Skip to main content
Laitevinkit

Miksi netti ei toimi? Testaa nämä vinkit!

  • 5 June 2024
  • 0 kommenttia
  • 489 katselukertaa
Miksi netti ei toimi? Testaa nämä vinkit!

Pätkäisikö netti juuri kesken tärkeän pelin? Jos nettiyhteys temppuilee jatkuvasti, kyse voi olla itse laitteesta tai sen liitännöistä. Tähän artikkeliin on koottu eri tekniikoita varten yleisimpiä vinkkejä, joita kannattaa kokeilla alkuun. Jos nämäkään vinkit eivät auta, Telia Helppi -palvelu auttaa mielellään teknisten laitteiden käyttöönotossa ja kytkennöissä, sekä asiakaspalvelumme auttaa tarkempien vianselvitysten kanssa.

Ensimmäiseksi tilannetta kannattaa lähteä ratkomaan tarkastamalla Telian häiriötiedotteet sekä mobiilin ja kiinteän verkon häiriökartat, joissa ilmoitetaan alueellisista häiriöistä. Jos olet juuri vaihtanut reititintä tai yhteystekniikkaa, muistathan myös varmistaa reitittimen ja tekniikan yhteensopivuuden laitteen teknisistä tiedoista. Jos alueellasi puolestaan on ollut jo pitkään heikko kuuluvuus, suosittelen jättämään kuuluvuuspalautetta. Nämä huomioidaan myös uusia verkkoyhteyksiä rakennettaessa.

 

Millä laitteella koet häiriöitä?

 

Puhelimen netti – mobiilidata

 

Puhelin kulkee nykypäivänä jatkuvasti mukana, joten on normaalia, että joka paikassa netti ei toimi yhtä nopeasti. Tähän voi vaikuttaa rakenteelliset haasteet, kuten katvealueet. Voit tarkastaa kuuluvuuskartasta millainen kuuluvuus on siellä missä olet. Jos kartta näyttää erinomaista, kokeile seuraavia vinkkejä: 

  1. Käynnistä puhelin uudelleen. 
  2. Jos käytät 5G-nettiyhteyttä ja se pätkii, varmista ettei puhelimessa ole virransäästötila päällä. Puhelinvalmistajasta ja -mallista riippuen 5G-verkko saattaa tipahtaa pois käytöstä puhelimesta virransäästötilan ollessa päällä. Tämä voi aiheuttaa netin pätkimistä. 
  3. Laita lentokonetila päälle, odota 10 sekuntia, ja ota se pois päältä.

 

Mobiililaajakaista

 

Muistathan aktivoida mobiililaajakaistan SIM-kortin ennen käyttöönottoa. WiFistä eli langattomasta verkosta olemmekin jo kirjoittaneet Yhteisöön erillisen vinkkiartikkelin. Suosittelen lukemaan myös sen, jos kohtaat jatkuvasti haasteita langattoman yhteyden kanssa. 

  1. Käynnistä reititin/nettitikku uudelleen. Anna laitteen olla n. 30 sekuntia pois päältä ennen uudelleenkäynnistystä.
  2. Tarkista, että reitittimestä/nettitikusta löytyy uusin ohjelmistoversio.
  3. Tarkista, ettei liittymällä ole dataestoa.
  4. Sijoita reititin avaralle ja keskeiselle paikalle kodissasi, mielellään siihen huoneeseen, jossa sitä eniten käytät. Mobiilireititin kannattaa sijoittaa ikkunan lähelle kohti mastoa.

 

Kiinteä 5G

 

Huono säätila voi häiritä Kiinteä 5G -yhteyttä. Rankka vesi- tai lumisade voi heikentää signaalia ja aiheuttaa pätkimistä. Tällaisissa tilanteissa kannattaa kiinnittää huomiota, toistuvatko häiriöt tietynlaisissa sääolosuhteissa.

  1. Onhan ulkoyksikkö asennettu ulos? Tällöin asunnon rakenteet eivät pääse häiritsemään signaalia.
  2. Irroita PoE-muuntajan virtajohto, joka johtaa ulkoyksikköön. Jos käytät reititintä, käynnistä se myös uudelleen.
  3. Tarkista kytkennät.

 

Kaapelilaajakaista

 

Jos modeemi on kuljetettu eri osoitteeseen esimerkiksi muuton yhteydessä, sillä voi kestää tunteja ennen verkon löytämistä uudelleen. Jos yhteys on yhtäkkiä hidastunut tai alkanut pätkimään, kokeile seuraavia vinkkejä:

  1. Käynnistä modeemi uudelleen ja tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni.
  2. Jos yhteys toimii kaapelilla mutta langattomasti ei, seuraa WiFin ongelmatilanteiden ohjeita.
  3. Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kytke modeemi antennirasiaan ilman niitä. Jos asunnossa on useita antennirasioita, testaa yhteyttä myös niistä.

 

Valokuitu

 

Valokuitu päihittää nopeudessa kaikki muut yhteydet. Sen ei siis tulisi pätkiä, vaikka netin käyttäjiä olisi useampikin. Vikaa tulisi sen vuoksi rajata, jotta voidaan paikantaa juurisyy. Varmista heti oston yhteydessä, että reitittimesi tukee oikeaa liittymätapaa. 

  1. Käynnistä tietokoneesi ja muut verkkolaitteet uudelleen. Anna laitteiden olla n. 30 sekuntia pois päältä ennen uudelleenkäynnistystä.
  2. Kytke laitteesi verkkokaapelilla reitittimeen tai datarasiaan.
  3. Tarkista kytkennät.

 

--

Lue myös:

 

0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa