Skip to main content

Laajakaista 24/1 pätkiminen

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 1 katselukerta

Taannoisen nopeuden noston jälkeen on laajakaistayhteyteni pätkinyt säännöllisesti. Tällä hetkellä noin puolen tunnin välein, on alhaalla muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan.
Modeemin (Zyxel P-660HW-D1) logiin tulee tällaista katkeamisen yhteydessä:

6 04/09/2012 20:19:42 Packet without a NAT table entry blocked: ICMP(Echo) Source: 10.14.253.5 Destination: 80.220.118.244 ACCESS DROPPED
7 04/09/2012 20:19:42 board 0 line 0 channel 0, call 38, C01 Incoming Call 1500000 CALL DETAIL RECORD
8 04/09/2012 20:18:57 board 0 line 0 channel 0, call 30, C02 Call Terminated CALL DETAIL RECORD

Tracert näyttää että tuo 10.14.253.5 olisi palvelin liisi41.inet.fi, olisiko syytä sallia yhteydet tuolta - ja mikä palvelin tuollainen on?

Selviääkö tuosta miksi yhteys pätkii puolen tunnin välein?

7 kommenttia

  • April 10, 2012
Hei Mikke73

Onko yhteydessäsi vielä ongelmaa? Oletko kokeillut resetoida modeemisi tai testannut yhteyttäsi toisella modeemilla. Ohjeet ja vinkit sivustolta löytyy tietoa yhteyden pätkimiseen. Oletko tutustunut niihin?

Mikäli ongelma jatkuu niin jätäthän asiasta vikailmoitusta. Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • April 10, 2012
Marko- kirjoitti:
Hei Mikke73

Onko yhteydessäsi vielä ongelmaa? Oletko kokeillut resetoida modeemisi tai testannut yhteyttäsi toisella modeemilla. Ohjeet ja vinkit sivustolta löytyy tietoa yhteyden pätkimiseen. Oletko tutustunut niihin?

Mikäli ongelma jatkuu niin jätäthän asiasta vikailmoitusta. Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Omien säätöjen jälkeen ei ainakaan välillä 21.30-02.00 pätkäissyt enää kertaakaan. Ainoa muutos oli modeemin asettaminen kesäaikaan. Onko tuossa yhteydessä joku kellonaikaan perustuva synkkaus, joka menee pieleen jos modeemin kello on väärässä ajassa - aiheuttaen yhteyden katkaisun ja luonnin uudelleen?

Tein tuosta eilen myös vikailmoituksen, kun en saanut yhteyttä toimimaan enää lainkaan. Peruin ilmoituksen siinä vaiheessa, kun sain yhteyden taas toimimaan (toimimattomuus johtui siitä että NAT oli pudonnut pois käytöstä).
Tämän jälkeenkin modeemi näytti DSL-tilaksi Error, jota se on käsittääkseni aina muutenkin näyttänyt tähän mennessä nopeuden noston jälkeen. Nyt kuitenkin viimeisen yhteyden pätkäisyn jälkeen tilaksi vaihtui ADSL2+, ja kun samassa yhteydessä tein tuon kellonajan korjauksen ei ongelmaa ole tuon jälkeen esiintynyt.
Lieneekö teiltäkin jotain tehty tuolle, kun DSL-tila muuttui oikeaksi?

Jos tuo vielä jatkuu, niin teenpä sitten taas vikailmoituksen.

  • April 10, 2012
Pätkiminen jatkuu, ja näyttää olevan suoraan verrannollinen liikenteen määrään. Eli mitä enemmän liikennettä sisään, sitä tiheämpi on pätkimisväli. Onkohan tuossa ZyXelin P-660HW-D1 -modeemissani nyt oikeasti jotain vikaa? Tosin ongelmat alkoivat vasta kun nopeus nostettiin 8-megaisesta 24-megaiseen.
No, huomenna soitto ZyXelin tukeen, jospa sieltä saisi jotain vinkkiä onko vika laitteessa vai jossain muualla.

EDIT: Eipä tuosta ZyXelin tuesta mitään apua ole. Nopean haun perusteella ongelmani taitaakin johtua siitä että toi zykselli on susi jo syntyessään. 8-megaisen linjan se vielä hanskasi jotenkuten, mutta 24-megainen näyttää olevan liikaa tälle reppanalle. Tänään toiveikkaana hankkimaan Telewellin modeemi...

  • April 12, 2012
Perusteellisen tutkimisen lopputuloksena lienee nyt se, että tuo ZyXel ei suostu toimimaan luotettavasti reitittävässä tilassa. Ja sillatussa tilassa en ole toistaiseksi saanut sitä toimimaan lainkaan. Ja onko sillä oikeasti yhteyden kannalta väliä kumpaa tilaa Soneran liittymän kanssa käyttää?

Vaikka nyt saisin tuon sillattuna toimimaan - ja ehkä jopa vakaasti - sisäverkko ei sitten taidakaan Soneran siltauksella toimia? Soneran DHCP kun ei välttämättä anna saman liittymän koneille ip-osoitetta samasta aliverkosta... Eli pakko ostaa reititin erikseen?

Pakko sanoa, että tähän mennessä tästä nopeuden nostosta ei ole ollut muuta kuin haittaa.

EDIT: Olisikohan operaattorin puolelta mitään mahdollisuutta tutkia mikä tätä linjaa pätkii? Esim. tänään on katkennut kaksi kertaa, klo 12.09 ja klo 13.09. Ja tuohon aikaan ei ole yksikään laite ollut käyttämässä linjaa, eli kaikki tietokoneet pois päältä. Eli ei pätki pelkästään kuormituksen takia...

  • April 12, 2012
Tässä hieman arvoja linjatestistä:

noise margin upstream: 13 db
output power downstream: 14 db
attenuation upstream: 2 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 11 db
attenuation downstream: 2 db

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö tuo noise margin downstream 6 db ole aika heikko?

  • April 12, 2012
Hei Mikke73

Ole yhteydessä vikapalveluun niin voidaan selvittää ongelmaa.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • April 12, 2012
Marko- kirjoitti:
Hei Mikke73

Ole yhteydessä vikapalveluun niin voidaan selvittää ongelmaa.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Ja jos vika löytyykin tuosta modeemista, niin maksan siitä ilosta sitten 100 euroa PLUS uuden modeemin hinnan? Joo kiitos ei.