Skip to main content

24/1 nopeus

  • 11. joulukuuta 2014
  • 1 kommentti
  • 1 katselukerta

Sain viikonloppuna ilmoituksen, että liittymänopeuteni on muuttunut 8/1 nopeudesta 24/1 nopeuteen. 8/1 speed test antoi reaalinopeudeksi 6,5/0,7, joka on maksimissaan noin 80% luvatusta. Nyt uusi 24/1 yhteys onkin ainoastaan maksimissaan 11,16/0,87.

Suhteessä liittymän nopeuden piti kolminkertaistua mutta todellisuudessa ei edes tullut kahta kertaa nopeammaksi. Todellinen nopeus on ollut siis n 46% maksimista. Edellinen nopeus oli suhteessa lähes kaksi kertaa nopeampi.

Ja tästä kun yrittää soittaa Soneralle, niin joutuu jättämään automaattisen vikailmoituksen. Ensimmäinen viesti Soneralta kuluttajalle on kysymys: haluatko perua vikailmoituksesi?

1 kommentti

  • 0 kommenttia
  • 10. maaliskuuta 2011
tkarkkainen kirjoitti:
Sain viikonloppuna ilmoituksen, että liittymänopeuteni on muuttunut 8/1 nopeudesta 24/1 nopeuteen. 8/1 speed test antoi reaalinopeudeksi 6,5/0,7, joka on maksimissaan noin 80% luvatusta. Nyt uusi 24/1 yhteys onkin ainoastaan maksimissaan 11,16/0,87.


Saattaa olla että fyysinen verkko välillä ADSL-modeemi <> Soneran ADSL-keskitin ei pysty tuota parempaan kaistanleveyteen. Modeemin ja puhelinpistokkeen välinen kaapeli, talon puhelinkaapelointi, lankapuhelinverkon kaapelointi; kaikki nämä osaltaan vaimentavat signaalia ja lopputuloksena kaistanleveys on mikä se on. Ellei yhteys katko, voi olla ettei asialle ole käytännössä mitään tehtävissä, koska varsinaista vikaa yhteydessä ei ole.

ADSL-palvelukuvauksen mukaan "Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään kolmasosa tästä nopeudesta".

tkarkkainen kirjoitti:
Ja tästä kun yrittää soittaa Soneralle, niin joutuu jättämään automaattisen vikailmoituksen. Ensimmäinen viesti Soneralta kuluttajalle on kysymys: haluatko perua vikailmoituksesi?


Tuo kysymys tulee silloin, kun liittymästä on keskeneräinen vikailmoitus. Ei ole järkeä tehdä kahta päällekkäistä vikailmoitusta samasta liittymästä.

Vastaa