peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
55213 Jäsentä
156535 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Yhteysnopeus heittelee



Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎12-05-2019
Kirjoituksia: 2
1/7

Yhteysnopeus heittelee

Mikä mahtaa olla syynä, että tarjoamanne yhteys heittelee miltei nollan ja täyden 4g:n välillä? Ja ei, puhelin ei liiku tuossa torpan pöydällä milliäkään. Lapsityövoimallako linkkimastojanne pidetään pystyssä mistä huojunta johtuu, vai eikö kontrahtiin kuulu tasalaatuinen yhteys? On suhteellisen syvältä asioida esim. nettipankissa, kun yhteys katkeilee omia aikojaan ja tunnuslukuja menee repullinen järjestelmän pullauttaessa jatkuvasti ulos palvelusta. Puhumattakaan vaikkapa formuloista tai jääkiekosta, jonka lähetykset pysähtelee sitämukaa, että tulokset näkee seuraavan päivän lehdestä reaaliaikaisemmin kuin teidän 'livestä'. Jopa puhelu pätkii kuin markka-aikaan konsanaa.

 

Onko laadukkaamman signaalin saamiseksi vaihdettava palveluntarjoajaa vai onko tietoa, mistä saisi wanhanajan vahvistimia/antenniröykkiöitä? Ja kyseinen vika tuntuu olevan lähialueella pikemminkin ominaisuus, kuin satunnainen vika, että nyt ei sitten aleta ihan höpöjä selittelemään syiksi.

0 tykkäystä
6 vastausta
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 461
2/7

Vs: Yhteysnopeus heittelee

Toivotan sinut lämpimästi @Toimimatonta tervetulleeksi Telia Yhteisöön keskustelemaan ajankohtaisista asioista ja erilaisista tilanteista Hymiö Onnellinen

 

Tapauksessasi kuulostaa sille, että kuuluvuus ei ole hyvä 4G-verkon osalta. Oletko tutustunut jo kuuluvuuteen ja rakenteilla oleviin verkkoihin

 

Voit myös kertoa sijainnistasi esim. maamerkkejä, tai paikkakuntaa/kaupunginosaa tms. niin voisin katsoa täältä miltä kuuluvuus näyttää kartoiltamme tarkemmin. 

Telia Yhteisö on nyt myös Laiteyhteisö.jpg
0 tykkäystä
Konkari ☆
Konkari ☆
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 1 989
3/7

Vs: Yhteysnopeus heittelee

Hei!

 

Mobiiliverkossa kaikki saman tukiaseman alueella olevat käyttäjät jakavat tukiaseman kapasiteettia. Maaseudun 800MHz tukiasema tarjoaa yhteen suuntaan teoreettisesti max. n. 75Mbps latausnopeutta. Taajaman/kaupungin korkeammalla taajuudella, kuten 1800MHz toimiva taasen 150Mbps. Uusimmilla laitteilla voi päästä vielä hieman tuosta ylemmäs TEOREETTISEN huipun osalta. 4G:n ominaisuus - johtuen tekniikan rajoitteesta - on mahdollinen arvaamaton käytös ja yhteyden yhtäkkinen katkeaminen.

 

Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

 

Jos olet yksin ainoana käyttäjänä tukiaseman alueella ja signaalin voimakkuus sekä laatu ovat optimaaliset, voit jopa päästä tuon teoreettisen huipun pintaan. Mutta kun verkkoon tulee muita käyttäjiä, osa on ehkä kuuluvuusalueen rajalla tai muuten vain heikossa kentässä, kasvaa kuorma ja verkon häiriöllisyys. Jos olisi vaikka 10 käyttäjää, joista kaikki lataisivat tiedostoa netistä, niin kunkin yhteysnopeus olisi teoreettisesti n. 7,5Mbps tai 15Mbps. Nopeutta (radioresursseja) siis jaetaan koko ajan dataa aktiivisesti siirtävien kesken. 

 

Kerroit, että käytät nettiä torpan pöydällä. Voi olla niin, että pöytä on huonossa sijainnissa verrattuna matkapuhelinverkon tukiasemasta lähetettävään signaaliin. Oletko kokeillut nopeutta ja toimintaa vaikkapa ikkunan ääressä tai ulkona? Onko toiminta parantunut?

 

Telian verkon kuuluvuusalueet löytyvät täältä:

https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta

Millaiselta kuuluvuus vaikuttaa käyttöpaikassa? Toimiiko yhteys kunnolla missään/koskaan? Onko toiminta aina ollut hidasta? Toimivatko muut operaattorit?

 

Jos olet "hyvä/peruskuuluvuus" -alueella, voi olla niin, että yhteyden kunnollisen toiminnan takaamiseksi mobiililaajakaistareititin ja ulkoiset antennit ovat tarpeen. Vahvistimia ei kannata lähteä hankkimaan, sillä aktiiviset vahvistimet ovat kuluttajakäytössä laittomia ja ne voivat aiheuttaa vakavia häiriöitä verkkoon. Jos aktiivivahvistimen käytöstä jää kiinni, voi rangaistus olla hyvin ankara, erityisesti jos todetaan hätäpuheluiden estyneen vahvistimen aiheuttamien häiriöiden vuoksi.

 

Ongelmien selvittelyyn saa Telian asiakaspalvelusta. Vikapuolelta pystyvät tutkimaan aluetta palvelevien tukiasemien tilanteen ruuhkaisuuden ja mahdollisten häiriötilanteiden varalta.

...

 

Puhelimeen (Android) voi asentaa Cellmapper-sovelluksen, jolla näet, missä sinua palveleva tukiasema on.

 

 

Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎12-05-2019
Kirjoituksia: 2
4/7

Vs: Yhteysnopeus heittelee

Hei.

Mielenkiintoisia vastauksia, kiitos näistä.

Eli referoidusti vähänkin haja-asutusalueilla asuville; yhteys toimii, kunhan käytät sitä sellaisena vuorokaudenaikana, jolloin kukaan muu ei käytä näitä rajallisia resursseja verkosta omiin tarkoituksiinsa? Onhan tämä mukava kuulla, edes näin jälkikäteen, että kyse ei ole viasta vaan ominaisuudesta. Toivottavasti nämä uudet vuorosanat toimitetaan myös niille henkilöille, jotka parhaillaankin markkinoivat tuoteperhettä mahdollisille uusille asiakkaille. Samaan käsikirjoitukseen olisi varmaankin hyvä lisätä tuo "4G:n ominaisuus on mahdollinen arvaamaton käytös ja yhteyden yhtäkkinen katkeaminen", sillä ainakin omalla kohdalla myyjä/esittelijä unohti moisista ominaisuuksista tyystin mainita. Noh, tekevälle sattuu, lienee kyse inhimillisestä epähuomiosta..?

Minäpä koitin noilla annetuilla evästyksillä parantaa tätä kuuluvuusongelmaa ja punnersin kyseisen torpan pöydän ulos, tuohon pellolle parinkymmenen metrin päähän VT18 varteen ja turkanen sentään, signaali parani merkittävästi! Tosin ongelmaksi muodostuu nyt käytännössä kaikki muu, sillä taivasalla laitteisto altistuu vesisateelle, tuulelle ja muille luonnonilmiöille, sekä pesänrakennusvietin vallassa oleville linnuille, jotka ovatkin jo nokkineet osan näppäimistä irti ja *******oneet näytön pilalle. Käyttäjäkokemuksetkaan eivät ole ulkona ihan parhaimmasta päästä, joten olisiko kenties Telialla tarjota jotain sääsuojaa ympärille? Vaikka sellainen Datakoppi, siitä maallemme uusi Nokia! Eiku ootas, sellaisiahan oli jo menneillä vuosikymmenillä, kun puhelimetkin toimi kolikoilla. Siihenkö tässä pitäisi olla menossa takaisin, ulos puhumaan puhelimeen?
Eli kovasti haluaisin käyttää datayhteyttä jatkossakin ihan myös sisätiloissa, kun se nimenomaan _joskus_ sattuu toimia. Asiahan ei varmaan harmittaisi juuri ollenkaan, jos yhteys olisi luvalla sanottuna *******a koko ajan, mutta kun nuo signaalin voimakkuutta osoittavat tolpat heiluu nollan ja täysien 4g tolppien väliä. Aika hassultahan tämä tuntuu näin nykyaikana, kun joskus jopa polkupyörällä saisi vietyä postin nopeammin perille, kun tämän tuosta ruutuun ilmestyy viesti "Viestiä ei voitu lähettää. Tarkista verkkoyhteys ja yritä uudelleen" tai muu yhteyden aikakatkaisu pullauttaa ulos, milloin mistäkin. Saisikohan tämän tason palvelusta esim. maksaa korotettua taksaa tmv?
Laittomien vahvistimien hankkiminen alkaa pikemmin houkuttaa, jos sellaisella härvelillä voisi jakaa tätä signaalittomuuden ilosanomaa laajempien verkkohäiriöiden myötä myös muille langattoman tiedonsiirron käyttäjille. Mikäli mitenkään mahdollista, voisiko jostain saada selville yhteystietoja, jossa joku voisi oikeasti selvittää kyseistä syytä? Ei kiitos mitään linkkejä mihinkään sätteihin, arvontoihin tai muihin kirottuihin kissavideokerhoihin/peli*******teihin, joihin pitää kirjautua sen kymmenen kertaa päästäkseen ei mihinkään, eli sellaisia oikeita yhteystietoja ns. asian tiimoille?

0 tykkäystä
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎17-02-2015
Kirjoituksia: 112
5/7

Vs: Yhteysnopeus heittelee

Arvoisa Kohtalotoveri,

 

Itse olen päässyt irti Telian heikoista verkkopalveluista henkilökohtaisissa liittymissä. Minulla oli omassa puhelimessa Telian liittymä, mutta kun se ei edes kaupunkialueella tahdo toimia kunnolla, päädyin toiseen operaattoriin. Työnantajani päinvastoin sai ilmeisesti Telialta edullisen tarjouksen ja työliittymät siirtyivät Telialle. Asuinpaikkani lähin tukari sijaitsee noin 600 metrin päässä. Omalla puhelimella pääsen ajasta riippumatta lähes 100 Megan 4G-nopeuksiin. Työluuri on tällä hetkellä 3G verkossa, on varmaan ruuhkaa näin lauantai-aamusta, ollut jo klo 6.00 saakka, kun aloin etätöitä tekemään. Vaihda operaattoria, se on helpoin rohto tähän vaivaan. Yksityisa(a)siakkaana on ihan turha noita katvealueilmoituksia täytellä. Paras katvealueilmoitus on operaattorin vaihto. Yritysliittymillä on ihan toinen painoarvo. Tein meidän IT-päällikölle valituksen surkeasta yhteydestä ja pian tuli Telialta viestiä, että pukkaavat uutta kapasiteettiä. No, eipä tuota kapasiteettiä ole vielä kuulunut eikä näkynyt....

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎22-01-2019
Kirjoituksia: 104
6/7

Vs: Yhteysnopeus heittelee

Mikäli signaali pumppaa täyden ja nollan välillä kannattaa kokeilla ensisijaisesti taajuuspakotusta 800/1800Mhz taajuudelle reitittimen asetusten kautta. Tällöin ehkäistään tilanne jolloin reititin vaihtaa paremmalle(korkeammalle) taajuudelle jossa signaalinvoimakkuus ei ole riittävä.

 

Toki ulkoinen antenni voi myös apua tuoda varsinkin jos pirtin pihalla tuntuu yhteyden laatu olevan parempi. Kokeile kuitenkin ensin laitteen taajuuspakotusta, tarvittaessa tarkempia ohjeita saat chattimme kautta.

 

 

Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎22-01-2019
Kirjoituksia: 104
7/7

Vs: Yhteysnopeus heittelee

@AsiakasYse on totta että operaattoria vaihtamalla saadaan tilanteeseen nopea korjaus. Tästä huolimatta kannattaa aina jättää operaattorille ilmoitus verkon häiriöstä/ puutteesta, muutenhan tilanne alueella ei välttämättä koskaan/pitkään aikaan tule parantumaan. Mikäli kaikki vaihtavat alueella tiettyyn operaattoriin nostaa se sen kyseisen operaattorin verkossa käyttöastetta ja tilanne voi nopeastikkin huonontua jos kapasiteettia ei tukiasemassa ole tarpeeksi. Eli ilmoitus on tärkeä tämänkin takia tehdä.

 

Kapasiteetin parantaminen alueen verkossa voi tapauskohtaisesti olla pitkäkin prosessi, varsinkin alueilla joissa pitää olemassa oleviin kiinteistöihin rakentaa tukiasemaa. Tässä pientä blogia asiaan liittyen http://bit.ly/2WmUDAd