkellä paras verkko alueella mutta minä olen sitä mieltä että kun telia tekee omat 5g tukiasemansa niin sitten telia hallitsee taas sitä kellä se paras verkko on mitä mieltä olette tästä ja mitkä on telian suunitelmat kun telia rakentaa omat 5g tukiasemat varmaan vuoden sisällä niin nyt kun telian 4g+ verkko tällä hetkellä antaa kun ei ruuhkaa niin lataus nopeus 108 megaa ja lähetys nopeus 48 megaa niin kun telia rakentaa 5g tukiasemat niin tuleehan ne sellaiseen paikkaan että 5g yltää myös tänne hoitokotiin

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no mun kannalta on vain hyvä jos molemmat operaattorit saa mun alueelle kunnon verkkon elisan kannalta se on tärkeää siksi koska mulla on elisa viihde premium iptv digipoxsi niin ei ole kiva jos kuva pätkii ja pysähtelee hitaan yhteyten  takia nyt elisa parantaa verkkoa mun alueella ja on parantanut ja parantaa mutta en toki usko ettei telia tee mitään ja antaa elisan olla parempi aina koska vaikka elisa olisikin nyt ehkä parempi niin eikö olekkin niin ettei ole enää kuin vuosi niin teliakin näyttää mihin pystyy ja tekee 5g tukiasemia tai kaikkiin tukiasemiinsa 5g lähettimet olenko tässä oikeassa ja kestääkö telialla siksi pitempään että telia haluaa tehä kaikki asiat perusteelisesti eli hitaasti mutta varmasti niin että kun tukiasemat on teliallakin valmiita eli rakennettu 5g niin sitten telia on taas elisaa parempi vai mitä olette moderaattorit tästä mieltä nyt on se yhteisverkko hanke telialla ja dna joka ensivuonna päättyy niin tuohan telia ja dna kanssa verkkoparannukset sitten vuoden päästä vuonna 2023 samana vuonna kun 3g verkko suljetaan kokonaan niin mun alueelle 5g verkon vai voitaanko noita tukiasemia rakentaa myös talvella että onko esimerkiksi talvi este sille että telia voisi talvellakin ensivuoden puolella alkutalvesta tuota jo mun alueelle 5g niin onko talvi este kun vissiin joku operaattorin asiakaspalvelija taisi olla elisan niin sanoi että tukiasemia rakennetaan kyllä myös talvella onko tämä totta

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

mitkä on telian suunitelmat kun telia rakentaa omat 5g tukiasemat varmaan vuoden sisällä niin nyt kun telian 4g+ verkko tällä hetkellä antaa kun ei ruuhkaa niin lataus nopeus 108 megaa ja lähetys nopeus 48 megaa niin kun telia rakentaa 5g tukiasemat niin tuleehan ne sellaiseen paikkaan että 5g yltää myös tänne hoitokotiin




Vielä tuota ei päästä tarkastamaan, miten 5G-verkko tulee kantamaan alueellasi. Toivotaan kuitenkin, että se yltäisi hienosti hoitokodillesi, niin pääsisit nauttimaan suurista latausnopeuksista! 😁>


 


Tukiasemien rakennus jatkuu myös talvikaudella, mutta tuohon rakennustöiden valmistumisen aikatauluun en voi vielä ottaa kantaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

elisa tuotti tai on tuottanut ainakin sen verran ison pettymyksen että asensin elisan mobiililaajakaistan palveleen muita laitteita tietokoneessa jossa lataan isoja pelejä on telian mobiilaajakaista osoittanut toimivan paljon paremmin vakaamin ja nopeammin tosin puitten lehtet ja koululaisten loma laskee jopa teliankin nopeutet aika alas mutta miten on kun koululaiset palaa kouluun ja työntekijät kesälomalta  ja puista lähtee lehdet paraneeko iltapäivä nopeutetkin sitten lokakuussa elisalta rakentuu mun alueelle uusi ja kolmas 5g tukiasema johta vikapalvelija hehkutti sen on parasta olla huippu tasoa muuten sekin tuottaa pettymyksen kyllä olen sitä mieltä että telia toimii tällä alueella paremmin kuin elisa vaikka elisan asiakaspalvelija väitti että elisalla on nyt alueella paras netti niin olen eri mieltä kyllä se telialla on paras se netti ehottomasti telia on parempi vaihtoehto kun lataa suuria pelitiedostoja kunhan vielä saataisiin alueelle telialtakin 5g verkko niin olisi siitä mulle hoitokotissa asuvana suuresti apua ja iloa mutta miten kun on sanottu että 5g ei läpäise kunnolla rakenteita että oman kotikunnan jokaisessa osoitteessa pitäisi olla 5g tukiasema niin onko tämä tosi että jos vaikka 500 metrin päähän tulisi telian 5g tukiasema niin tarvisin katolle 5g suunta anteenin jotta pystyisin käyttään 5g verkkoa  vai kun telia  tuo ja rakentaa 5g tukiasemat keminmaahan niin voiko telia ottaa huomioon mun paikan kun hoitokotiin ei vissiin helposti kukaan anteenia katolle saa onko näin




vai onko niin ettei mun paikassa tule koskaan millään operaattorilla toimiin 5g ilman anteenia katolla että hoitokotin tulisi ottaa kiinteä valokuitu

--
Muokattu SaJoonas: yhdistetty kaksi viestiä



Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@tero812  kirjoitti:

mutta miten kun on sanottu että 5g ei läpäise kunnolla rakenteita että oman kotikunnan jokaisessa osoitteessa pitäisi olla 5g tukiasema niin onko tämä tosi että jos vaikka 500 metrin päähän tulisi telian 5g tukiasema niin tarvisin katolle 5g suunta anteenin jotta pystyisin käyttään 5g verkkoa  vai kun telia  tuo ja rakentaa 5g tukiasemat keminmaahan niin voiko telia ottaa huomioon mun paikan kun hoitokotiin ei vissiin helposti kukaan anteenia katolle saa onko näin




vai onko niin ettei mun paikassa tule koskaan millään operaattorilla toimiin 5g ilman anteenia katolla että hoitokotin tulisi ottaa kiinteä valokuitu






Näin ennalta on tosi hankala arvioida mahdollista ulkoantennin tarvetta, eli tämänkin vastauksen saantiin meidän tulee odotella alueesi tukiasemien rakennustöiden valmistumista. Mitään arvaustakaan en siis näin ennakkoon uskalla antaa. Se on totta että tiiviiksi rakennettujen passiivitalojen seinien ja ikkunoiden läpi kulkiessa signaali varmasti heikkenee, mutta tämä ei ole vain 5G:n ominaisuus, vaan myös vaikkapa 4G-yhteyksissä tapahtuu ihan samaa. Eli 5G ei ole tässä yhtään sen "huonompi".


 


Mainitsit kommentissasi myös koululaisten kouluun paluun ja esimerkiksi syksyn tulon ja lehtien tippumisen, niin tämähän tosiaan voi parantaa yhteyksiä kun kapasiteettia vapautuu ja maastosta tulee esteettömämpi. 😁>

Vastaa