Telia TV häiriöt iltaisin


Minulla on ollut tämä nykyinen Telia -viihde jo KotiTV -ajoista alkaen, ja matkan varrelle on osunut jos jonkinlaisia vikoja/häiriöitä, mutta nyt on sellainen vika, joka kulkee kello kaulassa.


 


Joka *******n ilta n. klo 18 alkaa television kuva ja ääni pätkimään, ja ellei pätki, niin menee kokonaan pimeäksi. Vika kestää kerrallaan 1-3 tuntia, minä jälkeen taas normalisoituu. Tätä on jatkunut jo muutaman viikon ja kuten otsikossa mainitsin, niin alkaisi jo riittää.


 


Epäilen kyllä ettei tälle vialle ole mitään tehtävissä, vai?

Edit RaMaria: Otsikko


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@harda1 kirjoitti:

Minulla on ollut tämä nykyinen Telia -viihde jo KotiTV -ajoista alkaen, ja matkan varrelle on osunut jos jonkinlaisia vikoja/häiriöitä, mutta nyt on sellainen vika, joka kulkee kello kaulassa.


 


Joka *******n ilta n. klo 18 alkaa television kuva ja ääni pätkimään, ja ellei pätki, niin menee kokonaan pimeäksi. Vika kestää kerrallaan 1-3 tuntia, minä jälkeen taas normalisoituu. Tätä on jatkunut jo muutaman viikon ja kuten otsikossa mainitsin, niin alkaisi jo riittää.


 


Epäilen kyllä ettei tälle vialle ole mitään tehtävissä, vai?




En ole tekniikan suurin tuntija enkä Telian leivissä, mutta tuollainen kello kaulassa tuleva häiriö kuullostaa vahvasti sellaiselta, että joku käynnistää tuolloin laittteen, joka aiheuttaa häiriöitä KTV-verkkoon. Asustatko kenties kerrostalossa, jossa on talonyhtiö tai muutenkin talonyhtiössä? Tietääkseni Telia takaa toimivuuden talojakomoon, siitä eteenpäin on asiakkaan/talonyhtiön vastuulla. Tarkistaisin, että onko omat laitteet kunnossa ja jos ovat, niin häiriöilmoitusta vain kehiin.


 


Apua löytyy täältä Telian sivuilta, siellä on tarkistuslista, joka kannattaa käydä läpi ennen yhteydenottoa asiakaspalveluun, jos et ole jo noita kikkoja yrittänyt. https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-tv-kaapelissa/ongelmatilanteet-kaapelitv


 

Kuulostaapa kurjalta! Uskon kyllä, että asia saadaan kyllä kuntoon! Oletko huomannut netin toimivuudessa ongelmaa tuolloin kun Telia TV ei toimi? Melkein kannattaa tehdä meille Häiriöilmoitusta Omien Sivujen kautta, niin saadaan tutkittua paremmin. Tuo kun tulee joka päivä samaan aikaan, johtuu todennäköisesti jostain ulkoisista tekijöistä. Onko teillä taloudessa paljon laitteita samaan aikaan netissä tuolloin, kun yhteydet pätkivät?


 

Vastaan vanhaan ketjuun jos jos jollekin muulle olisi apua tästä.


 


Mikäli pätkiminen alkaa aina samaan aikaan, kyseessä on jokin ulkopuolinen häiriö.


 


Esimerkiksi jokin sähkömoottori käynnistyy jossain lähellä, jos on kyse vanhemman talon ns. ketjuverkosta, jossa kaapelit kulkevat huoneistosta huoneistoon seinien sisällä, saattaa ongelma tulla myös jonkun naapurin asunnosta. Yleensä kyseessä ei ole kiusanteko vaan joku ongelma laitteissa josta naapurikaan ei ole tietoinen. Myös sellainen mahdollisuus voi olla että häiriön lähde on jo antenniverkon lähtöpäässä kiinteistön sisällä, esim. lämmönjakohuoneessa sijaitseva antennikeskus jossa huonosti suojatut/ löysällä olevat liittimet ottavat häiriötä jostain talotekniikan laitteesta.


 


Tällaisissa tapauksissa ainoa mitä voi itse kokeilla on, valitettavan usein myös syyllinen, vaikka ärsyttää että se joka kerta kysytään, on vaihtaa antenniliitosjohdot. Eikä mitään kaapista löytynyttä 10 vuotta vanhaa 20m liitosjohtoa, vaan kaupasta uudet johdot ja mahdollisimman lähelle sitä pituutta mikä laitteille yltää. Jos käytössä on vielä vanhan mallinen ”T-jaotin” jolla tv ja kamo on jaettu antennirasialta, voi asiakaspalvelua pyytää lähettämään ns. datajaottimen jolla modeemin käyttämä paluukaista suodetaan pois tv-puolelta. Tällöin pitää myös pyytää uusi liitosjohto datajaon ja kaapelimodeemin välille, koska datajaon kamo-lähtö on kierrettävällä f-liittimellä.


 


Jos näistä itse tehdyistä toimista huolimatta ongelma jatkuu, asian voi ratkaista ainoastaan paikan päällä käyvä viankorjaaja. ”Naapurin perat” tai ”lankomies” yleensä eivät voi asiassa auttaa, vaan telialle on tehtävä vikailmoitus jonka perusteella he lähettävät korjaajan paikalla. Jos vika löytyy muualta kuin omista kytkennöistä, on käynti maksuton. Tosin, Relacomin asentajaa voi olla melkein mahdotonta saada käymään mittaamassa huoneistossa johtuen tuon edellisen vian rajauksen tiukoista rajapinnoista, kuten joku ylempänä taisi jo kirjoittaakin, joten näissä tapauksissa vian selvitys voi viedä aikaa ja hermoja, tiedän kokemuksesta...

Vastaa