Webmailin roskapostisuodattimet eivät toimi ?


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Minulla on viime aikoina tullut reilusti mainosroskapostia Telian pp.inet-sähköpostiin samoilta lähettäjiltä. Kirjauduin webmailiin käyttäjätunnuksella ja salasanalla, ja sitten valitsin Asetukset/Sähköposti/Suodattimet. Tein kuusi suodatinta muotoa "Lähettäjä" / "on" ( kokeilin myös "sisältää" ) "Lähettäjän nimi", ja valitsin "Toiminto": Poista. Kun kuitenkin luen sähköposteja älypuhelimella, niin estettyjen lähettäjien roskapostia tulee edelleen. Puhelimessa on IMAP-sähköposti ( asetukset: mail.inet.fi / portti:993 / SSL/TLS.

 

P.S. Onko Telialla käytössä omaa massapostitussuodatinta  ? ( eli välittäisin Telian "listalle" haittallisen viestin ?

 


103 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oho, Yle Digitreeneissä on aika kuvaileva artikkeli Roskaposti-aiheesta! :smileyvery-happy:


 


Lainaus sivustolta:


4. Suomalaisten operaattorien webmailit


Elisan, Telian (entinen Sonera) ja DNA:n webmailit aiheuttavat käyttäjilleen harmaita hiuksia: Ne suodattavat etukäteen vain pienen osan roskaposteista. Omien estojen ja suodatinten tekeminen on myös hankalaa - ellei mahdotonta.


Kotimaisilla operaattoreilla ei tunnu olevan kiinnostusta pitää webmail-palveluja yllä. DNA:n tukisivulla suositellaan suoraan vaihtamaan Gmailiin tai vastaavaan.


Ellei vanhasta osoitteesta halua luopua, pysyvin ratkaisu on avata hyvän suodatuksen omaava sähköpostitili (Gmail tai Outlook) ja edelleenlähettää meilit sinne. Tätä koskevia operaattorien ohjeita joutuu tosin hakemaan heidän keskustelupalstoiltaan.


 


 

Kunniamerkki +14

Eniten ihmettelen sitä että miksi ihminen haluaa sitoa itsensä yhteen operaattoriin? Operaattorin vaihtuessa vaihtuu myös sähköpostiosoite. 

Tämä saattaa ajaa asiakkaan siihen tilanteeseen että tämä maksaa jollekin operaattorille korkeaa hintaa vaikka toiselta saisi saman palvelun edullisemmin, koska pelkää sitä sitä tilannetta mikä uuden sähköpostiosoitteen ilmoittamisesta joka paikkaan seuraa. Sama tilanne on edessä jos operaattori lopettaa yhteyden tarjoamisen asiakkaan osoitteeseen.

Sähköposti kannattaa pitää operaattorista erillään. Ethän sinä halua autoakaan jota voi tankata ainoastaan nesteen huoltoasemalla.

 

Mielestäni tuo dna ohje vaihtaa gmailiin on oikein hyvä idea. Myös muita tarjoajia kannattaa tutkia.

Vastauksestasi käy selvästi ilmi, että Telia on kyvytön suojaamaan asiakkaitaan roskapostipurskahduksilta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Ja sitten on ääripää Google kun sinne joudut spämmilistalle ei pääse meilit enään Googleen ollenkaan. Näin vaan myös sattumoisin käy aikanaan. Eli Googlessa kannattaa muistaa tarkistaa roskaposti kansio myös aika ajoin kun sinne joutuu välillä tärkeitä posteja.

Hei


Minun postilaatikkoon tulee paljon roskapostia. Käytän webmail.inet.fi ohjelmaa. Aina laitan uusia suodatinasetuksia, siintä huolimatta roskapostin määrä vain lisääntyy.


Kysymys:


Voiko ohjelmaan saada vaihtoehdoksi, esim. sen että vain hyväksytyt osoitteet kelpaavat, muut kaikki menevät automaattisesti roskapostiin.


 


Edit ReOlivia: Täsmennetty otsikkoa


Edit HannaSu: Siirretty viestiketju tähän keskusteluketjuun

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei, webmailin kautta voit luoda suodattimen joka päästää läpi viestit mikäli määrittelemäsi ehdot täyttyvät. Mikäli ehdot eivät täyty viesti hylätään roskapostina.


 


Tarvittaessa tukea suodattimen luomiseen saat Helpin kautta.

@KaPetri  kirjoitti:

"Hei, webmailin kautta voit luoda suodattimen joka päästää läpi viestit mikäli määrittelemäsi ehdot täyttyvät. Mikäli ehdot eivät täyty viesti hylätään roskapostina.

 

Tarvittaessa tukea suodattimen luomiseen saat Helpin kautta."

 

Kiitos !

Voinko siis määritellä kaikki osoitteet josta haluan postia. Ne jota en ole määritellyt hylätään ?

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Jos asetat suodattimen säännöksi, että lähettäjän osoite täytyy täsmätä ilmoittamaasi osoitetta (voi olla useampi), niin kyllä, silloin kaikki muiden lähettäjienpostit menevät roskapostiin. Tämä olisi siis erittäin rajaava sääntö, mutta mahdollinen

Millä saa loppumaan roskapostit, joiden edessä on  ´hipsu. Yhtäkkiä alkoi tulemaan kymmeniä päivässä ja kun katson sähköpostin asetukset ja sieltä suodattimet, siellä on punaisella teksti: 
" Sähköposti suodattimiesi luetteloa koottaessa tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen." 
Ei auta yrittäminen uudelleen. 

Edit IlariJR: otsikko muokattu kuvaavammaksi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Mä olen aina poistanut valikossa olevalla roskaposti valinnalla, ovat ainakin loppuneet tulemasta. Nyt on jostain syystä ruvennut tulemaan 54 roskapostia päivässä. Postipakettien saapumis ilmoitukset ainakin sain poistumaan, nyt oli tullut niitä "ylähipsu" merkinnällä olevia laihdutus posteja, ota lainaa ym..


 

Sama ongelma tullut minulle reilu viikko sitten. Roskamainoksia satelee päivittäin reilusti yli sata. Aika turhauttavaa, kun olen laittanut suodattimet ja estänyt kaiken tulleen. Ei ole tullut vaan mitään apua.

Ihmettelen onko Telia jättänyt kiinteästä liittymästä kaiken roskapostisuodatuksen pois koska viimeisen n. viikon aikana on roskan tulo moninkertaistunut aikaisempaan verrattuna.


 


Edit HannaMarikaL: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

Tuleeko sinulle siis viestejä, jotka on selkeästi estetty omalla suodattimella?


 


Selvitämme että onko yleiseen roskapostin suodatukseen tehty jotakin muutoksia, mutta omien suodattimien pitäisi kyllä toimia niin kuin ennenkin. 

Tervetuloa Yhteisöön @zipper!


 


Selvitämme että onko yleiseen roskapostin suodatukseen tehty jotakin muutoksia. 


 


Onko sinulle käytössä omia suodattimia millä roskapostiin voi vaikuttaa?


@J170689@  kirjoitti:

Millä saa loppumaan roskapostit, joiden edessä on  ´hipsu. Yhtäkkiä alkoi tulemaan kymmeniä päivässä ja kun katson sähköpostin asetukset ja sieltä suodattimet, siellä on punaisella teksti: 
" Sähköposti suodattimiesi luetteloa koottaessa tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen." 
Ei auta yrittäminen uudelleen. 




Selvitetään meidän puolelta että onko yleiseen roskapostinsuodatukseen tehty jotakin muutoksia. 


 


Oletko tarkistanut omien suodattimien sisällön että suodattimissa ei ole ristiriitaisuuksia?

Kyllä on, Mailwasher pro, mutta joutuu klikkailemaan sieltä poistettavaksi aina kourallisen spammeja kun tsekkaa, aikaisemmin vain satunnaisesti.

Tämä on joku kolmannen osapuolen ohjelma joka ei ole itselle tuttu. 


 


Suodattimilla tarkoitin ihan meidän sähköpostin omia suodattimia, jotka luodaan webmail.inet.fi-sivulta, sähköpostin asetuksista. 

On niitä omia sisäänrakennettuja filttereitä aika läjä ja nappaa ehkä kolmasosan spämmistä, spämmääjät käyttävät kai kertakäyttöosoitteita ja kaikenlaisia kiertotemppuja ja jatkuvasti saisi olla laatimassa uusia sääntöjä. Etenkin kun webmailin filttereissä ei ole mitään heuristiikkaa.


 


Edit HannaMarikaL: Muokattu otsikkoa

Sama vika täällä, viikon sisällä jotain on muuttunut sillä aikaisemmin toimineet suodattimet ovat täysin hyödyttömiä.

En saa tehtyä mitään suodattimia. Ei avaa suodatin valikkoa!

Moikka @J170689 


 


Voit luoda Webmailin kautta suodattimen joka päästää läpi viestit mikäli määrittelemäsi ehdot täyttyvät. Mikäli ehdot eivät täyty viesti hylätään roskapostina. Suodattimen luomisessa ja muissa siihen liittyvissä kysymyksissä saa apua myös Helpin kautta.


 

Hei,


 


sähköposti on alkanut tulvimaan roskapostia ennätysmääriä. Tällä menolla Telian sähköpostiosoitteella ei tee enää mitään, sillä roskien seasta ei löydä edes tarpeellisia posteja. Yhteisön keskusteluja selatessa sekä 15.6.2020 päivätyssä häiriötiedotteessanne ohjeistatte meitä käyttäjiä tekemään sähköpostiin lisää suodattimia ja taklaamaan ongelmaa loppukäyttäjän suunnasta. Yhtä käsittämättömältä kuulostaa teidän ohjeistuksenne välittää Telian sähköpostit esim. Googlen sähköpostiosoitteeseen, jossa Google hoitaa roskapostien monitoroinnin ja tuhoamisen paremmin. Miksi ihmeessä te ette ratkaise ongelmaa?


 


Roskaposteissa on mukana myös SPAM -tunnisteella valmiiksi merkittyjä posteja, joiden suodatamatta jättäminen on käsittämätöntä. SPAM scoret ovat valmiiksi 100%, mutta silti te reititätten ne loppukäyttäjille. Lisäksi joidenkin postien headertiedoista näkee suoraan, että jotkut postit tulevat Telian käyttäjiltä (eli kaapatuilta tileiltä). Tilikaappauksiakin on mahdollista monitoroida ja estää niiden käyttäminen roskapostittamiseen.


 


Ette voi ulkoistaa ongelman hoitamista loppukäyttäjillenne. Tai voitte, mutta silloin loppukäyttäjistä voi tulla jonkun muun palvelun loppukäyttäjiä.


 


 


Edit HannaSu: siirretty viestiketju tähän ketjuun

RoskapostiVYÖRY täyttää sähköpostini perusteellisesti. Ohje että tee suodatin jonka läpi saat haluamasi sähköpostit on hölmö - mistä tiedän jos joku oikeasti haluaa lähettää tärkeän sähköpostin minulle? Tilanne on muuttunut täysin mahdottomaksi - ilmeisesti Telian roskapostisuodatus ei toimi mitenkään. Mikäli tämä ei lopu on PAKKO lopettaa tämän sähköpostin käyttö kokonaan. Onko Telialle tehty juhannuksen aikaan jokin tietomurto kun näin on?

Muutenkin roskapostisuodatin ei toimi ollenkaan vaikka olen yrittänyt tietyistä osoitteista tulevat postit lisätä suodattimeen... ei mitään vaikutusta. Tänään roskaposteja on tullut yli 120...

Te olette kyllä nyt möhlineet jotakin. Yli 200 roskapostiviestiä 2 vrk sisällä

Yhä vaan sama *******aohje? Vastuutonta pöljäilyä

Vastaa