Skip to main content
Laitevinkit

Miksi netti ei toimi? Testaa nämä vinkit!

  • June 5, 2024
  • 0 kommenttia
  • 4717 katselukertaa
Miksi netti ei toimi? Testaa nämä vinkit!
PihlaHei
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img

Artikkelia päivitetty 28.8.2025

Pätkäisikö netti juuri kesken tärkeän pelin tai videoneuvottelun? Toistuvasti temppuilevan nettiyhteyden ongelma voi liittymän lisäksi johtua myös päätelaitteesta tai reitittimestä. Tähän artikkeliin on koottu yleisimpiä vinkkejä, joiden avulla pääset alkuun viankorjauksessa. Laitteiden käyttöönottoon, kytkentöihin ja asetuksiin löydät ohjeita asiakastuki-sivustoltamme. Telia Helppi on tukenasi, jos tarvitset asiantuntijan apua laitteiden tai niiden asetusten kanssa.  Asiakaspalvelumme kautta saat apua liittymän virhetilanteiden korjaukseen.  

Ensimmäiseksi tilannetta kannattaa lähteä ratkomaan tarkastamalla Telian häiriötiedotteet sekä mobiilin ja kiinteän verkon häiriökartat, joissa ilmoitamme alueellisista häiriöistä. Muista myös käynnistää reititin ja/tai laitteesi uudelleen.

Varmistathan liittymäsi ja päätelaitteesi yhteensopivuuden, jos yhteysongelma on alkanut muuton tai muutoksen yhteydessä. Esimerkiksi aiemmin hyvin toiminut 4G-reititin ei välttämättä toimi uuden Ethernet-laajakaistan kanssa.

Matkapuhelinverkon heikko kuuluvuus voi aiheuttaa yhteydelle toistuvia tai satunnaisia yhteyskatkoksia ja hidastelua. Kuuluvuuden haasteista voit jättää meille palautteen kuuluvuuskarttamme kautta. Palautteiden avulla pyrimme kohdistamaan tulevaisuuden verkkoparannukset oikeille alueille.

 

Millä laitteella koet häiriöitä?

 

Puhelimen netti – mobiilidata

 

Puhelimen nettiyhteyden toiminta riippuu useasta tekijästä. Yksi tärkeimmistä asioista on verkon kuuluvuus. Monesti kuuluvuuden haasteet johtuvat liian suuresta etäisyydestä lähimpään tukiasemaan. Kiinteistön rakennusmateriaalit voivat vaimentaa hyvin kuuluvaa signaalia ja aiheuttaa haasteita yhteyden normaalille toiminnalle kiinteistön sisätiloissa. Rakennusmateriaalien aiheuttaman vaimennuksen toteat helpoiten vertaamalla toimivuutta sisä – ja ulkotilojen välillä. Haja-asutusalueilla maastoesteet voivat luoda paikallisen heikennyksen kuuluvuuteen. Kuuluvuuskartasta voit tarkistaa arvion osoitteen kuuluvuudesta. Kartan ilmoittaessa erinomaista tai hyvää kuuluvuutta, kokeile seuraavia toimenpiteitä, mikäli laitteesi ei saa riittävän hyvää yhteyttä.

  1. Käytä laitettasi lentotilassa.
  2. Käynnistä laitteesi uudelleen.
  3. Palauta laitteesi verkkoasetukset.
  4. Tarkista toimivuus toisella laitteella.

Tiesithän, että voit soittaa puheluita ja käyttää nettiä langattoman verkon kautta, jos osoitteessa on hyvin toimiva laajakaistayhteys? Lue lisää wifi-puheluista. Sisäkuuluvuutta voit parantaa passiiviantennien avulla, jos yhteys toimii normaalisti ulkotiloissa.

 

Mobiililaajakaista

 

Kuten puhelimen nettiyhteys, tarvitsee myös mobiililaajakaista riittävän laadukkaan matkapuhelinverkon signaalin, jotta yhteydellä on mahdollista toimia normaalisti. Voit tarkistaa arvion osoitteen kuuluvuudesta kuuluvuuskartasta. Kohtalaisen kuuluvuuden alueilla yhteys voi toimia vaatimattomalla nopeudella, jos reititin ei pääse hyödyntämään matkapuhelinverkon kaikkia taajuuskaistoja. Ulkoinen suunta-antenni voi parantaa yhteyden laatua ja nopeutta silloin, kun matkapuhelinverkon korkeammista taajuuksista ei saada kiinni sisäreitittimen omilla antenneilla.

Yhteysongelmia voi esiintyä myös kuuluvuuden ollessa kunnossa. Yksi yleisin ei yhteydestä johtuvan hidastelun tai pätkimisen syy on langattoman sisäverkon, eli Wifin heikko toiminta. Langattoman sisäverkon toimintaan löydät vinkkejä tästä. Jos havaitset yhteysongelmia myös verkkokaapelilla yhdistetyillä laitteilla, wifi-verkko ei tällöin ole ainoa syy häiriöihin.

Tiettyyn kellonaikaan säännöllisesti ilmenevät ongelmat voivat johtua matkapuhelinverkon taajuuskaistojen ruuhkautumisesta. Ruuhkautuminen on tyypillisesti havaittavissa iltaisin klo 18–23 välillä. Yhteys voi toimia hyvällä nopeudella myös ruuhkatuntien aikana, mutta ongelmia voi esiintyä, jos talouden mobiililaajakaistalla on liikaa samanaikaisia käyttäjiä yhteyden tarjoamaan nopeuteen nähden. Hidastelun aikana suoritettu nopeustesti on syytä tehdä silloin, kun muut verkkoyhteyttä käyttävät laitteet ovat poissa käytöstä.

 

  1. Käynnistä reititin uudelleen. Anna laitteen olla n. 30 sekuntia pois päältä ennen uudelleenkäynnistystä.
  2. Testaa yhteyttä laitteella, joka on yhdistetty reitittimeen verkkokaapelilla. Jos voit käyttää vain langatonta yhteyttä, varmista laitteellesi riittävän voimakas signaali ja yhdistä laitteesi reitittimen 5GHz-taajuudella toimivaan wifi-verkkoon.
  3. Varmista, että reititin sijaitsee asunnossa sellaisen ikkunan läheisyydessä joka suuntaa kohti tukiasemaa.
  4. Palauta reititin tehdasasetuksille, jos laite ei saa muodostettua verkkoyhteyttä.

 

Kiinteä 5G

 

Ulkoyksiköllä toteutettu 5G-yhteys on yksi parhaimmista langattomista liittymistä, mutta senkin toiminnassa voi esiintyä häiriöitä. Yleisin syy hidastelulle on sisäreitittimen ja päätelaitteen välinen wifi-yhteys. Vinkkejä langattoman sisäverkon parantamiseen löydät tästä. Virheellisesti sisätiloihin asennettu ulkoyksikkö voi myös heikentää yhteyden laatua sekä nopeutta verrattuna oikeaoppisesti asennettuun ja suunnattuun ulkoyksikköön.

Ongelmatilanteissa häiriökartan tarkistuksen jälkeen kannattaa toimia seuraavasti:

  1. Irrota ulkoyksikön ja sisäreitittimen välinen POE-laite virroista 30 sekunnin ajaksi.
  2. Irrota verkkokaapeli sisäreitittimen WAN-portista ja kytke verkkokaapeli tietokoneeseen.
  3. Käynnistä POE-laite ja odota muutama minuutti.
  4. Testaa yhteyden toimintaa ja nopeutta tietokoneellasi.

 

Kaapelilaajakaista

 

Vaikka kaapelilaajakaista tulee asuntoosi kiinteän kaapeloinnin kautta voi sen toiminnassa silti esiintyä häiriötä. Yleisin syy yhteyden häiriöille on sisäverkon langaton yhteys, eli wifi-yhteys. Varmista, että laitteesi on yhdistetty reitittimen 5GHz-taajuudella toimivaan verkkoon. Luotettavimman tuloksen yhteyden nopeudesta ja toimivuudesta saat, kun testaat yhteyttä tietokoneella, joka on yhdistetty reitittimeesi verkkokaapelin avulla. Yhteyden toimiessa normaalisti verkkokaapelilla, mutta ei langattomasti. Seuraa tällöin wifi-yhteyden ongelmatilanteiden ohjeita.

Verkostamme johtuvat kaapeliverkon häiriöt löydät verkkosivujemme kaapeliverkon viikkotiedotteelta. Jos et löydä osoitettasi viikkotiedotteesta kokeile seuraavia toimenpiteitä:

  1. Käytä kaapelimodeemia virrattomana 30 sekunnin ajan.
  2. Varmista kaapelimodeemin oikeaoppinen kytkentä.
  3. Testaa yhteyden toimintaa toisesta antennirasiasta ja vältä jatkoksia antennikaapelissa.
  4. Tarkista kaapeli-TV kanavien toiminta, jos TV-kanavat toimivat normaalisti voi ongelma johtua modeemista tai verkosta.

 

Valokuitu & Ethernet

 

Valokuitu ja Ethernet -tekniikoilla toteutettujen laajakaistaliittymien toimintavarmuus ja nopeus ovat ensiluokkaiset. Näiden yhteyksien hidastelu tai pätkiminen johtuvat lähes aina sisäverkon reitittimestä tai asunnon wifi-verkosta. Ongelmien ilmaantuessa onkin hyvä varmistaa verkkokaapelin ja tietokoneen avulla, miten yhteys toimii suoraan kuitumuuntimen tai huoneistonousun kautta. Ohjeet kytkentöihin löydät käyttöönotto ohjeistamme.

Yhteyden hidastellessa testaus tulee suorittaa Cat6- tai parempaa verkkokaapelia käyttäen sellaisella tietokoneella, jonka verkkokortti tukee tilattua nopeutta. Huomioithan, etteivät kaikki verkkosivustojen kautta suoritettavat nopeustestit pysty luotettavasti testaamaan 1Gbit/s tai suurempien liittymien nopeutta.

Yhteyden pätkimisen taustalla on yleensä oireileva reititin, heikosti kuuluva tai ruuhkainen langaton sisäverkko. Jos yhteys pätkii, kun laitteesi ovat yhteydessä reitittimeen verkkokaapelilla, mutta pätkintä poistuu ilman reititintä testattaessa, tällöin on hyvä hetki harkita uuden reitittimen hankkimista. Suuremmissa asunnoissa sisäverkko on viisasta toteuttaa Mesh-reitittimien avulla, näin wifi-verkon heikko kuuluvuus ei aiheuta häiriöitä. Nopeaa yhteyttä varten valitse käyttöösi reitittimen 5GHz- tai 6GHz wifi-taajuus. Yhdistä laitteesi reitittimen 2,4GHz-taajuudella toimivaan wifi-verkkoon, jos kuuluvuus ei ole riittävä korkeammilla taajuuksilla.

Ongelmatilanteissa muista nämä askeleet:

  1. Testaa yhteyden toimintaa ilman reititintä
  2. Käytä vain Cat6- tai parempaa verkkokaapelia.
  3. Langattomissa yhteyksissä varmista riittävä kuuluvuus.
  4. Käytä ensisijaisesti 5Ghz- tai 6GHz-taajuudella toimivaa wifi-verkkoa.
  5. Paranna sisäverkon toimintaa laadukkaalla Mesh-reitittimellä.

 

--

Lue myös: