- Yhteisö
- Foorumin etusivu
- Liittymät
- Kiinteä netti
Kiinteä netti
Keskustelua Telian nettiliittymistä.
- 2329 Aiheet
- 17716 Kommentit
Saat meiltä sähköpostia aina, kun uusi aihe on julkaistu tässä osiossa.
2329 Aiheet
amon68Morsettaja
Kaapelimodeemin nettiyhteys jumiutuu jatkuvasti!
Telia operaattorin ja kaapelimoodeemin välinen yhteys menee jatkuvasti jumiin. Tämän takia TV-boksi on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle. Taloyhtiö netti asiakkaille piti tulla veloituksetta Telian tarjoama kaapelimodeemi, mutta sitä en koskaan saanut, vaan minua pyydettiin käyttämään vanhan DNA operaattorin modeemia, joka on Sagemcom laite mallia F-3686AC DNA. Vanhalla DNA operaattorilla taloyhtiön kaapelimodeemi yhteydet toimivat antenniverkossa, mutta Telia operaattorin yhteys ei ole koskaan toiminut. Yhteyden päällä olo ei kerro mitään, koska datan kulkeminen lakkaa, mutta yhteys on päällä. Tässä on neljä mahdollista vaihtoehtoa, jotka voi olla mahdollisia. Telian singnaali taloyhtiön antenniverkossa on liian huono (ei toimi kaikissa huoneistoissa) DNA:n Sagecom modeemi ei ole yhteen sopiva Telian omien laitteiden kanssa Aliverkkojen päälekkäisyys Telian laite, jonka kautta yhteydet välitetään Telia todennäköisesti syyttäisi heti DNA kaapelimodeemia ja rahastaisi vian korjauksesta, vaikka Telia on itse syyllinen siihen, että minulla on käytössä DNA opraattorin modeemi. Uusi modeemi ei korjaa mitään, jos vika on huonossa singnaalissa tai Telian laitteissa. Telian aliverkkojen päälekkäisyyksiä en voi tietää, koska niistä ei kerrota asiakkaille. Oletan, että kaikki IP-numerot 192.168.0.0 - 192.168.255.255 on asiakkaan käytettävissä. Ongelmia tulee, kun reitittimet on ketjutettu ja löytyy samoja aliverkkoja, koska siitä voi seurata yhteyden jumiutuminen. Käytän “19 räkki laitteita ja seuraava laite modeemin jälkeen on reititin, jossa on 7 eri reititintä yhdessä ja samassa laitteessa. Eniten ihmetyttää kapelimodeemin ja reittimen valon vilkkuminen samassa yhteys kaapelissa, kun nettiyhteys on jumissa. Pystyn kyllä alkaa analysoimaan tuota valon vilkkumista, eli mitä siellä verkkokaapelisssa oikeasti liikkuu, kun yhteys on jumissa. Modeemi on siltaavassa tilassa, eli ymmärrän valon vilkkumisen, mutta asia muuttuu täysin, kun nettiyhteys lakkaa toimimasta ja valo vilkkuu edelleen tasaiseen tahtiin. Tietokoneeseen pitäisi asentaa verkkoliikenteen analysaattoriohjelma ja kerätä verkkoliikenne dataa tietokoneen muistiin. En tiedä pingaako modeemi ja reititin laitteet toinen toisiaan, vai miksi valo vilkkuu, mutta se on varmaa, että tiedonsiirtoa ilmaiseva LED-valo vilkkuu molemmissa laitteissa. LED-valon vilkkumiseen en osaa vielä vastata, koska en ole analysoinut valon vilkkumisen syytä. Minulla samat laitteet toimi DNA operaattorilla ilman ongelmia, jos oli vikaa, niin en ollut ainoa, jonka netti ei toiminut, eli silloin oli isompi vika tai häiriö. Kerran LED-vilkkui modeemissa, vaikka ethernet kaapeli oli kokonaan irti, mutta sama ei ole toistunut uudelleen. Reitittimet saattaa oikeasti sekoilla, jos konfiguraatio on pahasti virheellinen ja olen nähnyt, että näin voi käydä, mutta syytä minun tapaukseen en tiedä. Aliverkot samoilla IP-numeroilla on ehdottomasti huono asia ja tämä tapahtuu helposti, jos on kaksi reititintä peräkkäin, koska tehdasasetukset käyttää hyvin usein samoja aliverkkoja. En tee näin yksinkertaista virhettä ja kaikissa reitittimissä on aina eri aliverkkoja oman valinnan mukaan 192.168.x.x. Viimeinen numero ei ole 254 tai 255 ja x paikalla on itse valittu numero. Nettiyhteys ei toimi modeemin takaa mistään portista millään laitteella, kun nettiyhteys on jumissa, mutta modeemiin saa aina nettiselaimen kautta yhteyden ja sieltä löytyy reboot toiminto. Tosiaan suurempi yhteysnopeus, vain pahentaa jumiutumis ongelmaa, mutta IP-numero alueet on tietysti vaihdettavissa, jos vaihtamiseen löytyy järkevä syy. Yksityisiä IPV4 IP-osoitteita on ainakin Wikipedian mukaan nämä numerot: 10.0.0.0 – 10.255.255.255 172.16.0.0 – 172.31.255.255 192.168.0.0 – 192.168.255.255 (192.168.x.x on usein laitteiden tehdasasetuksissa) Itse oletan, että ongelmat on Telian päässä tai taloyhtiössä, mutta täytyy muistaa, että DNA toimi, ennen Teliaa ongelmitta samoilla kaapeleilla ja laitteilla, joten ongelma on todennäköisesti Telian laitteissa, jos he eivät pysty rakentamaan edes DNA tasoista verkkoa omilla laitteillaan. Hyvä netti siis hävisi ja tilalle tuli toimimaton Telia, koska taloyhtiö päätti näin yhtiökokouksessa. Ehkä minun pitäisi alkaa vaatimaan taloyhtiö kokouksissa DNA operaaattoria takaisin, koska Telia ei osaa rakentaa toimivaa nettiyhteyttä antenniverkon kautta. Telian TV-Box on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle, koska se ei toimi toimimattoman nettiyhteyden takana. Tavalinen digiboxi paljon paremmin, kuin Telian TV-Box on koskaan toiminut Telian jatkuvasti jumiutuvan nettiyhteyden takia. Minun vanhemmat oli taistellu DNA TV-boksin kanssa, koska mikään niistä ei toiminut. Ei toiminut vanha, eikä uusi laite. Tilalle tuli lopulta Elisan TV-boksi, jossa näkyy jopa ääni ja kuva yhtä aikaa, mutta se boksi on silti kiinni DNA:n nettiyhteydessä, joka toimii jumiutumatta tai katkeilematta. Tuohon ei yksikään DNA myymä TV-boksi pysty ikinä, koska ne lopulta sekoilee ja pitää irottaa sähköt, että saa TV kuvan ja äänen takaisin toimimaan, jos laite ei toimi ilman jatkuvaa sähköjen irroitusta ja käynnistelyä, niin ei se silloin ole toimiva tuote tai palvelu. Ihan samaa voi sanoa minun nykyisestä Telian nettiyhteydestä.
SaimaannorppaSavumerkittäjä
Bridge-mode asetukset hukassa
Heippa! Minulla on Telian VDSL2 100Mb yhteys ja modeemina toimii ASUS DSL-AC68U. Haluaisin asettaa sen siltaavaan tilaan ja kytkeä ASUS GT-AX6000 reitittimen perään. Olen kokeillut etsiä ratkaisua, mutta aina vain saan ilmoituksen reitittimen selainpohjaisessa hallinnassa "Internet-palveluntarjoajasi DHCP ei toimi oikein". Olisko kellään vinkkejä asetuksista? :)
HoooMoilanenSavumerkittäjä
AVM FRITZ!Box 6670 kaapelimodeemi & oma Telian kautta käyttöönotto?
Hei, tilaisin äsken AVM FRITZ!Box 6670 kaapelimodeemin. Myyjällä on tuon laitteen esittelysivulla tällaisia tietoja: "HUOM. Ei toimi Telian kaapeliverkossa kaikilla alueilla." "HUOM. Laite pitää rekisteröidä ennen käyttöönottoa oman operaattorin asiakaspalvelun kautta, jotta laitteen saa toimimaan." Eli jos & kun laite kotonani, Keski-uudellamaalla alkaa toimimaan,niin voinko itse aktivoida laitteen helposti Oma Telian kautta, vai pitääkösolla Telian asiakaspalveluun erikseen yhteydessä? Kiitti kaikista tiedoista.
Rontti7Savumerkittäjä
Yhteys kotiin XXL kuitu ei yhteyttä nettiin
Hei, Tilasin valokuitusen rakentamaan kuituun teidän 1000/1000 yhteyden. 16.7. keskiviikkona se "kytkettiin" päälle, mutta vielä tänä päivänä ei ole tavuakaan tietoa liikkunut kuitumuuntimen kautta. Olen ollut kolmesti yhteydessä asiakaspalveluun ja diagnostiikkaa on ajettu ahkerasti. On kokeiltu eri routteria, suoraan muuntimelta läppäriin kaapelia ja vaihdettu kaapeleita. Kaikki laitteet on käynnistetty uudelleen ja palautettu tehdasasetuksiin varmaan sen vajaa kymmenen kertaa. Aina sama homma: diagnostiikka näyttää, että yhteys tulee talollemme, mutta tieto ei vaan siirry. Viimeisimpänä nyt eilen asiakaspalvelu totesi että vika on sisäisessä verkossani ja ohjasi minut tilaamaan Telia Helpin kaverin paikanpäälle. Tälle hommalle olisi nyt tulossa hintaa lähemmäs 200€. Hivenen kismittää kun ei ole omasta syystä johtuva ongelma. Helpin kanssa en ole vielä jutellut. Lisäksi minulla ei ole käytännössä sisäistä verkkoa, ellei cat6 kaapelia muuntimelta läppäriin sellaiseksi lasketa. Luin täältä aiempia ketjuja ja huomasin että vajaa kuukausi sitten oli toisella asiakkaalla ollut kovasti sama kuuloinen ongelma; hänellä routteri osasi sanoa, että operaattorin DHCP lienee ongelmallinen. Itselläni routeri neuvoo: please check the line quality with your ISP. Routterille kirjautuessa näen ettei yhteys saa haettua IP osoitetta ja näyttää 0.0.0.0. Tässä vielä muutama kuva: Asetettuna dynaaminen IP, ei löydä mitään. Operointi langattomana reitittimenä, data tulee RJ45 (cat6) kaapelista eikä suinkaan DSL. Cat kaapeli WAN porttiin kuten pitääkin, LAN1 lähtee letku läppärille jotta pääsen routteriin "sisään". Routerilta kuitumuuntimeen. Virran valo, WAN valo ja LAN1 palaa kuten pitäisi. LAN1 jopa vilkkuu välillä ja antaa valheellista toivoa josko jotain tapahtuisi, mutta ei niin mitään. En näe mitään mikä olisi minun puolesta vialla. Joten onko todella niin, että minun täytyy vielä lähemmäs pari sataa euroa maksaa asentajalle jos kyseessä onkin väärin konffattu yhteys? Ja jos omissa asetuksissani on jotain vialla niin ilomielin otan ohjeita vastaan, alkaa insinöörillä mennä pata jumiin tämän kanssa. Tosiaan vielä reitittimen specsit: Tp-link Archer VR600 v3 Kiitos avusta nyt jo etukäteen!
IppeSavumerkittäjä
Kaapelinetti ja tv kohta viikon toimimatta
Meillä on kaapelinetti ja tv ollut kohta viikon toimimatta, aspasta sanotaan että heidän päässä ei näy vikaa, laitetaan vikaraportti. Samassa on koko taloyhtiö ja viereisetkin taloyhtiöt pimentynyt ainakin tv:n osalta ja osalla se kaapelinetti siinä samassa. Miten tässä nyt edetä?
PepSavumerkittäjä
100M VDSL-liittymä ja TP-LINK TD-W9970 yhteydessä ongelmia – mitä tehdä?
Hei! Muutin juuri uuteen taloon, jossa tosiaan tuo VDSL juttu. Telialta siihe 100M netti, lataus kaikissa testeissä pääsee 80M ethernet kaapelilla, mutta lähetys vaivaiset 10M, kaikissa peleissä järkyt pingit ja youtube pyörii huonosti. Pitääkö tässä vaihtaa liittymää. Tosiaa käytössä Tp link td-w9970. Telialle tehty häiriöilmotus ja sieltä vastasivat että ei oo mitää ongelmaa. -- Muokkasin otsikkoa "VDSL ei toimi", jotta aihe löytyy hauilla helpommin.
RopsuSavumerkittäjä
Technicolor CGA4236 -modeemin uusin ohjelmistoversio ei aina toimi
Firmware Version CGA4236TCH1-19.3B52-012-PCU-RT-210404 Firmware Build Time 2021-04-04 22:41:15 Bootloader Version S1TC-3.80.1.181 & S2T1-3.80.1.181 ---Muokkaus AaTanja: Muokkasin otsikkoa “Technicolor CGA4236, uusin ohjelmistoversio? Tämä ei aina toimi.” kuvaavammaksi, jotta aihe löytyy hauilla helpommin.
Retee22Savumerkittäjä
VDSL2 yhteyden "säännöllinen" pätkiminen
Hei vaan kaikille, ajattelin kysyä täältä apua jos kollektiivinen viisaus keksisi ratkaisun tähän pitkäaikaiseen ongelmaan. Taloyhtiölaajakaistan VDSL2 -yhteys on pätkinyt siitä asti kun muutin nykyiseen asuntoon, eli nyt noin 3kk ajan. Asuin aiemmin viereisessä asunnossa, ja siellä en ainakaan huomannut pätkimistä, joka viittaisi asunnon ongelmaan, mutta kannattaa lukea loppuun asti. Aiemmassa asunnossa oli sama modeemi ja muutenkin samat laitteet verkossa. Pätkiminen tapahtuu ikäänkuin säännönmukaisesti aina noin klo xx.00, xx.15, xx.30 tai xx.45. Sitä ei kuitenkaan tapahdu säännöllisesti aina samaan aikaan tai joka vartin välein. Katkos kestää yleensä jotain 1-30 sekunnin väliltä. Pätkimistä tapahtuu käytti laitteita tai oli kotona tai ei. Viestin lopussa Net Uptime Monitorilla kerättyjä esimerkkejä katkoksista muutamalta päivältä. Katkoksen aikana, jos se kestää edes vähän sekuntia pidempään, modeemin DSL-valo vilkkuu eli se hakee yhteyttä. Yhteys palaa itsekseen hetken päästä. Yhteys katkeaa sekä tietokoneesta (ethernet kaapelilla kiinni modeemissa) että wifissä olevista laitteista. Telian häiriökeskus on sanonut alusta asti että he eivät ole kertaakaan nähneet katkosta verkon puolella, vaikka liittymä olisi ollut seurannassa. Ehkä katkos on niin lyhyt, tai sitten “linkki” pysyy yllä mutta data ei liiku mihinkään? Välillä ovat kuitenkin ilmeisesti nähneet yhteyden “virheilevän”, mutta ei katkeavan. Tähän mennessä kokeiltu seuraavia toimenpiteitä: Kokeiltu eri puhelinpistorasiaa Resetoitu modeemi Vaihdettu modeemin DSL piuha ja ethernet piuhat Kaksi kertaa tehty vikailmoitus Telialle Telian lainamodeemilla kokeiltu, sama ongelma Telian asentaja käynyt kahdesti, ensin vaihtoi talojakamossa porttia, toisella kerralla eri asentaja laittoi kokonaan omaan “ryhmään” jossa ei ole muita asuntoja Viimeisimmän Telian asentajan kommentti oli että ei keksi muuta, ja “oletko miettinyt 5G hankkimista” Kolmannen osapuolen sähkömies tarkistanut talojakamon liitännät ja uusinut asunnon päässä puhelinlinjan kytkennät Tällä hetkellä on vielä asentajan käynnin jäljiltä avoin häiriöilmoitus ja odotan taas uutta vastausta Telian häiriökeskuksesta, ja sähkömies on tarjoutunut vaihtamaan piuhassa käytössä olevia pareja ja mahdollisesti vetämään kokonaan uuden piuhan kellarista. Epäilen kuitenkin että näistä olisi hyötyä kun tuo ei säännönmukaisuuden takia näytä miltään kosketushäiriöltä. Nykyinen puhelinpiuha on myös häiriösuojattu kaapeli. Huomasin myös vähän samankaltaisen aiemman keskustelun josta ei kuitenkaan löytynyt ratkaisua: Alla esimerkkejä katkoksista pidemmän ajan päästä sekä viime päiviltä, viime päivät siis viimeisimmän asentajan käynnin jälkeen. Luultavasti näitä on ollut paljon enemmänkin, mutta 20.6. asti lokitin vain >5sek katkokset, nyt lokiin tulee kaikki >1sek pituiset. 21.5.2025 20.00.49 Log Start ---------------------------------------Failure Start Length21.5.2025 21.01.26 0:00:1622.5.2025 8.31.05 0:00:0625.5.2025 7.16.09 0:00:1126.5.2025 2.46.08 0:00:1326.5.2025 8.46.03 0:00:0526.5.2025 14.15.29 0:00:2126.5.2025 17.00.36 0:00:2626.5.2025 21.00.25 0:00:1027.5.2025 7.16.02 0:00:1027.5.2025 11.46.17 0:00:1029.5.2025 9.00.54 0:00:1529.5.2025 21.30.36 0:00:2530.5.2025 17.15.35 0:00:0830.5.2025 21.20.30 0:00:1130.5.2025 21.21.40 0:00:171.6.2025 1.31.40 0:00:091.6.2025 6.01.05 0:00:091.6.2025 22.01.12 0:00:062.6.2025 17.30.47 0:00:182.6.2025 22.45.36 0:00:413.6.2025 1.15.51 0:00:093.6.2025 9.31.06 0:00:054.6.2025 0.30.57 0:00:164.6.2025 8.30.59 0:00:054.6.2025 10.16.17 0:00:054.6.2025 18.16.23 0:00:095.6.2025 23.01.15 0:00:116.6.2025 8.30.59 0:00:066.6.2025 20.01.37 0:00:067.6.2025 21.46.17 0:00:058.6.2025 23.15.35 0:00:129.6.2025 22.00.11 0:00:0910.6.2025 16.45.46 0:00:0710.6.2025 21.16.08 0:00:09 17.6.2025 10.41.53 Log Start ---------------------------------------Failure Start Length18.6.2025 8.30.29 0:00:1718.6.2025 15.31.05 0:00:1518.6.2025 21.45.54 0:00:1819.6.2025 4.01.10 0:00:0719.6.2025 22.46.05 0:00:1520.6.2025 3.46.15 0:00:0120.6.2025 5.00.33 0:00:0120.6.2025 7.15.50 0:00:0420.6.2025 7.30.50 0:00:0120.6.2025 11.45.28 0:00:0320.6.2025 12.01.14 0:00:0120.6.2025 13.45.44 0:00:03--------------------------------------- 25.6.2025 21.34.46 Log Start ---------------------------------------Failure Start Length26.6.2025 8.30.54 0:00:1226.6.2025 15.01.33 0:00:0426.6.2025 17.31.02 0:00:0526.6.2025 19.16.32 0:00:0326.6.2025 22.30.45 0:00:0227.6.2025 2.31.17 0:00:0227.6.2025 4.45.32 0:00:0127.6.2025 15.00.53 0:00:0327.6.2025 16.02.15 0:00:07 Modeemin virkaa toimittaa: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-vmg3625-t50b-modeemi Kaivan mielelläni lisää jotain statistiikkaa yhteydestä, jos saan ohjeita siihen (oma osaamiseni ei ikävä kyllä riitä). Kiitos jo etukäteen kaikille mahdollisesta avusta!
DfghjklSavumerkittäjä
Nopeus rajoitettu joillekin nettisivuille
Kodin laajakaistalla netin nopeus joihinkin osoitteisiin on vahvasti rajoitettu. Jopa omaan datacenterissä sijaitsevaan serveriini siirtonopeus on rajattu käyttökelvottomaksi n. 300KB/s.Vika ei ole laitteissani tai kohdeservereissä, koska heti kun kytken VPN:n päälle tai yhdistän esim. mobiilinetillä, ongelma poistuu ja data siirtyy täydellä nopeudella.Pyysin myös kavereitani joilla on Telian laajakaista testaamaan siirtonopeuksia näihin sivustoihin, ja heillä ei ole vastaavaa ongelmaa. Ongelma ei ole uusi, kestänyt jo ainakin 2 vuotta. Testattu usealla eri tietokoneella ja puhelimella. Ongelma ilmenee poikkeuksetta vain kun laite on yhteydessä minun kodin laajakaistaan. Mistä tässä mahtaa olla kyse?
NonlethalSavumerkittäjä
Technicolor CGA2121 yhteys katkeaa lähes päivittäin
Kaapelilaajakaista yhteys XXL ja modeemi katkaisee yhteyden melkein päivittäin, yleensä päiväsaikaan etätöitä tehdessä. Yleensä katkos kestää noin 5-10 min että modeemi käynnistelee itsekseen, joskus käyn sammuttamassa ja käynnistämässä modeemin itse. Rupeaa olemaan isompi ärsyke kun katkos iskee kokouksen aikana.. Vikailmoitus tehty chatin kautta ja totesivat että yhteys ok, modeemi ok. Pyysivät että lähtisin kuskaamaan modeemia lähimpään Telian myymälään (lähin yli 40 km päässä, ei onnistu) tai soittamaan Helppi linjalle? Ennen pystyi soittamaan suoraan aspan tekniseen tukeen, mihin tämä on kadonnut? En myöskään rupea maksamaan Helppilinjan hinnoista taikka asentajaa tilaamaan paikalle. Modeemin on resetoitu aiemminkin ja ei ole auttanut. Vain modeemi on kytkettynä asunnon ainooseen kaapelirasiaan, käytössä modeemin mukana tulleet piuhat. Rasian piuhat kunnolla kiinni. Katsonut muiden viestejä ja ymmärrän että kaapeliyhteyksissä on “kohinaa” mutta yhteys on ollut nyt muutaman vuoden ja aluksi ongelmitta 1 - 1,5 v. Kun yhteys katkeaa, havainnut että modeemin power valo vilkkuu tasaisesti, joskus palaa staattisesti. Viimeisin logi tämän päiväsestä katkoksesta: Muokkaus: Piilotettu MAC -tietoja //KaPetri DOCSIS Event Log Count Time ID Level Description 1 04/17/2025 09:24 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC= 2 04/17/2025 09:25 T1.0 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx 3 04/17/2025 09:25 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC= 4 04/17/2025 09:25 T1.0 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:00:00:00:00 5 04/17/2025 09:25 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 6 04/17/2025 09:25 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 7 04/17/2025 09:25 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 8 04/17/2025 09:25 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 9 04/17/2025 09:25 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 10 04/17/2025 09:25 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 11 04/17/2025 09:25 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 12 04/17/2025 09:25 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0 13 04/17/2025 09:25 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 14 04/17/2025 09:26 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 15 04/17/2025 09:26 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 16 04/17/2025 09:26 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 17 04/17/2025 09:26 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 18 04/17/2025 09:26 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 19 04/17/2025 09:26 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 20 04/17/2025 09:26 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xxCMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 21 04/17/2025 09:27 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xxCMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 22 04/17/2025 09:27 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0 23 04/17/2025 09:27 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 24 04/17/2025 09:27 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 25 04/17/2025 09:27 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx:c4;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 26 04/17/2025 09:27 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 27 04/17/2025 09:27 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 28 04/17/2025 09:27 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 29 04/17/2025 09:27 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 30 04/17/2025 09:28 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; 31 04/17/2025 09:28 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0 32 04/17/2025 09:28 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
ElbSavumerkittäjä
Technicolor CGA4236 THC1 lakkasi toimimasta
Technicolor CGA4236 THC1 kaapelimodeemi lopetti täysin yllättäen toiminnan. Aikaisemmin toiminut moitteettomasti, mutta nyt ei yhtäkkiä muodosta yhteyttä internettiin. Osaisiko joku viisampi kertoa mistä ongelma saattaa johtua? Kaikki nämä yleisimmät toimenpiteet on suoritettu: - Tietokone käynnistetty uudelleen - Vianmääritykset suoritettu - Modeemi käynnistetty uudelleen - Modeemi resetoitu - Kytkennät tarkistettu Alkaa nyt usko ja ideat loppumaan tämän kanssa, kun ei ei näistä sen enempää ymmärrä. Muokkaus: Lisätty otsikkoon selite mitä ketju koskee //Sakumik
JateuSavumerkittäjä
Valokuitunen vaihto toisesta palveluntarjoajastaTeliaan
Entisen palvelunarjoajan liittymä irtisanoitui yöllä 00:00 eikä Telian liittymä ole vieläkään toiminnassa 19+ tunnin jälkeen. Yhteys chattiin oli mitä turhauttavin, kun sieltä pyydettiin tekemään asiat jotka oli tehty 10+ kertaa. Yhdessä vaiheessa neuvottiin Telia Helppiin ottamaan yhteyttä mutta kyseinen “palvelu” maksaa 5€ jo kun sinne aivastaa luuriin. Inteno XG6846 valokuitu muuntaja jonka takana on Asus GT-AX6000 reititin Asus sanoo “Your ISP's DHCP does not function properly.” Kuitu muuntimessa palaa pwr, wan ja lan1 vihreänä, eli “yhteys” “toimii” Suora yhteys kuitu muuntimeen läppärillä/PC ei auta. Kaikki käytetty kiinni, ei auta.
amon68Morsettaja
Telian kaapelimodeemien firmware versiot
Voisiko Telia listata asiakkaiden saataville kaapelimodeemien firmware versiot? Lista helpottaa tunnistamaan onko modeemissa asennettuna jakelussa oleva uusin firmware versio tai vanha versio. Päivitys tulee operaattorin suunnalta ja asiakas ei pysty tekemään päivitystä itse. Käytössä oleva modeemi hakee päivitystä automaattisesti, jos sen käynnistää uudelleen. Lista voisi poistaa epäselvyyksiä käytössä / jakelussa olevien firmware versioiden kanssa. Telialla on nykyisin myynnissä Technicolor CGA4236TCH1 kaapelimodeemi. Modeemissa on nyt firmware CGA4236TCH1-19.3B52-012-PCU-RT-210404 versio ja netistä yritin etsiä lisää tietoa, niin mahdollisesti on olemassa, myös firmware versio 19.3B71-031B.
HämmentynytSavumerkittäjä
Vaihdoin taloyhtiön netin Elisalta Telialle, mutta reititin yhdistää edelleen elisan nettiin joka toimii miniminopeudella.
Hei, elikkä tosiaan vaihdoin taloyhtiön netin Elisalta Telialle, mutta reititin yhdistää edelleen elisan nettiin joka toimii miniminopeudella. Kävin hakemassa uuden reitittimen (telia x2) telianliikkeestä ja sama ongelma edelleen. Elisan sivuilla ei näy voimassa olevia tilauksia ja edellinen nettiyhteys katkesi jo 4.6.2025. Reititin on resetoitu ja hard resetattu ja monta kertaa ja kaikki johdot ovat täysin uusia, joten ongelman ei pitäisi johtua laitteesta. Tosiaan modeemi toimii puhelinkaapelilla ja saan kyllä kaikki valot palamaan normaalisti. Kun kytken ethernet kaapelin modeemista tietokoneeseen niin tietokoneelle aukeaa elisan nettisivu, jolla ohjataan tekemään uusi tilaus. En ymmärrä miksi koska edellinen tilaus päättynyt jo viikko sitten ja Telian tilaus on aktiivinen. Otin yhteyttä elisaan ja varmistivat ettei tilauksia ole enää voimassa ja ohjasivat telialle. Telialla olen keskustellut monien eri asiakaspalvelijoiden kanssa eikä kukaan ole osannut auttaa. He tekivät vikailmoituksen ja siihe vastattiin vain copy pastella jo netistä löytyvistä netin aktivointi ohjeista, jotka on käyty jo todella moneen kertaan läpi. Tässä vaiheessa ei ole enää mitään käsitystä mistä ongelma voisi johtua.
VasittuSavumerkittäjä
WAN IP-ongelma, Asus GT-AX11000 ja Telia valokuitu
Asus GT-AX11000 ja Telian kuitu toiminut moitteetta siihen asti, että päivitin Asuksen ohjelmiston. Kaikki toimii ohjelmistoversiolla 3.0.0.4.388_23285, mutta sitä uudemmilla reititin ei saa WAN IP:tä valokuituboksilta. Asetuksissa on “WAN-yhteystyyppi: Automaattinen IP”. Kokeiltu seuraavat toimenpiteet: Vaihtaa DHCP-kyselytaajuus, Firmiksellä 3.0.0.4.388_23285 toimii sekä normaali että aggressiivinen, vaihtuvaa ei kokeiltu Uudemmilla (esim. 3.0.0.4.388_24403) kokeiltu normaali, aggressiivinen ja vaihtuvakin. Ei vaikutusta, mikään ei toimi. Yhdistetty läppäri piuhalla valokuituboksiin, se saa IP:n ja netti toimii Kloonattu läppärin MAC-osoite reitittimelle, ei saa WAN IP:tä Sammutettu valokuituboksi ja reititin 30min ajaksi, jotta DHCP-lease vapautuisi Restartattu ensin valokuituboksi ja kun se täysin päällä ja kaikki valot palavat, niin sitten reititin Reititin ei saa WAN IP:tä tämänkään jälkeen Kun palautan reitittimeen ohjelmistoversion 3.0.0.4.388_23285 kaikki toimii samantien, reititin saa WAN IP:n välittömästi. Kokeillut ohjelmistoversiot, jotka eivät toimi: 3.0.0.4.388_24394 3.0.0.4.388_24403 3004.388.9_2 Asuswrt-Merlin -ohjelmisto Vika lienee reitittimen uuden softan DHCP-yhteensopimattomuudessa Telian kanssa? Onko Asuksen firmiksessä mahdollisesti bugi, joka estää DHCP DISCOVER / REQUEST -viestien hyväksymisen Telian DHCP-palvelimessa? Toimiva 3.0.0.4.388_23285 firmis on kuitenkin julkaistu jo 15.05.2023 ja sen jälkeiset firmikset eivät ole toimineet. Mitä tälle olisi tehtävissä?
tcw75Morsettaja
Technicolor CGA4233, uusin ohjelmistoversio?
Hei yhteisö :) Tänään tuo Technicolor CGA4233 kaatuili pariin otteeseen, ja tarkistin laitteen lokitiedoista syitä tähän.Löytyi tämä selite: SW upgrade Failed after download -Incompatible SW file technicolor Mikä olisi laitteen uusin ohjelmistoversio? Laitteen pidän yöllä päällä, kun jossain luin että telia päivittää laitteita öisin. Nykyinen on: Firmware Version CGA4233EU-19.1.B39-003-E15-RMQS Firmware Build Time 2020-08-31 12:06:28 Bootloader Version 3.62.119.122
SINADIrkkaaja
Miksi kaikki kuituliittymien IP-osoitteet ovat Spamhausin blokkilistalla?
Hei! Miksi kuituliittymissä käytettävä Telian IP-osoitealue on blacklistattu Spamhausin roskapostilistalle? Tästä on nyt ollut jatkuvaa harmia koska sähköpostit menevät vastaanottan puolella aiheetta roskapostiin, joka sotkee ihan jokapäiväisten juttujen hoitamista. Ongelmaa ei voi kiertää mitenkään paitsi käyttämällä VPN-palvelua joka on jo täysin absurdia normaalin sähköpostin kanssa. Jokaiseen sähköpostiin kirjautuu lähettäjän IP-osoite ja siksi silläkän ei ole mitään merkitystä, mitä sähköpostipalvelua käyttää - sama ongelma toistuu ja se johtuu Telian blacklistatusta IP-osotteesta. Blacklistaus ei koske yksittäistä IP-osoitetta vaan koko osoitealue on blacklistattu. Kaapelinettien IP-osoitealueet eivät ole tuolla blokkilistalla ja sieltä sähköpostien lähetys onnistuu normaalisti. Lisäksi monilla erilaisilla sivuilla tulee bottitarkistus tosi herkästi verrattuna jos menee VPN:n kautta tai toisesta liittymistä. Ollaanko me kuituasiakkaan todella näin roskaluokassa? Ongelma koskee ainakin seuraavaa osoitealuetta. Voisitteko ystävällisesti laittaa tämän pikaisesti kuntoon, koska kyseessä on kuitenkin yksi Internetin peruspalveluista ja on lisäksi käsittämätöntä miksi kuituasiakkaat on asetettu huonompaan ja eriarvoiseen asemaan. Eikö sähköpostin lähetys tulisi olla sallittuna kaikista littymistä? Kuituliittymät on blacklistattu: Mutta esimeriksi kaapeliliittymät eivät ole:
SahhoMorsettaja
Valokuitunen ja vanhat liittymät
Taisi selvitä teidän rahastuskeinonne Valokuitusen kaupoissa. Määräaikainen liittymäni päättyy ihan kohta, mutta valokuitusen kautta ei ole avointa nettiä, ennen kuin Telia vaihtaa boksin. Boksi on luvattu “2025 aikana”. Tämä johtaa nyt siihen, että joudun maksamaan kuidustani törkyhintaa Telialle, koska en saa avointa boksia ennen kuin te sen asennatte. En myöskään ole oikeutettu tähän etuhintaan joka Valokuitusella on Telialle, joten vain se toistaiseksi voimassaoleva hinta on ainoa jonka saa… Eli älkää pitäkö boksien vaihdossa kiireitä kun voitte pakottaa asiakkaat maksamaan korkeita liittymähintoja. Kiitti hei!
tiainjanMorsettaja
Telia X1 uusin päivitys (Technicolor DGA 0122)
Taisi tulla aamulla noin 7 aikaan uusi päivitys tähän laitteeseen. Laite alkoi vilkuttamaan ja ei palautunut muulla kuin sähköt katkaisemalla. Näyttäisi ainakin Firmwaren versionumero nousseen pykälällä viime vuodesta. Firmware Version 19.4.0539-4521040-20230418111214 Onko tuo nyt viimeisiin versio vai yrittääkö laite päivittää itseään?
Telia Yhteisö
- 36,483
- Aihetta
- 200,849
- Kommenttia
- 48,918
- Jäsentä
Tykätyimmät jäsenet 7vrk aikana
- kiisseli67
6 tykkäystä
- Satapuu
4 tykkäystä
- lasselusse
1 tykkäys
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKTätä tiedostoa ei voida ladata
Pahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK