Matkapuhelinverkossa on kahdenlaisia poikkeamia; hälyttäviä ja ei hälyttäviä.
Toisin sanoen tuleeko meille tieto verkossa olevista vioista vai ei. Perkaamme virheitä säännöllisesti, haemme virheileviä yhteyksiä ja olemme näistä tarpeen mukaan yhteydessä asiakkaaseen kun korjaus tehty. Katsotaanpa tätä hieman tarkemmin.
Kiinteää-, matkapuhelin- sekä yritysasiakkaiden asiakasverkkoa valvotaan siten, että verkonvalvontamme reagoi hälytyksiin sekä niiden tullessa että ennakoivasti eli proaktiivisesti. Myös verkossa tapahtuvia poikkeamia seurataan ja niihin pyritään reagoimaan. Esimerkiksi matkapuhelinverkon signaalissa voi tulla äkillisiä muutoksia ja niihin puututaan. Tätä varten nimetyllä tiimillä on vastuullaan myös vioista tiedottaminen sekä Soneran sisäisiin kanaviin että asiakastiedottaminen sonera.fi:lle ja jonotiedotteiden tekeminen puhelinpalvelun valikkoon.
Vaikka valvonta on tiivistä kaikki viat eivät näy olemassa olevilla mittauksilla, eikä niistä synny hälytyksiä. Tälläisiä ovat esimerkiksi äänenlaatuongelmat, jotka eivät näy esimerkiksi katkeilevina puheluina. Puhelun aikana ääni voi syystä tai toisesta mennä robottimaiseksi, pätkiä tai kadota kokonaan.
Myös taajuudet vaikuttavat verkonlaatuun. Verkon laadulla tarkoitetaan signaalitasojen tasaisuutta, äänenlaatua sekä verkkonopeuksia. Jonkin tukiaseman kohdalla puhelu voi katketa jos solu ei keskustele läheisen tukiaseman kanssa. Solulla tarkoitetaan yhtä, yhteen suuntaan osoittavaa osaa tukiaseman osaa, joka välittää signaalia. Ajattele asiaa vaikka siten, että tukiaseman ympärillä olevassa ilmatilassa on näkymättömiä ”sektoreita” ja solu on yksi pieni osa näitä näkymättömiä sektoreita. Vaikka verkkoa suunnitellaan ja rakennetaan edellä mainittu naapuruus huomioiden (kahden solun välinen keskustelu), kaikkia ei välttämättä ole osattu huomioida esimerkiksi uudisrakentamisen takia. Esimerkiksi jollekin alueelle rakennetaan äkisti viisi uutta kerrostaloa niin vaikuttaa ilmassa kulkevaan signaaliin, kuten kaikki muukin este. Tai sitten jokin maastoeste katkaisee signaalin esteettömän pääsyn kohteeseensa kuten esim. yksityisasuntoon. Myös suuret kalliot aiheuttavat magneettista kenttää ja ne voivat heikentää matkapuhelinsignaalia.
Edellä mainittujen seikkojen vuoksi kehitämme matkapuhelinverkkoa myös hyödyntämällä teiltä asiakkailta tulevia palautteita. Teiltä tuleva palaute on siis erittäin arvokasta meille, niiden avulla voimme hioa verkkomme timanttiinsa. Toki pyrimme ottamaan näistä opiksi muutoinkin ja löytämään keinoja ennakoida eteen tulevia haasteita.
Isoa osaa näyttelee myös asiakkaiden käyttämät päätelaitteet. Esimerkiksi puhelin ei tue kaikkia ominaisuuksia, vielä tänäkään päivänä kaikissa puhelimissa ei ole muun muassa 4G-ominaisuutta. Muita esimerkkejä laitteen ominaisuuksista (tai niiden puuttumisesta) ja niiden tuomista mahdollisista ongelmista on sellainen että saamme yhteydenottoja siitä että puhelimessa on mennyt päälle estettyjen puheluiden lista –toiminto, tai ulkomaanmatkalla EU-internet -asetus kytkeytyy puhelimeen joka estää netin käytön ilman lisämaksua. Lue aiheesta lisää täältä.
IOT:n (Internet of Things) myötä netin yli kulkevan liikenteen kasvu tuo omat haasteensa asiakastarpeisiin vastaamiseksi. Liikenteen kasvu edellyttää verkkoon kokoajan lisää kapasiteettia ja yhteyksien nopeuksien on pysyttävä myös vaatimustason mukana. Tuppisuisena pidettynä kansana Suomessa eniten puhuvatkin laitteet, jotka viestivät verkon yli hälytyksiä, käskyjä, kuvia ja ilmoituksia. Se onkin sitten jo eri tarina se.
Vinkkejä joita voit kokeilla ongelmien ilmetessä
Jos sinulla ilmenee äkillisiä ongelmia yhteyksien kanssa kokeile ensimmäisenä toimenpiteenä käynnistää laitteesi uudelleen, oli se sitten puhelin tai reititin. Jotta verkko löytyy uudelleen, Maksupäätteiden ja muiden konelaitteiden kanssa voit ehkä joutua käyttämään sim-korttia jossain puhelimessa sillä erilaiset koneet ja laitteet eivät keskustele verkon kanssa niin sujuvasti kuin älypuhelimet ja tabletit. Ensiapuun voit kokeilla myös niin sanottua kahden napin resettiä, useimmissa puhelimissa tämä tapahtuu niin että painetaan yhtäaikaisesti koti- ja virtanappia muutaman sekunnin ajan. Verkkoasetusten nollaus on myös hyvä omatoiminen tapa korjata yhteyttä.
Loppusanoiksi voisin toistaa jo aiemmin mainitsemani asian:
Teiltä asiakkailta tuleva palaute on äärimmäisen tärkeää, koska niiden avulla voimme optimoida verkkoa paremmin. Näin teemme yhdessä parhaan verkon.
Autamme mielellämme kuuluvuuteen ja verkon parantamiseen liittyvissä asioissa. Helpoiten saat meihin yhteyden yritysasiakkaana Yritysportaalin tai kuluttaja-asiakkaana Sonera.fi chatin kautta. Asiakaspalvelun chat kuluttaja-asiakkaille on avoinna Omilla Sivuilla ympäri vuorokauden (24/7) kaikille Sonera Tunnuksella tai mobiilivarmenteella kirjautuneille asiakkaille. Yritysportaalissa Chat palvelu on avoinna arkisin 7-20 ja teknisissä asioissa 09:00-15:00. Yritysportaali on avoinna 24/7
Vika ja häiriötiedotteet löydät täältä:
https://www.sonera.fi/asiakastuki/vika-ja-hairiotiedotteet
https://www.sonera.fi/yrityksille/asiakastuki/vikatilanteet/hairiotiedotteet
Kuuluvuuskarttaan voit tutustua täällä:
https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Peittoaluekartta?id=1398