Skip to main content

Upstream-nopeus ei toteudu

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 87 katselukertaa

Minulla on 10/2 yhteys, talomme on kiinni valokuidussa. Olen liittymän aukeamisesta lähtien ajanut nopeustestin aika-ajoin. Downstream on yleensä 8-9M luokkaa, kun taas upstream on ollut 0,3-0.5M.

Soitin vikapalveluun ja automaattinen mittaus väitti nopeuden olevan kunnossa, kun samaan aikaan mittasin upstream-nopeudeksi 0,4M.

Missä vika, mitä voin tehdä tilanteessa?

3 kommenttia

  • January 31, 2011
Nopeusluokan 10/2M täysi hyödyntäminen vaatii että modeemi käyttää ADSL-yhteyteen standardia Annex M (ITU G.992.5). Muilla ADSL-standardeilla ei lähtevän datan 2 Mbit/s nopeus ole mahdollinen, vaan nopeus jää maksimissaan 1 Mbit/s tasolle. Jos modeemi ei automaattisesti ota asetusta käyttöön laitteen uudelleenkäynnistyksen tai resetoinnin jälkeen, on ADSL-standardi on määriteltävissä modeemin hallinnan kautta.

  • February 9, 2011
Tapio kirjoitti:
Nopeusluokan 10/2M täysi hyödyntäminen vaatii että modeemi käyttää ADSL-yhteyteen standardia Annex M (ITU G.992.5).


Käytössäni on Soneralta Koti TV:n mukana toimitettu mediareititin, jonka pitäisi tukea ko. standardia. Käsitykseni mukaan ko. reititin on etäkonfiguroitava, joten eikö asetusten pitäisi tällöin olla automaattisesti oikein? En ole ainakaan muuttanut asetuksia manuaalisesti.

  • February 10, 2011
Tee siinä tapauksessa asiasta vikailmoitus käyttämällä Laajakaistan vikailmoituslomaketta. Yhteys on ehkä pakotettavissa Annex M -standardille verkon puolelta tai joku muu ratkaisu.

En muista että olisi vastaan tullut tapauksia joissa Thomson-palvelureititin ei osaisi ottaa käyttöön Annex M -yhteyttä, mutta tietenkin se on mahdollista.