Netflix, Yleareena ja Viaplay puuttuvat Telia TV digiboksilta

  • 10 December 2021
  • 7 kommenttia
  • 31 katselukertaa

Jouduimme pakolla vaihtaa DNAn laajakaistasta ja DNA tvstä Teliaan talonyhtiön laajakaistakilpailutuksen takia. 


Tulipa pettymyksen pettymys. Miten voi Telia TV digiboxi olla niin surkea kilpailijoihin verrattuna 😕> . Ei ole sitten niin yhtään mitään yleisiä palveluita; Netflixiä, Yleareenaa, Viaplayta. Eikä näytä siltä, että niitä palveluita ihan heti sataisinkaan, jos on uskomista Telian kommentteihin täällä sivustolla.  


 


Minua ei kiinnosta Telia leffavuokraamo, jossa huonoja tyhmiä leffoja. Olisin halunnut katsoa TV ruudusta yllä olevia palveluita Teliaan vaihtaessakin, mutta ei niin ei.  Taitaa olla niin, että kilpailevat halvalla hinnalla, ei hyvillä palveluilla. 


 


Älkää talonyhtiöt vaihtako Teliaan!


 


edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


7 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Saat kaiken haluamasi AndroidTV (esim. Nvidia Shield TV) tai AppleTV -laitteilla tai jos nämä vaikuttavat liian kalliilta niin Chromecastillakin ainakin jotenkuten. Nämä palveluthan eivät ole miillän tavalla operaattoriin sidottuja. Jos Telia TV ei miellytä niin "boksiksi" voi hommata peritneisen digiboksin kovalevyineen. On olemassa myös verkkomalleja, jotka tarjoavat samat palvelut kuin operaattoreiden TV-palvelutkin eli mm. verkkoon striimaamisen, etäajastukset yms. mutta etänä käytettäessä tarvitaan toki VPN kykenevä reititin. Esimerkiksi itse olen todella pitkäaikainen Telian asiakas (jo 80-luvulta Telen ajoilta) enkä ole koskaan kokenut tarvitsevani Telia TV palvelua. On oma verkkotallennin sekä alussa mainitsemani strimauslaitteet sekä UHD BluRay. Niillä on pärjäilty.

Eli pelkän laajakaistavaihdon takia tarvitsen kasan uusia laitteita ja/tai palveluja, jotka maksavat vielä erikseen. Ja joita en osaa edes kaupassa selittää, että mitä tarvitsen, jotta voin palata takaisin tilanteeseen, jossa voin katsoa TVstäni noita yllä olevia palveluita. Kaikki maailman striimaukset ja perinteinen digiboxi yms. ovat täyttää hepreaa minulle.  Yksittäinen kuluttaja joutuu massan mukana taipua teknologisiin tilanteisiin ja ratkaisuihin, joista ei itse ymmärrä. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Dna123  kirjoitti:

Eli pelkän laajakaistavaihdon takia tarvitsen kasan uusia laitteita ja/tai palveluja, jotka maksavat vielä erikseen. Ja joita en osaa edes kaupassa selittää, että mitä tarvitsen, jotta voin palata takaisin tilanteeseen, jossa voin katsoa TVstäni noita yllä olevia palveluita. Kaikki maailman striimaukset ja perinteinen digiboxi yms. ovat täyttää hepreaa minulle.  Yksittäinen kuluttaja joutuu massan mukana taipua teknologisiin tilanteisiin ja ratkaisuihin, joista ei itse ymmärrä. 


Tai sitten vain jatkat DNA TV:n käyttöä? Ei tietääkseni ole operaattorisidottu, kuten ei ole Telia TV:kään. Mutta kyllä nykyään alkaa olla niin, että kaikki nuo sovellukset löytyy suoraan älytv:n sovellusvalikoimasta. Netflix kyllä löytyy tietyistä Telian digibokseista, mutta ongelmahan tässä on, ettei tuo Telian boksi ole vaikkapa Android-pohjainen (kuten DNA:n hubi), joten kaikki sovellukset vaatisivat erillisen sovelluskehityksen juuri kyseistä alustaa varten.

No kumma kun ei sitten yritetty myydä juuri sellaista Telian digiboxia, kun Netflixiä heiltä juurikin tiedustelin. Ja ei kyllä Telialla mainittu mitään siitäkään, että voisin vaihtaa asiakkuuden pelkästään koskemaan laajakaistaa, että Dna tvtä  ei olisi tarvinnut vaihtaa Telian digiboxiin. Lisämyyntiä saivat asiakkaasta, joka ei tätä itse osannut kyseenalaistaa. Ja ostetaanpa sitten uusi telkkarikin, jos tämäkin osa-alue on osaltani vanhentunutta teknologiaa. 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Dna123  kirjoitti:

No kumma kun ei sitten yritetty myydä juuri sellaista Telian digiboxia, kun Netflixiä heiltä juurikin tiedustelin. Ja ei kyllä Telialla mainittu mitään siitäkään, että voisin vaihtaa asiakkuuden pelkästään koskemaan laajakaistaa, että Dna tvtä  ei olisi tarvinnut vaihtaa Telian digiboxiin. Lisämyyntiä saivat asiakkaasta, joka ei tätä itse osannut kyseenalaistaa. Ja ostetaanpa sitten uusi telkkarikin, jos tämäkin osa-alue on osaltani vanhentunutta teknologiaa. 

 


En tiedä myyvätkö edes enää sitä digiboksimallia, josta Netflix löytyi. Ja DNA TV Hubihan kytkeytyy antenni/kaapeliverkkoon, eli on sinänsä erilainen tuote kuin Telia TV, jossa kaikki kanavat tulee netin yli. Tuskin Telian myyjillä on tietoa kilpailijan tuotteesta, joten tietekin möivät sen minkä osasivat. DNA:n sivuilta lainattuna:

 

Eli jos et halua telkkaria uusia ja olit DNA TV Hubiin aiemmin tyytyväinen, aina voit soittaa DNA:lle ja tilata DNA TV:n uudestaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Dna123  kirjoitti:

Eli pelkän laajakaistavaihdon takia tarvitsen kasan uusia laitteita ja/tai palveluja, jotka maksavat vielä erikseen.


Laajakaistahan on pelkkä liittymä ja sitten erilaiset palvelut mitä siihen haluat ovat ihan erikseen. Ei sähköäkään tarvitse nykyään ostaa samalta firmalta joka hoitaa sen toimittamista. Esimerkiksi itse tilaan Telialta ainoastaan valokuituhyteyttä (kiinteän verkon puolella) eikä siihen ole koskaan sisältynyt enkä haluakaan sisältyvän mitään muuta kuin se yhteys vaan. On ne varmaan viimeiset 10 vuotta tyrkyttäneet erilaisia oheispalvleuita mukaan, mutta ei niitä ole ollut mikään pakko ostaa. Liittymä on sitäpaitsi halvempikin ilman näitä lisäpalveluita. Samahan se on vähän joka puolella että innokkaat myyjät yrittävät tyrkyttää mukaan vaikka mitä ylimääräistä kun olet ostamassa jotain ja törkeimmät myyjät jopa valehtelevat että se lisäasia olisi jotenkin pakollinen tai tulee siinä mukana väkisin. Jopa kännykkäliittymiin tyrkytetään kaiken maailman Cmoreja sun muita mukaan, joita ei kännykässä edes tarvita. Eli nykyään joutuu jopa pitämään puoliaan että saa ostetuksi juuri sellaisen kokonaisuuden kun tarvitsee, ilman turhia lisäkkeitä.

Sun kannattaa olla yhteyksissä DNA:han ja selvittää, voiko irtisanomisen perua ja varmistaa että heidän palvelu toimii myös Telian liittymässä. Kyllä sen pitäisi toimia.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@SINAD  kirjoitti:

@Dna123  kirjoitti:

Eli pelkän laajakaistavaihdon takia tarvitsen kasan uusia laitteita ja/tai palveluja, jotka maksavat vielä erikseen.


Laajakaistahan on pelkkä liittymä ja sitten erilaiset palvelut mitä siihen haluat ovat ihan erikseen. Ei sähköäkään tarvitse nykyään ostaa samalta firmalta joka hoitaa sen toimittamista. Esimerkiksi itse tilaan Telialta ainoastaan valokuituhyteyttä (kiinteän verkon puolella) eikä siihen ole koskaan sisältynyt enkä haluakaan sisältyvän mitään muuta kuin se yhteys vaan. On ne varmaan viimeiset 10 vuotta tyrkyttäneet erilaisia oheispalvleuita mukaan, mutta ei niitä ole ollut mikään pakko ostaa. Liittymä on sitäpaitsi halvempikin ilman näitä lisäpalveluita. Samahan se on vähän joka puolella että innokkaat myyjät yrittävät tyrkyttää mukaan vaikka mitä ylimääräistä kun olet ostamassa jotain ja törkeimmät myyjät jopa valehtelevat että se lisäasia olisi jotenkin pakollinen tai tulee siinä mukana väkisin. Jopa kännykkäliittymiin tyrkytetään kaiken maailman Cmoreja sun muita mukaan, joita ei kännykässä edes tarvita. Eli nykyään joutuu jopa pitämään puoliaan että saa ostetuksi juuri sellaisen kokonaisuuden kun tarvitsee, ilman turhia lisäkkeitä.

Sun kannattaa olla yhteyksissä DNA:han ja selvittää, voiko irtisanomisen perua ja varmistaa että heidän palvelu toimii myös Telian liittymässä. Kyllä sen pitäisi toimia.


Tämä nyt menee vähän alkuperäisen aiheen ohi, mutta sellainen huomio Telia TV:stä, että se on toteutettu Telian kiinteissä laajakaistoissa multicast-periaatteella. Ethernet/kuitukaistassa siellä on oma VLAN sille IPTV:lle ja tietääkseni IPTV:n katseleminen ei myöskään syö laajakaistan puolelta nopeutta (pl. 1Gbps yhteys, jossa nopeusrajoitus tulee ethernetin puolelta). xDSL-puolella on vastaava toteutus, mutta tekniikasta johtuen IPTV-liikenne syö samaa kaistaa kun itse nettiyhteyskin. Muilla kuin Telian kiinteillä liittymillä Telia TV käyttää unicast-tekniikkaa ja siinä on vielä sellainen rajoitus, että tietyt kanavat (esim. Nelonen) on katsottavissa ainoastaan Telian mobiililaajakaistan kautta tekijänoikeuskysymysten vuoksi.

 

DNA:n toteutuksessa peruskanavat jaellaan antenni/kaapeliverkon kautta (välttyy tekijänoikeusongelmilta) ja erikseen tilattavat maksukanavat tulevat netin yli unicast-tekniikalla. Telian käyttämä multicast omassa erillisessä VLAN-verkossaan on verrattavissa esimerkiksi kaapelitv-jakeluun tekijänoikeuksien kannalta.

Vastaa