Skip to main content

Katkeileva yhteys

  • 11. joulukuuta 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Meillä on Telewell EA501 (v3) -modeemi ja tätä nykyä muistaakseni 10M kaista. Nopeutta lisättiin muistaakseni vuosi sitten, ja samalla lisääntyi epävakaus. Verkko kaatuu muutaman päivän välein. Erityisen kiusallista asiassa on se, että jostain syystä se kaatuu aivan erityisesti järjestelmäpäivityksiä ladattaessa (olen yrittänyt saada iPhoneeni uutta käyttöjärjestelmäpäivitystä jo neljästi – tuloksetta). Voiko tämmöinen säännönmukaisuus olla kiinni esimerkiksi liian pitkästä puhelinpiuhasta kotona? Oudolta tuntuisi.

Kaatumisen jälkeen verkon pystyyn saamiseen menee sitten puolesta tunnista puoleentoista, eikä laitteiden sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen auta (auttoi vielä silloin, kun linja oli hitaampi).

Tein Telewellin linjatestin, jonka ohjeissa sanottiin: "Jos Near End sunnassa on CRC virheitä niin vikailmoitus operaattorille."

Ja tältä näyttää:
Sep 14 12:50:49 syslog: near-end FEC error fast: 125
Sep 14 12:50:49 syslog: near-end FEC error interleaved: 0
Sep 14 12:50:49 syslog: near-end CRC error fast: 108
Sep 14 12:50:49 syslog: near-end CRC error interleaved: 0
Sep 14 12:50:49 syslog: near-end HEC error fast: 67
Sep 14 12:50:49 syslog: near-end HEC error interleaved: 0

Vähän kuitenkin mietityttää tuo vikailmoituksen tekeminen. Jos se johtaa satasen hintaiseen kotikäyntiin, jonka tulos on: "Sun pitää mennä lähemmäs puhelinpistoketta, kun toi piuha on liian pitkä", niin tyhmältä tuntuu. Kenelläkään mitään ajatuksia?

  • 15. syyskuuta 2011
Liittymäsi nopeusluokka näyttää tällä hetkellä olevan 24/2M. Linjan virheilyn lisääntyminen voi johtua pitkästä puhelinjohdosta, silla huonokuntoiseksi menneessä kaapelissa kuormituksen lisääminen aiheuttaa virheitä -> yhteys pätkii. Toki virheilyn aiheuttaja voi olla myös verkon tai sisäverkon puolella, jolloin vikaa on itse hankala todeta.

Tuossa kannattaa testata ensin tilapäisesti lyhyemmällä puhelinjohdolla ja mielellään myös toisella modeemilla (tai testaa omaa modeemia ja kaapelia toisessa ADSL-yhteydessä). Tällä tavalla saa varmasti rajattua vian joko laitteisiin tai niiden ulkopuolelle. Mikäli omat laitteet ovat kunnossa, vikailmoitus vaan sisälle niin linja saadaan tutkintaan. Vikailmoituksen voi jättää joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai mikäli lisätietojen laittaminen on tarpeellista, palvelupyynnöllä omien sivujen kautta.

Vastaa