Soneralla on nähtävästi ollut jo useita vuosia suuria ongelmia asiakkaiden asettamien markkinointikieltojen ja -lupien suhteen. Ongelmia on niin kieltojen tallentamisessa kuin niiden noudattamisessa. Syystä tai toisesta ne "katoavat" kerta toisensa jälkeen tai sitten kieltoja ei yksinkertaisesti noudateta. Pikaisella haulla tältä foorumilta hakusanoilla "suoramarkkinointi" tai "markkinointikielto" löytyy lukuisia viestiketjuja vuosilta 2009-2014 jossa useat eri henkilöt ovat valittaneet samaa asiaa.
24.11.2014 - Soneran puhelinmyynti vanhoille asiakkaille aOPT OUT]
07.07.2014 - Miksi 0800-133133 soittelee mulle? En tule vastaamaan!
02.07.2014 - Puhelinmyyntiä
30.05.2014 - Kokemus markkinointikiellon asettamisesta (Oma kokemukseni)
27.05.2014 - Markkinointikiellon toistuva rikkominen
04.03.2014 - Suoramarkkinoinnin kieltäminen
22.01.2014 - Markkinointi - raah
06.08.2013 - Markkiointiviestien opt-out ei toimi
02.05.2013 - Sain spammia Soneralta kännykkään
12.04.2012 - Ei täällä kannata valittaa. Käyttäkää sosiaalista mediaa FB
30.12.2011 - Markkinointiesto - yhtä tyhjän kanssa?
29.04.2011 - Soneran lähettämät tekstiviestit
31.08.2009 - Markkinointikielto
22.04.2009 - Suoramarkkinointi, laskutus ja tietoturva
(Lista päivitetty 24.11.2014)
Näyttää siltä, että yksittäinen asiakas voi pitkäjänteisellä vaivannäöllä ja toistuvilla yhteydenotoilla asiakaspalveluun ja/tai tietosuojavaltuutetun toimistoon saada Soneran säilyttämään ja noudattamaan markkinointikieltoa s.e. markkinointiviestintää ei enää tule. Tämä vaatii kuitenkin kuukausien, jopa vuosien työtä eikä näytä vaikuttavan muiden asiakkaiden jatkossa asettamiin markkinointikieltoihin.
Markkinointikieltojen ja -lupien säilyttäminen ja noudattaminen ei näytä olevan kovin korkealla prioriteetilla yhtiön toiminnassa. Asian voisi tietysti hoitaa kuntoon, mutta se tietäisi ilmeisesti sen verran kuluja ohjelmien ja prosessien päivittämiseksi, että on edullisempaa olla tekemättä mitään. Varsinkin kun kieltojen noudattamatta jättämisestä ei seuraa mitään sanktioita valvovan viranomaisen taholta. Tietosuojavaltuutetulla näyttää olevan hyvin pitkämielinen asenne näitä rikkomuksia kohtaan ja he pidättäytyvät kaikista toimenpiteistä kunhan Sonera lupaa parantaa toimintaansa valituksen tehneen asiakkaan ja valituksen kohteena olevan viestintävälineen kohdalla. Ilmeisesti samat selitykset menevät taas läpi seuraavan asiakkaan kohdalla.
Mitä yksittäinen kuluttaja sitten voisi tehdä? Valitettavasti ongelmaan ei taida olla helppoa ja nopeaa ratkaisua. Soneran kanssa keskustelu - millä tahansa tasolla - tämän asian suhteen näyttää olevan ajan tuhlausta. Mikäli valvova viranomainen eli tietosuojavaltuutettu saa asiasta tarpeeksi toimenpidepyyntöjä, voisi olettaa että jossain vaiheessa heidän on myös ryhdyttävä käytännön toimenpiteisiin. Eli jos olet asettanut markkinointikiellon jo kuukausia sitten etkä ole antanut Soneralle suoramarkkinointilupaa mihinkään viestintävälineeseen, tee asiasta toimenpidepyyntö tietosuojavaltuutetun toimistolle mikäli kieltoa rikotaan yhdenkin kerran minkä tahansa viestintävälineen kohdalla. Valitettavasti tämä ei onnistu sähköisesti vaan netistä tulostettavalla lomakkeella:
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/materiaalia/lomakkeet/asiointilomakkeet.html
Jos olet kuluttaja-asiakas, ts. sinulla ei ole esim. taloyhtiön kautta hankittua yhteistä laajakaistaa, voit ottaa yhteyttä ei-toivotun markkinoinnin osalta ehkä myös kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan:
http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Markkinointi-ja-mainonta/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/
Muokkaushistoria:
29.11.2014: Päivitetty Kilpailu- ja kuluttajaviraston linkit
25.12.2014: Päivitetty viestiketjujen linkit osoittamaan uudelle keskustelupalstalle