Skip to main content

Tavallisen kuvan pätkiminen (ei HD) vaikka nopeus 18 Mbit/s

  • 11. joulukuuta 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Hei

Näin alkuun haluaisin sanoa että asiakasnumeron lisääminen näihin asiakastietoihin vaikuttaisi mahdottomalta, näin ennen ensimmäisen laskun saapumista. Miksei sitä voisi nähdä omista tiedoista kirjauduttuasi "Minun Sonera" -sivuille?

Onko tavallista että kuva ja ääni pätkii? Kuva siis pikselöityy, ei kuitenkaan jatkuvasti vaan välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mistä se johtuu? Pelkästään nopeudesta? Riippuuko se kanavasta, jota katsotaan?
En ole yrittänyt ratkoa ongelmaa muuten kuin ajamalla digiboksin vikahaun, jonka mukaan kaikki on kunnossa. Palstallakaan ei asiaa ole tarkemmin mielestäni käsitelty.
Edit: Tätä pikselöitymistä ja pätkimistä tapahtuu vaikka yhteys ei ole muussa käytössä.

Onko jossain olemassa lisätietoa tekniikan toteutuksesta (ihan näin maallikolle), koska "Koti-TV pähkinänkuoressa" ei valaise asiaa tämän enempää:
Soneran Koti TV käyttää Soneran maanlaajuista dataverkkoa eikä ohjelmia siirretä internetin kautta. Tällöin yhteyden kapasiteetti voidaan taata ja ohjelmat voidaan esittää samalla laadulla kuin antennilähetyksissä.


Terveisin,
Iikka

1 kommentti

  • 0 kommenttia
  • 19. lokakuuta 2011
Normaalisti toimivassa KotiTV:ssä kuva ja ääni ei pätki/pikselöidy 18M nopeudella, joten voidaan olettaa että liittymässä on jotain vikaa.

Riippuen käytössä olevasta tekniikasta, TV-kuva ja ääni kulkee joko omaa "kaistaansa" pitkin verkossa (multicast) tai samassa laajakaistan kanssa (unicast). Unicast -lähetyksissä kaistan käyttö, niin upload kuin download -puoli, vaikuttaa suoraan KotiTV:n toimivuuteen. Multicast -lähetyksissä näin ei tapahdu.

Olitko saanut KotiTV:n mukana pelkän digiboksin, vai digiboksin ja palvelureittimen? Mikäli olet saanut myös palvelureitittimen, yhteytesi käyttää luultavasti multicast -tekniikkaa.

Kuten sanottu, 18M nopeudella toimivassa netissä KotiTV:n ei pitäisi pätkiä, oli sitten kyseessä unicast tai multicast. Mikäli olet saanut kaikki liittyvät laitteet Soneralta (modeemi/palvelureititin + digiboksi), voit tehdä vikailmoituksen joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyyntönä omien sivujen kautta (vaatii kirjautumisen). Laitevian ollessa kyseessä laite vaihdetaan takuuna uuteen. Mikäli modeemi on sinulla ollut jo aiemmin, on suositeltavaa ensin testata laite ja puhelinjohto joko toisaalla tai toisella laitteella/johdolla omassa liittymässä. Mikäli vika ei jää laitteeseen, vikailmoituksen voi jättää kuten edellä mainittu.

Vastaa