Skip to main content

Moi,

 

Soitin telian asiakaspalveluun noin viikko sitten Joulukuussa 2017. Muutimme uuteen asuntoon ja siellä ei ollut laajakaistaliittymä sopimusta. Asiakaspalvelusta minulle tarjottiin liittymää hintaan 24.90€ ja se luvattiin aktivoida heti perjantaina. Liittymä ei kuitenkaan toiminut ja soitin lauantaina uudelleen. Sanoin, että tarvitsen liittymää mahdollisimman pian. Asiakaspalvelu pahoitteli ja sanoi, että Telian luotonvalvonta avautuu maanantaina ja he käyvät asiat läpi. Asiakaspalvelu tarjosi liittymää alennettuun hintaan ja suostuin diiliin.

 

Maanantaina Telian asiakaspalvelu soitti ja sanoi, että olen asunut Ruotsissa 2 vuotta opiskelijana ja tullut takaisen Suomeen. He kysyivät myös ruotsin henkilötunnusta ja annoin sen heille. Asiakaspalvelu soitti taas uudelleen ja sanoi että luotonvalvonta on mennyt läpi Ruotsista ja Suomesta, mutta koska mainitsin että olen opiskellut Yhdysvalloissa ja Australiassa vaihdossa ja töissä Telian asiakaspalvelu ei voi tarkistaa luottotietoja maista näistä maista missä olen matkustanut. He tarjosivat että jos maksan ennakkoon 10 kuukautta, he avaavat liittymän heti. En halunnut maksaa 10 kuukautta ennakkoon ja koin, että tälläisen kohtelu oli loukkaavaa ja väärin. 

 

Soitin kuluttajavirastoon ja he sanoivat, että tällainen käytäntö ei ole oikeutettua Telialla jos Ruotsin ja Suomen luottotiedot ovat oikein. He sanoivat sovittelemansa asiaa ja puhuttiin, että toisen tarjoajan liittymä voisi olla tässä tilanteessa paras ratkaisu. Tämä reklamaatio on myös lähetetty kuluttajaviraston suosituksesta.

 

Kohteleeko Telia muitakin ulkomailla asuvia, maahanmuuttajia ja ulkomaalaisia samalla tavalla?

 

 

 

Ikävä kyllä asia on näin. Kun muutat ulkomaille, menetät luottotietosi.

 

Mikäli et halua maksaa ennakko- tai vakuusmaksuja, hanki prepaid-liittymä. Kun olet asunut vuoden-kaksi Suomessa, voit yrittää uudelleen avata laskuliittymää.

 

Jos jaksat ja haluat alleviivata operaattoreille heidän käytäntöjensä kankeutta, voit toki tilata uuden liittymän vaikka kaksi kertaa kuukaudessa, kunnes onnistaa.

 

Elisalla on aivan sama juttu, vain vakuusmaksun määrä vaihtelee. Puhelinliittymistä Elisa on tyypillisesti halunut 300 € vakuusmaksun. Kiinteän internet-yhteyden voi saada ilman vakuusmaksua silloin, kun käytät omia laitteita eikä liittymään kuulu mitään maksullisia lisäpalveluita, kuten esimerkiksi Viihde.

 

Katso myös Elisa Palsta | Vakuusmaksu nettiliittymä.


Kiitos viestistäsi. Kuluttajaneuvonnan lakimiehet olivat hieman erimieltä (voit toki ottaa yhteyttä heidän puhelinpalveluunsa). Lisään tuohon, että kyseessä ei ollut vakuusmaksu vaan 10-kuukauden laskut ennakkoon puhelimessa sanottuun tilinumeroon. Olen kyllä saanut muilta palveluntarjoajilta liittymät, puhelinliittymät ja muut asiat Suomessa normaalisti. Minulla siis kaikki luottotiedot kunnossa.

 

Kuluttajaneuvonnan vastaus tähän oli se, että: "kuluttajalla on edelleen suurempi riski jos hän ei maksa laskuskujaan."

 

 


Hei @Asiakas12345 ja tervetuloa Yhteisöön. 


Liittymäsopimuksen saamiseksi on useita ehtoja, joiden tulee täyttyä. Meillä täytyy esimerkiksi olla varsin kattavasti dataa asiakkaan luottotiedoista liittymän avaamista vastaan.



Nyt en tästä osaa sanoa tarkemmin mitä tässä on taustalla sinun kohdallasi.
Täällä Yhteisössä emme valitettavasti voi myöskään tutkia tätä tarkemmin, sillä tätä kautta emme käsittele asiakastietoja.



Parhain reitti olisikin, jos jätät meille tästä esimerkiksi yhteydenottopyynnön
Yhteidenottopyynnön perusteella olemme sitten sinuun yhteydessä tämän asian tiimoilta.


Hei! Kiitos viestistä. Laitoin vahingossa Elisa, joka ei liity mitenkään tähän tapaukseen. Tarkoitan siis Teliaa.


Ja vakuusmaksuhan 

  häviää   jos telia sattuisi  meneen konkurssiin tämä pitää kaikkien tiedostaa  vaikka onkin teoreettinen asia

 siksi häviää  koska asiakas  on   siinä tapauksessa pien velkoja joka ei tuu saamaan rahojaan 



@MMALINEN kirjoitti:


Ja vakuusmaksuhan 



  häviää   jos telia sattuisi  meneen konkurssiin tämä pitää kaikkien tiedostaa  vaikka onkin teoreettinen asia



 siksi häviää  koska asiakas  on   siinä tapauksessa pien velkoja joka ei tuu saamaan rahojaan 






Ei nyt sentään liioitella :smileyembarrassed:



@Sekunti kirjoitti:

@MMALINEN kirjoitti:

Ja vakuusmaksuhan 

  häviää   jos telia sattuisi  meneen konkurssiin tämä pitää kaikkien tiedostaa  vaikka onkin teoreettinen asia

 siksi häviää  koska asiakas  on   siinä tapauksessa pien velkoja joka ei tuu saamaan rahojaan 


Ei nyt sentään liioitella :smileyembarrassed:


onko  vakuusmaksu  mahdollista sitten saada takasin  tilanteessa  jos operaattori menis konkkaan 

käytännössä siis teoriassa ehkä on 



@MMALINEN kirjoitti:



@Sekunti kirjoitti:



@MMALINEN kirjoitti:


Ja vakuusmaksuhan 



  häviää   jos telia sattuisi  meneen konkurssiin tämä pitää kaikkien tiedostaa  vaikka onkin teoreettinen asia



 siksi häviää  koska asiakas  on   siinä tapauksessa pien velkoja joka ei tuu saamaan rahojaan 






Ei nyt sentään liioitella :smileyembarrassed:






onko  vakuusmaksu  mahdollista sitten saada takasin  tilanteessa  jos operaattori menis konkkaan 



käytännössä siis teoriassa ehkä on 






Katotaan sitten kun Telia Companyllä menee asiat niin huonosti... Onhan tämä Telia aika suuri yritys kansainvälisesti...


Tarkoitan tällä sitä että   luottotiedottomilla riski  on siirretty  asiakkaalle  rahojen menetyksestä

eli  asiakkaat  jotka  joutuu maksaan vakuusmaksun on  täysin riskittömiä    operaattoreille

 vaikka  yritystoimintaan     kuuluu normaalisti riski  riskien hallintaanhan pisnes perustuu mielestäni 



@MMALINEN kirjoitti:



onko  vakuusmaksu  mahdollista sitten saada takasin  tilanteessa  jos operaattori menis konkkaan 


käytännössä siis teoriassa ehkä on 






Tottakai, ainakin teoriassa. Asiakas on silloin velkoja konkurssipesältä, ja luonnollisesti suurimmat saatavat hoidetaan ensin jos varat riittävät niin saahan asiakas sen takaisin.. Käytännössä siis tuskin, eiköhän siellä olisi niin paljon isompia saatavia alla siinä tilanteessa ja varat aika vähissä..


Vastaa