Tietokoneen irrottaminen pistorasiasta

  • 13 June 2019
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Hei.

 

Minulla on Chromebox käytössä ja haluaisin kysyä, onko tietokoneen irrottamisesta pistorasiasta jatkuvasti jotakin haittaa? Joudun jatkuvasti sitä irrottelemaan, ihan jo toistuvan siirtämisen vuoksi. Joskus on pidempiäkin aikoja ilman virtaa.

 

Olen Googlettanut asiaa, mutta olen päätynyt keskustelupalsoille, joihin en luota kun niissä voidaan selittää mitä tahansa. Ajattelin kysäistä asiaa täältä, sillä täällä varmasti joku osaa kertoa asian oikean laidan. :smileyhappy:

Osa on sanonut, että siitä olisi haittaa, kone kuulemma menettää tehonsa ja se hajoaa nopeammin eikä enään pidemmän päälle käynnistyisi lainkaan. Näin kuulemma varsinkin, jos kone on jatkuvasti pitkiä aikoja ilman verkkovirtaa.

Osa puolestaan sanonut, ettei siitä olisi mitään haittaa.

 

Mikä on asian oikea laita? Onko siitä mitään haittaa ja jos niin mitä? 


1 kommentti

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Janp87 ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Minulla ei ole kokemusta tuosta tietokoneesta, joten en osaa sanoa varmaa vastausta asiaan.


Mutta sinuna kysyisin suoraan valmistajalta tai valmistajan tukisivustolta asiasta.


En itse ainakaan ole huomannut muiden laitteiden kohdalla jos niitä irroittelee pistorasiasta ja antaa olla virrattomia pitkän aikaa, että ne jotenkin menettäisivät tehoaa tai hajoavat nopeammin ?


Tärkeintä on tietenkin sammuttaa kone oikein ja laittaa/irroittaa pistoke oikein, ettei mene rikki.


Esim. minulla on useita vuosia vanha ulkoinen kovalevy Lacie ja se on ollut varmaan taas pari vuotta ilman virtaa kaapissa, mutta kun liitän sen taas tietokoneeseen ja pistorasiaan niin kyllä toimii kuin ennenkin. Sitä on aikoinaan irroiteltu vähän väliä virroista ja tietokoneesta toiseen ?

Vastaa