Skip to main content

DSL tippuu vaihtelevasti pois päältä

  • 11. joulukuuta 2014
  • 7 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Mistä mahtaa johtua, että DSL-yhteys tippuu ajoittain pois päältä? Välillä sitä ei tapahdu lainkaan, mutta välillä taas niin kuin tänäänkin sitä tapahtuu useampaan otteeseen puolen tunnin sisällä. Tästä jää ADSL-modeemin (Zyxel P-660HW-D1) lokiin merkinnät:
board 0 line 0 channel 0, call 937, C02 Call Terminated
board 0 line 0 channel 0, call 945, C01 Incoming Call 1500000
Kesto noiden kahden tapahtuman välillä, jolloin netti ei ole käytössä, vaihtelee myös.

Modeemin fw on tuorein, mitä Zyxel tarjoaa. Samoin yhteydessä ei muuten ole ongelmia.

7 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 5. joulukuuta 2011
Noilla tiedoilla ei varmasti voi sanoa mistä pätkiminen johtuu. Tuossa melkein kannattaa aloittaa vian rajaus modeemin ja pistokkeen välisestä puhelinjohdosta, varsinkin jos johto on pitkä / käytössä jatkojohtoa. Mikäli pätkiminen jatkuu, toisella modeemilla testaus on suositeltavaa ja mikäli sekään ei auta kannattaa tehdä vikailmoitus vikapalveluun jotta verkon puoli saadaan tutkittua. Vikailmoituksen voi jättää joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyynnöllä omien sivujen kautta (vaatii kirjautumisen).

  • 0 kommenttia
  • 5. joulukuuta 2011
Minäkin sain Soneralta etukäteen joululahjana (vai liekö joulukalenteri) pätkivän internet-yhteyden. Alkoi n. joulukuun taitteessa täällä Jyväskylässä Thomson TG789vn ASDL-modeemi pätkimään yhteyksiä.

Nyt kun olen sattunut olemaan koneella yhteyden pätkäistessä, kuuluu modeemista ihan oikea naksahdus, ihan kuin jokin rele siellä naksahtaisi. Modeemi lepäsi la-su yön yli virrattomana, ja sitten toimi taas reilun vuorokauden, kunnes taas pätkäisi. Lauantaina illalla ei pysynyt päällä kuin pari minuuttia kerrallaan, kunnes katkaisi taas, jäi nyrkkeilymatsi katsomatta.

Onkohan jotain muuttunut täällä Soneran verkossa, ainakaan laitekokoonpanossa/kaapeloinnissa/johtojen pituuksissa ei ole minulla muutoksia tapahtunut, ja tähän saakka on toiminut moitteetta? Näköjään tällä vikapalstalla on useampikin threadi samanlaisista oireista?

  • 0 kommenttia
  • 5. joulukuuta 2011
jommy kirjoitti:
Minäkin sain Soneralta etukäteen joululahjana (vai liekö joulukalenteri) pätkivän internet-yhteyden. Alkoi n. joulukuun taitteessa täällä Jyväskylässä Thomson TG789vn ASDL-modeemi pätkimään yhteyksiä.

Nyt kun olen sattunut olemaan koneella yhteyden pätkäistessä, kuuluu modeemista ihan oikea naksahdus, ihan kuin jokin rele siellä naksahtaisi. Modeemi lepäsi la-su yön yli virrattomana, ja sitten toimi taas reilun vuorokauden, kunnes taas pätkäisi. Lauantaina illalla ei pysynyt päällä kuin pari minuuttia kerrallaan, kunnes katkaisi taas, jäi nyrkkeilymatsi katsomatta.

Onkohan jotain muuttunut täällä Soneran verkossa, ainakaan laitekokoonpanossa/kaapeloinnissa/johtojen pituuksissa ei ole minulla muutoksia tapahtunut, ja tähän saakka on toiminut moitteetta? Näköjään tällä vikapalstalla on useampikin threadi samanlaisista oireista?


Tuosta kannattaa tehdä vikailmoitus, ja ilmoittaa myös tuo mainitsemasi modeemin fyysinen oireilu. Jos kyse on laiteviasta, modeemi vaihdetaan uuteen. Jyväskylän suunnalla ei ole tehty verkkomuutoksia mainittuna ajankohtana.

  • 0 kommenttia
  • 5. joulukuuta 2011
Veikko kirjoitti:
Noilla tiedoilla ei varmasti voi sanoa mistä pätkiminen johtuu. Tuossa melkein kannattaa aloittaa vian rajaus modeemin ja pistokkeen välisestä puhelinjohdosta, varsinkin jos johto on pitkä / käytössä jatkojohtoa. Mikäli pätkiminen jatkuu, toisella modeemilla testaus on suositeltavaa ja mikäli sekään ei auta kannattaa tehdä vikailmoitus vikapalveluun jotta verkon puoli saadaan tutkittua. Vikailmoituksen voi jättää joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyynnöllä omien sivujen kautta (vaatii kirjautumisen).


Johto on laitteen mukana tullut normaalimittainen johto, eikä jatkojohtoa tms. ole käytössä. Modeemi on ollut kytkettynä myös toiseen rasiaan, mutta sama ongelma on vaivannut. Samoin aiemmin oli käytössä toisen valmistajan modeemi, mutta samankaltaiset ongelmat sen käytössä johtivat nykyiseen modeemiin. Ts. en usko että modeemin tai johdon tai molempien vaihto auttaa.

Ongelma on se, että pätkiminen on satunnaista, ei ennustettavissa olevaa, joten myös itse vian jäljittäminen myös lienee vähintään haasteellista. Voin toki tehdä vikailmoituksen, mutta sieltä palautunee "ei vikaa" -vastaus em. syystä.

  • 0 kommenttia
  • 5. joulukuuta 2011
Veikko kirjoitti:
Tuosta kannattaa tehdä vikailmoitus, ja ilmoittaa myös tuo mainitsemasi modeemin fyysinen oireilu. Jos kyse on laiteviasta, modeemi vaihdetaan uuteen. Jyväskylän suunnalla ei ole tehty verkkomuutoksia mainittuna ajankohtana.


Lähinnä tässä koitan ensin kysellä, kun tuo sadan euron "tarkastusmaksu" kuulostaa aika isolta, ei viittisi mitään asentajaa turhaan paikalle kutsua. Noh, kaipa se on sitten tehtävä vikailmoitus.

  • 0 kommenttia
  • 12. joulukuuta 2011
jommy kirjoitti:
[quote="Veikko":2ls6skoy]Tuosta kannattaa tehdä vikailmoitus, ja ilmoittaa myös tuo mainitsemasi modeemin fyysinen oireilu. Jos kyse on laiteviasta, modeemi vaihdetaan uuteen. Jyväskylän suunnalla ei ole tehty verkkomuutoksia mainittuna ajankohtana.


Lähinnä tässä koitan ensin kysellä, kun tuo sadan euron "tarkastusmaksu" kuulostaa aika isolta, ei viittisi mitään asentajaa turhaan paikalle kutsua. Noh, kaipa se on sitten tehtävä vikailmoitus.[/quote:2ls6skoy]

Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta. Mikäli laitteet on toimitettu meiltä (kuten KotiTV -laitteiden tapauksessa yleensä on), asentajakäyntimaksua ei laitevioissa veloiteta.

  • 0 kommenttia
  • 19. joulukuuta 2011
jhodju kirjoitti:
Mistä mahtaa johtua, että DSL-yhteys tippuu ajoittain pois päältä? Välillä sitä ei tapahdu lainkaan, mutta välillä taas niin kuin tänäänkin sitä tapahtuu useampaan otteeseen puolen tunnin sisällä. Tästä jää ADSL-modeemin (Zyxel P-660HW-D1) lokiin merkinnät:
board 0 line 0 channel 0, call 937, C02 Call Terminated
board 0 line 0 channel 0, call 945, C01 Incoming Call 1500000
Kesto noiden kahden tapahtuman välillä, jolloin netti ei ole käytössä, vaihtelee myös.


Vastaavaa murhetta on ollut täälläkin. Olen ollut 8/1 asiakkaana vuodesta -08, 24/1 asiakkaana keväästä -09. Ei moitetta siihen mennessä. Viime kesänä sopimusta uudistettiin ja pakettiin lisättiin kotiTV. Siitä se lähti. Vanha Zyxel yski yhteyttä poikki satunnaisesti, yhdisti kyllä itse uudelleen, jos malttoi odottaa, nopeammin homman hoiti virtakytkimellä. Modeemi siltaavana ja perässä D-Linkin reititin, alkuun Zyxelin lokien lukeminen jäi hankalan pääsyn takia. Ensin vaihtoon D-link, tilalle Belkin. Sisäverkko kyllä toimi koko ajan ja verkkolevylle pääsi, silti täälläkin lisämaksun pelossa kalustoa uudistettiin. Yhteyden uptime maksimissaan kaksi tuntia.

No siinä vaiheessa uskallusta ja 1. vikailmoitus liikkeelle. Yhteyden nopeutta rajoitettiin/laskettiin 15M->12M ja ongelma kyllä parani. Nyt saattoi päästä jo lähes vuorokauden ilman katkoa. Viikko, pari meni paremmin, kunnes taas meinasi hermo mennä. Uusi modeemi tilalle, testiä ja 2. vikailmoitus marraskuun lopussa. Vastausviesti noin viikon päästä, "liittymässä ei vikaa, apua saat Helpsonista". No, tosiasiassa ongelma väheni tälläkin kertaa, tosin ei vieläkään postunut. Yritin tavoittaa asiakaspalvelusta ihmistä, jolle asiani ja havaintoni olisin voinut kertoa, mutta kun ei niin ei. Yhden kerran lyötiin jopa luuri korvaan, kun asiaani aloin esittämään ja vastausta pyytämään.

Viimeinen mahdollisuuteni, sopimuksen purku, yhteisymmärryksessä, ajattelin. Maksan vaikka vähän jotta saan toimivan yhteyden, sopimustahan on jäljellä vielä 1.5 vuotta. No, ystävällinen asiakaspalvelija sai puhuttua minulle vielä tuon uuden "rajoitetun" Thomsonin. Ok, laite tuli, kytkemättä ja edelleen laatikossaan. Mutta mikä tärkeintä: 13.12 iltapäivällä tulleen txt-viestin "Voit ottaa käyttöön uuden palvelureitittimen nyt" jälkeen vanha Zyxel ei ole katkaissut yhteyttä kertaakaan. Uptime siis nyt 152h. Ei koskaan ennen, kotiTV:n jälkeen.

Jos joulun tienoilla on ylimääräistä aikaa, voin kokeilla uuttakin modeemia, tarvetta ei kuitenkaan TV-"palveluille" ole. Nopeuden nostoa pitää alkaa pyytelemään taas vuoden vaihteessa. (Kilpailija nimittäin lupaa meille kaapelitv-verkossa jopa 40M ja halvempaan hintaan.)

Asiakkaan näkökulmasta Soneran ongelma on siinä, että asiakas ei tunne saavansa henkilökohtaista palvelua, puhelimeen vastaa kone ja sähköisen lomakkeen perussävy viittaa siihen, että ongelmat on asiakkaan laitteissa. Mitäköhän se Helpsonin kaveri olisi minun ongelmalleni tehnyt? Vieläkään ei nimittäin vian perussyy ole selvillä, ja tuskin selviääkään. Harmi niille, joita vastaava ongelma ja vastaava palvelutaso edelleen vaivaavat.

Ei tästä ketjun aloittajalle ehkä paljoa tietoa tullut, kunhan avauduin.

--
Teemu

Vastaa