Maksukanavilta tallennettujen elokuvien katseluoikeus vanhenee?

  • 23 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Digiboksillani (Handan 9901 HD, Turun kaapelissa) on paljon maksukanavilta (Cmore, Viasat, Mtv Leffa) tallennettuja leffoja.


 


Huomasin joku aika sitten että osaa vanhimmista tallennuksista ei enää voi katsoa. Boksi kysyy pin-koodia uudestaan ja uudestaan eikä leffa pyöri. Luulin ensin että tämä johtui siitä lopetin Viasatin ja sen fileissä olisi ollut joku ajastinpommi.


 


Mutta nyt huomasin että sama on alkanut tapahtua noilla muilakin kanavilla joita edelleen tilaan. Minulla on ollut MTV3 Total jo monta vuotta eikä tilaus ole koskaan katkennut eli CMore ja MTV3 Leffa näkyvät edelleen.


 


Mistä tämä voi johtua? Oudoksi tämän tekee se että tuo näyttää ihan randomilta. Huhtikuussa 2013 CMore Emotionilta tallennettu "We need to talk about Kevin" on nyt jumissa, mutta toukokuussa 2013 samalta kanavalta tullut "The Imposter" ei. Samoin syksyllä 2013 Viasatilta tulleet ekat Star Warsit pyörivät edelleen ok.


 


Uusin leffa joka ei nyt näyttäisi toimivan tuli heinäkuussa 2013 CMorelta (Charlotte Gray).


 


Onko tämä boksin ongelma? Jos muissa bokseissa ikivanhat leffat toimivat myös kanavilta joista ei enää maksa niin sitten taitaa olla. Mutta miten korjataan? Jos ratkaisuna on tehdasasetusten palautus tms., tyhjeneekö kovalevy?


4 kommenttia

Moro Junish!

 

Kun ne on kovalevylle tallennettu niin eikö niiden pitäisi siellä säilya/toimia hamaan tulevaisuuteen vaikka ei kyseisiä kanavia enään olisi. Kannattaa testata tuota tehdasasetusten palautusta. Yleensä jos boxiin palauttaa tehdasasetukset niin sen ei pitäisi tyhjentää kovalevyä vaan tallennusten pitäisi siellä säilyä. Kannattaa tieten varmistaa ohjekirjasta jos on vielä tallessa.

Kiitos @JuhaHyv - tehdasasetukset eivät auttaneet, ei myöskään kovalevyn eheytys.


 


Soitin Laatuantennin huoltoon ja siellä mietittiin että ainoa selitys on se että operaattorin salaus olisi jotenkin muuttunut. Minulla on ollut sama boxi + kaapelikortti noin kahden vuoden ajan, koko ajan Soneralta.


 


Huomasin tämän ongelman muutama kuukausi sitten. Virheilmoitus on "Tiedosto lukittu. Anna pin-koodi", ja oikean pinin jälkeen sama toistuu.


 


Jos en muuta voi niin tarkkailen tilannetta eli meneekö joku nyt katseltavissa oleva leffa lukkoon. Tuo kertoisi sen että onko tämä tapahtunut kerralla joskus muutama kuukausi sitten vai jatkuuko se ajan myötä leffa kerrallaan. Luulen tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, koska silloin kun tämän huomasin oli aika monta leffaa jo jumissa.


 


 

 

Jossain vaiheessa viime vuonna tuli siivoiltua wbox HD2:n levyltä paljonkin elokuvia ja muita ohjelmia pois jotka eivät enää näkyneet. Osa kyllä näkyi ihan ok ja osa ei, enkä keksinyt mitään syytä miksi.

Nyt siellä on ainakin yksi C More First HD-kanavalta tallennettu ohjelma heinäkuulta, joka toimii vielä. Nelonen HD:lta ja MTV3 HD-kanavilta löytyy sitten sellaisia viime vuoden tammi-helmikuussa tallennettuja, jotka toimivat.

 

 

Aikoinaan ennen tätä hd-aikaa, oli aina se reilu kuukausi aikaa purkaa se salaus siitä tallenteesta, jotta se oli katseltavissa myöhemmin. Kortilla kun tuntui pystyvän purkamaan meneillään olevan ja edellinen kuukauden aikana tulleen ohjelman.

Tuo tuolloin ollut Topfieldin boksi purki sen salauksen siitä tallenteesta jo tallennusvaiheessa, jos oli ollut kys. kanavalla tallennustilanteessa. Muuten se piti kopioida.

Olen yrittänyt selvittää tätä samaa asiaa jo pari kertaa asiakaspalvelusta, mutta vastausta en ole saanut. Viimeksi soitin sitten vikapalveluun ja lupasivat selvittää asian ja palata. Siis henkilökohtaisesti nimenomaan. Tästä on nyt kulunut jo pari viikkoa, ei ole kuulunut selitystä. Vikapalvelun kaveri keroi tietävänsä, että DNAlla sama ongelma toimii siten, että laitteessa pitää olla kortti, mikä on ollut ko. ohjelmaa jo talnnetteaessa (mutta ei voimassaolevaa tilausta). Soneralla eivät tunnu "tietävän" asiasta mitään.

Eli tilanne on käytännössä se, että about noin yli vuoden vanhempia tallenteita ei voi enää katsoa. Vika ei ole digiboxissa, tämä on jo tarkistettu.

Nyt Soneran edustajalta tähän selvitystä kaivattaisiin!!!

Vastaa