Skip to main content

Sähköposti uudistuu

  • December 11, 2014
  • 22 kommenttia
  • 15 katselukertaa

aina
Meilaaja
Tänään tuli postilaatikoihin markkinointiliirumlaarum webbimailiin 16.6. tulossa olevasta uudistuksesta.
Saisiko selvällä suomella
- mikä poistuu
- mikä muuttuu
- mikä tulee lisää a) automaattisesti b) on ostettavissa

Pikaisella lukemisella ( http://www.sonera.fi/laajakaista/palvelut/sahkopostiuudistus_ukk )
- pääosin vanhat ominaisuudet ovat sellaisinaan edelleen (mm. postilaatikon koko, postiosoitteiden määrä laajakaistaliittymässä)
- webbimailin käyttöliittymän ulkoasu vaihtuu
- luettavissa viesteissä on uusi pikavastaustoiminne, joka on vastauksen yksinkertaistettu vaihtoehto (ei lisätoimintoja)
- allekirjoituksia tulee useita ja allekirjoitus on aina haluttaessa liitettävä viestiin erikseen
- mahdollisten liitetiedostojen määrän rajoitus poistuu
- lisämaksullisia piirteitä tarjolle (tiedostojako yms.)

22 kommenttia

  • June 14, 2010
Itse sähköpostipalvelun ominaisuuksista ei mitään poistu, uudistukset näkyvätkin mainitsemallasi sivulla FAQ-osiossa.

Maksullisena lisäpalveluna on tulossa Kaverisivut, josta myöskin löytyy tarkempaa tietoa kyseiseltä sivulta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

  • June 15, 2010
Onko tuo maksullinen lisäpalvelu pakollinen vai vapaaehtoinen.

  • June 15, 2010
Maksulliset lisäpalvelut ovat aina vapaaehtoisia eli lisäpalvelun voi halutessaan tilata Omien sivujen kautta.

Tällä hetkellä sähköpostiin liittyen maksullisia lisäpalveluja ovat sähköpostin 500 Mt lisätila (koko yhteensä 1 Gt/osoite), sähköpostin edelleenlähetys tekstiviestinä sekä maksulliset lisäpostilaatikot (eli liittymän viides ja sitä useampi lisäpostilaatikko). Laajakaistaliittymän hintaan kuuluu pääpostilaatikko + 4 lisäpostilaatikkoa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • June 18, 2010
Ensimmäinen moite löytyy liian lyhyestä viestin aihe kentästä saapuneet postit listassa. Tämänaamuisten postien aiheesta on täysin mahdotonta saada selvää!
Tuohon asiaan on saatava muutos!

-Jan Kronlund

  • June 18, 2010
Webmail ei vielä ole uudistunut. Tähän tietoon uudistus tapahtuu ensi tiistaina 22.6. Toivon mukaan uudistuksen yhteydessä tulee kenttien laajentaminen mahdolliseksi.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

  • June 18, 2010
Kyllä minulla tänä aamuna oli se uusi webmail käytössä kun loggasin sisään. Myöhemmin aamulla oli taas tämä "vanha". Kommenttini koski nimenomaan tätä uutta webmail:ia.

-Jan Kronlund

  • June 21, 2010
Webmailin uusi versio käväisi verkossa viime viikolla. Uusi yritys lähipäivinä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • June 23, 2010
Vanhaan sähköpostin web -käyttöliittymään verrattuna näyttää poistuneen mahdollisuus käyttää "Reply-To:" -kenttää. Tuohon pystyi itse määrittelemään mihin sähköpostiosoitteeseen halusin vastaukset ohjattavaksi.

Onko tämä toiminto tarkoitus lisätä myöhemmin, löytyykö mainittu asetus jostain vai onko tuo poistunut web käyttöliittymästä kokonaan ?

  • June 23, 2010
Kyseinen toiminto näyttäisi poistuneen uudistuksen myötä. Otamme kuitenkin asian listalle ja viemme kehitysehdotuksia kootusti eteenpäin.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

  • June 23, 2010

http://www.sonera.fi/laajakaista/palvelut/sahkopostiuudistus_ukk
7. Millä selaimilla webmail toimii?
Webmail toimii kahdella viimeisimmällä Explorerin ja Firefoxin versiolla.


Pikaisen kokeilun perusteella uusi webmail näyttäisi toimivan myös Safari 5.0llä PAITSI että 1) sähköpostikansioiden nimet eivät näy ja 2) uutta viestiä kirjoitettaessa leipätekstikenttä on aluksi 1 -rivin korkuinen. Venyttäminen suuremmaksi onnistuu, mutta tulee tehdä kunakin kirjautumiskertana.

Tuosta aiemmassa viestissäni mainitsemasta "Reply-To:" -asetuksesta huomasin tarkemman testauksen yhteydessä sellaisen yksityiskohdan, että kun olin tuon "Reply-To:" asetuksen tehnyt vanhassa sähköpostin webi -käyttöliittymässä, niin sama asetus näyttää vielä olevan päällä. Eli nyt tuota asetusta ei ole mahdollista muuttaa. Itselleni tämä ei ole (ainakaan juuri nyt) ongelma.

EDIT: vanhassa sähköpostissa "Reply-To:" -asetus löytyy siis kohdasta Asetukset -> Posti -> Vastausosoite: .

  • June 23, 2010
Vastaanotetut kansiossa tuo aihe kenttä on kyllä täysin riittämättömän mittainen, tai kenttää riittää, mutta teksti trunkataan esim näin:
=?ISO-8859-1?Q?Vahti: -

Tuo on esimerkki viesteistä joita olen saanut. Mitenkä tuosta pystyy avaamatta päättelemään viestin aiheen?
Aihe kenttä on ainakin kolme kertaa tuon mittainen, miksi nuo aiheet pitää lyhennellä tuolla tavoin??!

-Jan Kronlund

  • June 24, 2010
jankro: Kyseinen ominaisuus on tiedostettu ja asiasta laitettu palautetta asianomaiselle taholle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

  • June 28, 2010
"allekirjoitus on aina haluttaessa liitettävä viestiin erikseen"

vakioallekirjoitus on saatava automaattisesti sähköpostiin ilman erillistä valintaa joka kerralla. Tätä uudistusta toivon pikaisesti.

aina
Meilaaja
  • Aloittaja
  • Meilaaja
  • June 30, 2010
Viestilistauksessa lähettäjän typistäminen 19 merkkiin ja aiheen typistäminen 24 merkkiin ja tyhjän tilan lisääminen sen sijaan kertoo toteuttajien kehnosta ammattitaidosta.

Ensivaikutelma on että uudistettu webbimaili on huonolla taidolla tehty ja testaamaton. Sekalaiset epämääräiset virheet hyppivät silmille.

Jotain positiivista keksiäksemme: webbimailiin ei ole tuotu omien sivujen mainoksilla sotkemista. jota kehdataan nimittää selkeyttämiseksi. Kyllä ihan oikeasti pitäisi lähteä käyttäjän tarpeista.

  • June 30, 2010
Tu webmail näyttää olevan samaa sarjaa kuin yrityspuolen Sonera Hosted webmail, yhtä huono.

Yksi asia on tosin korjaantunut: 1,5 vuotta minua vaivannut, mutta Soneran korjaamatta jättäminen, eli webmail-timeout-uudelleenkirjautumisvirhe on poistunut.
Tosin, nyt se temppuilee siten, että loggaat sisään, näet saapuneitten yhteenvedon ja klikkaat lukemaan viestiä - joudut uudelleen loggaamaan sisään ennenkuin viesti avautuu??

-Jan

  • June 30, 2010
Nyt yritti mennä taas vanhaan webmailiin, mutta ei:
"Järjestelmässä tapahtui virhe. Ole hyvä ja yritä myöhemmin uudelleen. Mikäli ongelma ei poistu, ota yhteys asiakaspalveluumme. "

-J-

  • June 30, 2010
Vanhempi webmail-käyttöliittymä on toistaiseksi palautettu takaisin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

aina
Meilaaja
  • Aloittaja
  • Meilaaja
  • July 2, 2010
Ei varmaan olisi järjestettävissä, että kun Webmail katkaisee istunnon kesken viestin kirjoituksen, jo kirjoitetun tekstin saisi vielä jostain?

  • July 5, 2010
aina: Soneran webmailissa on 30 minuutin aikakatkaisu eli ellei palveluun kirjautuneena 30 minuutin aikana tee toimenpiteitä (esimerkiksi valitse Saapuneet-kansiota tai aloita uuden viestin kirjoittamista), vaati sivusto uudelleenkirjautumisen. Tämä kannattaa erityisesti ottaa huomioon jos kirjoittaa pitkää viestiä webmailia käyttäen. Jos viestin kirjoittamiseen käyttää yli 30 minuuttia eikä tee webmaililla muita toimenpiteitä, kirjoitettu viesti häviää kun sen yrittää lähettää, koska webmail ohjautuu takaisin kirjautumissivulle. Tämän välttämiseksi kannattaa painaa aina välillä Tallenna luonnos-painiketta tai kirjoittaa viesti vaikka Windowsin Muistiolla/Notepadilla tai vastaavalla ja liittää valmis teksti viestin lähetys ikkunaan.

Webmailin uudempi versio oli viikon käytössä, mutta ainakaan itselleni ei ehtinyt tulla kokemusta toimiiko siinä aikakatkaisu viestin lähetyksessä samoin. Välitän palautteesi eteenpäin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • July 7, 2010
Onko niin, että uudistettu sähköposti on toistaiseksi poissa käytöstä? Olen viimeisen parin viikon aikana asioinut vaihtelevasti sekä uudistuneessa että vanhassa sähköpostissa. Tulee vähän epämääräinen olo, kun ei tiedä missä mennään... Tänään webmailiin kirjautuessani kohtasin näytöllä vanhan näkymän, vaikka pari päivää sitten operoin uuden version kanssa.

  • July 7, 2010
Joo, siltä näyttää vanha ei toiminut kunnolla ja uudesta puuttuu paljon ominaisuuksia.

  • July 7, 2010
salMine kirjoitti:
Onko niin, että uudistettu sähköposti on toistaiseksi poissa käytöstä?


Vanhempi webmail palautettiin takaisin viime keskiviikkona ja se pysyy toistaiseksi käytössä. Uuden version kanssa ilmeni tiettyjä ongelmia ja ne on korjattava ennen kuin se otetaan jälleen käyttöön.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu