06-03-2017 20:16
Olin Soneran toimipisteessä 2.3.2017 ja tarkoituksena oli päivittää liittymiäni eli poistaa turhia yhteyksiä ja kiinteä laajakaista kuului mahdollisiin poistettaviin. Käytiin läpi eri vaihtoehtoja, joilla voidaan korvata netin lankayhteys ja toin esille, että kiinteään laajakaistaan kuuluu taloudessamme kaksi sähköpostia, joidenka sähköpostin osoitetta ei saa muuttaa, sillä se toimenpide aiheuttaisi kohtuutonta haittaa yhteydenpitoon valtakunnallisessa senioritoiminnassani.
Kiinteän laajakaistan sopimus oli merkattu päättyväksi 8.4.2017 ja näin ollen myyjä ehdotti, että jätetään se hoidettavaksi lähempänä sitä ajankohtaa tai jopa sen päivän jälkeen, sillä hänen mielestään toimenpiteellä ei ollut vaikutusta Sonera-sähköpostiini ja yhteyteen ei tehdä lopettamismuutosta ennen sopimusajan umpeutumista.
Myyjälle kerroin, että voimme tehdä niin ja minulle sopii lankayhteydestä luopuminen, jos edellä kertomani ehdot sähköpostiosoitteista toteutuvat. Hän kirjasi asian sovituksi ja ilmoitti asiasta puhelimitse eteenpäin toimenpiteitä varten.
Illalla 2.3.2017 huomasin, että sähköpostiyhteyteni oli poistettu.
Menin 3.3.2017 uudelleen Soneran toimipisteeseen, jossa myyjä myös totesi, että yhteys on poistettu ja soitti välittömästi tapahtuneesta. Hän kertoi minulle, että sähköpostiyhteys palautetaan iltapäivään mennessä, näin ei kuitenkään käynyt. Soneran omilta sivuiltani näin, että sinne oli laitettu uudet sähköpostit, mutta eri osoitteilla, joita ei voinut muuttaa entiseen muotoon ja minulle ei voitu myöskään toimittaa salasanoja, jotta olisin päässyt itse sähköpostisivustolle.
Illalla 3.3.2017 hain apua Soneran schattailussa ja ainoaksi vaihtoehdoksi osoittautui vikapalveluyhteys ja tein 4.3.2017 vikailmoituksen eli soitin vikapalveluun ja ongelman esitettyäni luvattiin hoitaa asia välittömästi maanantaina 6.3.2017 ja vakuutettiin, että sähköpostiosoitteet voidaan palauttaa entiseen muotoon.
Tällä hetkellä 6.3.2017 klo 19.55 tilanne on vieläkin se, että en voi hoitaa laajaa, 25.000 henkilöä, sähköpostiliikennettäni Soneran sähköpostiyhteydellä. Sen lisäksi kyseinen sähköpostiosoite on mm. osoitteena useille yhteysvarmenteille ja sähköisen laskutuksen väline.
Näin 74 vuotiaana seniorina ymmärrän hyvin, miksi niin monet ikäiseni ja vanhemmat kammoksuvat nettiyhteyden käyttöä. Minä olen innokkaasti yrittänyt pysyä mukana kehityksessä tässäkin toiminnassa, mutta taitaa sama kauhu tarttua minuunkin. Valitettavasti ihminen on se tekijä tässäkin prosessissa, joka ei ole toiminut vaadittavalla tarkkuudella.
Lopuksi, kertokaapa nyt arvoisat klaanilaiset, onko minulla mahdollisuuksia saada takaisin sähköpostiosoitteeni vai onko jätettävä koko Sonera ja ryhdyttävä lähettelemään uusia sähköpostiosoitteita.
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
10-03-2017
09:12
Muokattu
10-03-2017
09:13
@haamux kirjoitti:
Tuon keskusteluun huomioni tavasta pimittää kuluttajalle tärkeitä tietoja. Mistään soneran sivuilta, omiltakaan, en löydä selvää mainintaa Soneran sähköpostin kk maksusta, joka on 2.08€/kk. Kun minulta poistettuun kiinteään laajakaistaan kuului lisämaksutta 5kpl sähköposteja ja joutuisin nyt sim-kortillisen mobiilireitittimen kautta tapahtuvassa sähköpostiliikenteessä maksamaan näistä viidestä osoitteesta yht. 10.40€. Onneksi meitä käyttäjiä on vain kaksi eli maksu on 4.18€. Härskiä rahastusta verrattuna vaikkapa g-mailin ilmaiseen toteutukseen. Nämä kaikki tiedot ovat selvinneet minulle, kun olen joutunut säilyttämään vanhan mail-osoitteeni, jotta tuhannet yhteysosoitteet säilyvät muuttumattomina.
Tässä asiassa itseasiassa kyse on siitä, että ainoastaan Kodin Netti -tyyppisiin liittymiin kuuluu sähköpostilaatikot veloituksettomana lisäpalveluina. Jos Kodin Netistä luopuu ja ottaa Liikkuva Netti -liittymän, on osoitteet mahdollista säilyttää ottamalla tuo erillinen sähköpostipalvelu käyttöön ja maksaa sitten siitä kuukausimaksua, joka on saman suuruinen kuin lisäpostilaatikon hinta Kodin Netti -liittymässä.
Tämä asia ja palvelun hinta luonnollisesti kuuluisi tuoda esiin myyntitilanteessa, kun sinulle on Liikkuva Netti myyty ja sovittu noiden osoitteiden siirrosta maksulliseen sähköpostipalveluun.
Syy siihen, miksi palvelun hintoja ei ole selvästi esillä on se, että se ei ole ns. yleisesti myynnissä oleva palvelu, vaan lisäpalvelu jota myydään juurikin kiinteistä laajakaistasta luopuville asiakkaille osoitteen säilyttämiseksi. Tuo erillinen sähköpostipalvelu voidaan liittää asiakkaalla olevaan Liikkuva Netti tai kännykkäliittymään lisäpalveluksi.
Itse ihan näin nyrkkisääntönä suosittelen yleensä kaikkia luopumaan operaattoririippuvaisista sähköpostiosoitteista, ja hankkimaan vaikkapa juuri Gmailin, Outlookin tai jonkun muun sadoista julkisista sähköpostipalveluista. Yksi mahdollisuus on myös hankkia iki.fi -osoite, johon tulevat postit voi sitten ohjata mihin tahansa sillä hetkellä käytössä olevaan sähköpostilaatikkoon. Iki.fi-osoitteen saa käyttöön liittymällä IKI ry:hyn ja maksamalla 30 euron liittymismaksun. Lisätietoja voi katsoa heidän nettisivuiltaan iki.fi
18-03-2017 13:55
miksi ehdotat toiselle maksullista palvelua, kun toinewn haluaa eroon kulungeista. Niin Vielä Alkuperäisen käyttäjän kohtaamaan ongelmaan voisin ja ehdotankin, että hankkii Ilmaisen G-mail osoitteen, ja kokoaa sinne osoitelistansa. Ja ilmoittaa vaikka ryhmäviestillä kaikille sosialisessa verkostossa oleville, muuttuneen osoitteensa. Mitä tulee esim. Veikkaus ja Pankin palveluihin, osoitteen voi vaihtaa, ei tarvi säätää, ja kiukutella.
Itse olen ollut soneran asiakkaana useamman vuoden, ja täytyy sanoa, että olen saanut enimmäkjseen asiallista ja kunnollista palvelua. Jos jokin asia askarruttaa myyntitilanteessa mieltä, kannattaa kysyä. Ja toisekseen suosittelen ettei kannata ottaa mitään palvelua, laitetta yms. Puhelintarjoajan kautta. Tai erillisessä toimipisteessä. Kannattaa soittaa suoraan asiakaspalveluun, tai jättää oman sivujen kautta yhteydenotto pyyntö, jolloin asiakaspalvelu soittaa.
Ja kaikesta palveluista mitä tarvit/et tarvi, kannattaa miettiä etukäteen, mille on tarve, mille ei. Mobilinetti voi kuulostaa hyvälle, ehkä edulliselle, mutta sitä se ei ole. Kiinteä yhteys on sentään vakaa, ja tiedätpähän mistä maksat.
Mobiilissa useimmiten törmää ongelmaan, tök-tök, hohhoijaa koskahan tää sivu latautuu. Mut kiinteässä kaistassa yhteys ei takkua eikä hidastele.
Tässä yhteydessä, alkuperäinen kirjoittaja ei tuonut esille syytä, miksi hän vaihtoi kiinteän laajakaistan mobiiliksi, ja näin ollen menetti postilaatikkonsa, jotka hankki kalliina lisäpalveluna takaisin.
Tässäyhteydessä en halua moittia soneraa, mielestäni se toimi asianmukaisesti, vaan "Liikkeessä" ollut myyjä, ei tiennyt mistä puhui.
Kehoitankin alkuperäistä kirjoittajaa aina ensin lukemaan sopimuspaperit huolella läpi, myös sen pienellä painetun tekstin, se usein sisältää ne tärkeimmät asiat.
18-03-2017 21:46
Ihan vain kertoakseni sellaisenkin vaihtoehdon olemassaolosta, jossa osoitteen voi säilyttää vaikka palveluntarjoaja olisi milloin mikäkin. En tiedä huomasitko, mutta ehdotin myös paria ilmaisvaihtoehtoakin, myös sitä samaa Gmailia jota itse ehdotit.
04-04-2017 15:00
Toki, ilmaisia vaihtoehtoja tarajolla paljonkin. Mikä lie asiakkaalle se oikea valinta, sen vain hän itse voi päättää. Turha meidän kinata asiasta. Toki hyvä jos asiakas tyytyväinen kalliimpaan palveluun. Yhtiöhän siinä rahoo. Mutta itsellä semmoinen lähtökohta kaikessa, mitä saa Ns. Ilman, ne otetaan. Jos pakko päätyä maksulliseen, valitsen parhaimman, mistä sen saa halvimmalla. Tuote/palvelu.
Nykyään olen pannu merkille, useimmat tarjoavat huonoa palvelua kalliilla, tästäsyystä en katso kaikkea hyvällä. Toki joskus on pakko sijoittaa hienan enemmän. Saadakseen oikean ja itselleen sopivan tuotteen/palvelun.
19-03-2018 01:27
@kjnskirjoitti:
Itse ihan näin nyrkkisääntönä suosittelen yleensä kaikkia luopumaan operaattoririippuvaisista sähköpostiosoitteista, ja hankkimaan vaikkapa juuri Gmailin, Outlookin tai jonkun muun sadoista julkisista sähköpostipalveluista. Yksi mahdollisuus on myös hankkia iki.fi -osoite, johon tulevat postit voi sitten ohjata mihin tahansa sillä hetkellä käytössä olevaan sähköpostilaatikkoon. Iki.fi-osoitteen saa käyttöön liittymällä IKI ry:hyn ja maksamalla 30 euron liittymismaksun. Lisätietoja voi katsoa heidän nettisivuiltaan iki.fi
Paitsi että jos se käytössä oleva postilaatikko on täällä Telialla, siihen ei tällä hetkellä (to 15.3.2018 illan jälkeen) tule iki.fi-osoitteeseen lähetettyä sähköpostia, koska Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan liikenteen.
19-03-2018 10:46
@KalaEemelikirjoitti:
Paitsi että jos se käytössä oleva postilaatikko on täällä Telialla, siihen ei tällä hetkellä (to 15.3.2018 illan jälkeen) tule iki.fi-osoitteeseen lähetettyä sähköpostia, koska Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan liikenteen.
Näin on. Esimerkiksi Telian torstaina 15.3.2018 iki.fi-osoitteeseen lähettämä laajakaistalasku on edelleen saapumatta Telian postilaatikkoon. Eikä asiasta olisi välttämättä mitään tietoa ellei iki.fi-osoitteeseen lähetettyä postia ohjattaisi myös toisen palveluntarjoajan laatikkoon.
20-03-2018 11:05
@KalaEemelija @craas, onhan postit nyt jo tulleet perille?
Viestistä saa tykätä, jos se on hyvä, ja merkata ratkaisuksi, jos auttoi ongelmassasi. 🙂 Telia.fi -sivulla hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi milloin tahansa. Chat-yhteys asiakaspalveluumme 24/7
20-03-2018 22:27
Eilen (ma 19.3.) iltapäivällä alkoi viestejä taas tippua Telian postilaatikkoon, ja myös iki.fi:n viestijonojen tilanäytön mukaan eilen n. klo 14:30 alkoi Telian jono taas vetää. Viime torstai-illan (15.3) ja eilisen puolen päivän välissä ei ainakaan minulle tullut iki.fi:n kautta yhtään viestiä, vaikka perjantaina (16.3.) iltapäivällä Telian aasiakaspalvelu-chat väittikin iki.fi-eston otetun pois päältä.
20-03-2018 23:14
Ensimmäiset viestit torstain jälkeen tulivat minullekin 19.3.2018 noin 15:30 alkaen. Matkalle on tainnut jäädä pari postia, esimerkiksi edellä mainittu laajakaistalasku. Ei haittaa, kun ovat tulleet kuitenkin varareittiä perille.
21-03-2018 21:21
Taidat olla soneran ammatytilohduttelija. Olisipa se työpanos laitettu itse palveluihin.