Skip to main content
Kiinnitetty aiheUutinen

Uusi kirjautuminen Telia Yhteisöön

  • 13. toukokuuta 2024
  • 69 kommenttia
  • 2912 katselukertaa

Näytä ensimmäinen kirjoitus

69 kommenttia

irritus
Tekstaaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Tekstaaja
  • 1888 kommenttia
  • 10. heinäkuuta 2024
kustaa1967 kirjoitti:

Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle.

Oletko seurannut, tuleeko virheilmoitus silloin, kun olet kirjautuneena Yhteisöön?

Nimittäin, Telia Tiliä käyttävät tällä hetkellä yrityspalvelut ja Yhteisö.

Pitäisiköhän Telian muuttaa virheilmoitusteksti muotoon Yksityisasiakkaiden palveluihin ei voi kirjautua yritys- eikä yhteisötunnuksilla.

Mikäli olen kirjautuneena Yhteisöön, Telian etusivu väittää kyllä Hei Nnnnnnnn! Voit hoitaa asioitasi helposti tästä, mutta todellisuudessa mitkään Omien sivujen toiminnoista eivät tuossa tilanteessa toimi.


kustaa1967
Irkkaaja
  • 1563 kommenttia
  • 10. heinäkuuta 2024
irritus kirjoitti:
kustaa1967 kirjoitti:

Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle.

Oletko seurannut, tuleeko virheilmoitus silloin, kun olet kirjautuneena Yhteisöön?

Nimittäin, Telia Tiliä käyttävät tällä hetkellä yrityspalvelut ja Yhteisö.

Pitäisiköhän Telian muuttaa virheilmoitusteksti muotoon Yksityisasiakkaiden palveluihin ei voi kirjautua yritys- eikä yhteisötunnuksilla.

Mikäli olen kirjautuneena Yhteisöön, Telian etusivu väittää kyllä Hei Nnnnnnnn! Voit hoitaa asioitasi helposti tästä, mutta todellisuudessa mitkään Omien sivujen toiminnoista eivät tuossa tilanteessa toimi.

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

En halua sotkea Minun Teliaa ja Yhteisöä , joten kirjaudun aina ulos Yhteisöstä ennen kuin menen Minun Teliaan. Kyllä se Minun Telia on aiemmin toiminut pankkitunnuksilla kakistelematta , mutta viime aikoina on alkanut yskimään ja usein vaatii kaksi kirjautumista.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 15. heinäkuuta 2024

Käyn läpi muutamia lomani aikana tulleita keskusteluita ja siksi palaan tähän nyt.

 

kustaa1967 kirjoitti:

Vika tulee ja menee eli välillä toimii kerralla kirjautuminen ja välillä vaatii kaksi yritystä. Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle. Minulla ei ole yritysliittymää.

Selain Firefox 128.0 , alusta Win11 ja pankki Nordea. Selain tyhjentää automaattisesti keksit ja historian suljettaessa.

Kun kerran eka kerta tuppaa epäonnistumaan , niin olisiko kyse kekseistä? Siis eivät ehdi latautua eka yrityksellä.

Muuta en aio asialle tehdä. Tutkikaan näillä tiedoilla.

 

kustaa1967 kirjoitti:

Minulla on enää vain yksi puhelinliittymä Telialta ja taidan senkin siirtää kilpailijalle , kun teillä ei systeemit toimi.

Ja sinähän et lähde mihinkään. Piste. Ainakaan tällaisen takia 😊

Testasin tätä nyt uudemman kerran, sama selain ja versiokin on sama mutta minulla on käytössä macOS ja en saanut ikävä kyllä edelleenkään toistettua ongelmaa. Kokeilin lukuisia kertoja. Pyysin myös paikalla olevaa kehittäjää kokeilemaan ja hänkään ei saanut tätä toistettua.

Kuten @Kovalta tuossa kirjoitti niin vianselvitys on haastavaa, jos emme saa ongelmaa toistettua. Mutta. Kyselen vielä toisaalta tästä, että onko meillä mitään ja mitä tehtävissä ja palaan asiaan. Jos sopii niin voi olla, että laitan sinulle tästä vielä myös privaa.

Eipä tosiaan hötkyillä siirtojen kanssa nyt!


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 15. heinäkuuta 2024
kustaa1967 kirjoitti:

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

Tämä menasi mennä ohi.

Kokeilin tätäkin ja huomasin, että kun painoin Minun Teliassa “Kirjaudu ulos“ niin ruudulla ei tapahtunut mitään ja näytti, että olen edelleen kirjautuneena. Mutta kun päivitin sivun uusiksi niin silloin näkyi, että en ollut enää kirjautuneena. Onko sinulla sama tilanne? Olin taustalla kirjautuneena koko ajan Yhteisöön.


kustaa1967
Irkkaaja
  • 1563 kommenttia
  • 15. heinäkuuta 2024
TeroRe kirjoitti:
kustaa1967 kirjoitti:

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

Tämä menasi mennä ohi.

Kokeilin tätäkin ja huomasin, että kun painoin Minun Teliassa “Kirjaudu ulos“ niin ruudulla ei tapahtunut mitään ja näytti, että olen edelleen kirjautuneena. Mutta kun päivitin sivun uusiksi niin silloin näkyi, että en ollut enää kirjautuneena. Onko sinulla sama tilanne? Olin taustalla kirjautuneena koko ajan Yhteisöön.

Kyllä.

Tätä ongelmaa oli taannoin ja se silloin saatiin korjattua , mutta vika näyttää palanneen.


kustaa1967
Irkkaaja
  • 1563 kommenttia
  • 15. heinäkuuta 2024
TeroRe kirjoitti:

Ja sinähän et lähde mihinkään. Piste. Ainakaan tällaisen takia 😊

Yksi pinna Kustaalle. 😁😉

 

TeroRe kirjoitti:

Kuten @Kovalta tuossa kirjoitti niin vianselvitys on haastavaa, jos emme saa ongelmaa toistettua. Mutta. Kyselen vielä toisaalta tästä, että onko meillä mitään ja mitä tehtävissä ja palaan asiaan. Jos sopii niin voi olla, että laitan sinulle tästä vielä myös privaa.

Niinhän se on ja minä olen tehnyt voitavani. Ei tämä asia ole minulle suuri rajoite , joten rajansa silläkin kuinka paljon sellaiseen aikaa viitsii käyttää , kun en kuitenkaan voi sitä vikaa itse korjata.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 15. heinäkuuta 2024
kustaa1967 kirjoitti:

Ei tämä asia ole minulle suuri rajoite , joten rajansa silläkin kuinka paljon sellaiseen aikaa viitsii käyttää , kun en kuitenkaan voi sitä vikaa itse korjata.

Jees, ymmärrän kyllä.

Jotenkin tämä liittyy minunkin mielestäni evästeisiin, toki en ole mikään koodari tai muukaan kehittäjä mutta siltä se tuntuu. Minun Teliasta kun nyt kirjaudun ulos niin se tapahtuu kerrasta. Sivu piti päivittää uudelleen vain ekalla kerralla.


kustaa1967
Irkkaaja
  • 1563 kommenttia
  • 15. heinäkuuta 2024
TeroRe kirjoitti:

Jotenkin tämä liittyy minunkin mielestäni evästeisiin, toki en ole mikään koodari tai muukaan kehittäjä mutta siltä se tuntuu. Minun Teliasta kun nyt kirjaudun ulos niin se tapahtuu kerrasta. Sivu piti päivittää uudelleen vain ekalla kerralla.

“Suattaapi olla tai suattaapi olla olemattakin” kuten savolaiset asian ilmaisevat.

Minulla selain tyhjentää automaattisesti keksit ja historian suljettaessa ja se on ihan suositeltavaa tietoturvasyistä. Siis alkuun näitä ongelmia esiintyy , mutta sitten alkaa toimia , jos ei sulje selainta.

Siitä se arvaus kekseistä putkahti mieleen. Onko totta , en tiedä.


Forum|alt.badge.img+3
  • Meilaaja
  • 407 kommenttia
  • 11. marraskuuta 2024

“Ainakin tässä vaiheessa suosittelen, että kirjaudu Minun Teliaan ja kirjaudu tarvittaessa tänne Yhteisöön vasta sen jälkeen.”

Yhteisöä tulee luettua päivittäin useampiakin kertoja ja mielelläni en kirjautuisi tänne ollenkaan vaan pysyisin aina kirjautuneena. Minun Teliassa taas on tarvetta käydä huomattavasti harvemmin katsomassa tai muuttamassa jotain ja mielelläni pääsisin sinne mobiilivarmenteella vaikka olisinkin aina tänne kirjautuneena, usein kun tarve käydä siellä syntyy täällä muiden kommentteja lukiessa. Eli homman pitäisi mennä niin, että voin olla täällä kirjautuneena aina ja tarvittaessa kirjautua ihan erikseen Minun Teliaan. Vaihdatte vaikka sitten kirjautumisen tänne tunnuksista mobiilivarmenteeseen siinä samalla niin on joka puolella sama. Vai pitääkö tännekin alkaa kirjautumaan varmenteella, ettei blokkaa itseään Minun Teliasta? 


kustaa1967
Irkkaaja
  • 1563 kommenttia
  • 11. marraskuuta 2024

Minä taas haluan , kuten olen kertonut jo aiemminkin , pitää Yhteisön ja muut Telian palvelut tyystin erillisinä. Siis eivät saisi olla toisistaan riippuvaisia mitenkään , ei edes kirjautumisen osalta.


Forum|alt.badge.img+3
  • Meilaaja
  • 407 kommenttia
  • 11. marraskuuta 2024

Typerintä tässä uudistuksessa on, että Yhteisön tunnuksilla väkisin pakotetaan kirjautumaan myös muualle Telian sivuille, vaikka niillä ilmiselvästi ei voi missään muualla tehdä yhtään mitään. Mikä tässä oikein on logiikkana? Miksi pakottaa toimimaton kirjautuminen jonnekin jos se tarkoittaa puhtaasti vain lisää haittaa ja vaivaa? 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024
elo420 kirjoitti:

Typerintä tässä uudistuksessa on, että Yhteisön tunnuksilla väkisin pakotetaan kirjautumaan myös muualle Telian sivuille, vaikka niillä ilmiselvästi ei voi missään muualla tehdä yhtään mitään. Mikä tässä oikein on logiikkana? Miksi pakottaa toimimaton kirjautuminen jonnekin jos se tarkoittaa puhtaasti vain lisää haittaa ja vaivaa? 

Lainaan tässä osaa aloituspostauksesta:

 

TeroRe kirjoitti:

 

Mikä on Telia Tili

 

Kuten ollaan keskusteltu aiemmin niin Yhteisön tunnusuudistus liittyy Telian tunnusuudistuksiin. Otamme tässä uudistuksessa käyttöön Telia Tilin nyt täällä Yhteisössä ja myöhemmin se tulee käyttöön myös meidän kuluttaja-asiakkaille. Telia Tili tulee mahdollistamaan pääsyn Telian palveluihin, yksillä tunnuksilla. Voit kuitenkin jatkossakin käyttää Yhteisöä ilman, että se on liitetty asiakkuuteesi mutta jos haluat, niin voit tulevaisuudessa kirjautua sekä Yhteisöön että Minun Teliaan samoilla tunnuksilla.

Eli tämä nyt tehty uudistus on osa isompaa, monivaiheista uudistusta. Myöhemmin, niin halutessaan, pääsee samoilla tunnukslla Yhteisön lisäksi myös Minun Teliaan.

 

elo420 kirjoitti:

Yhteisöä tulee luettua päivittäin useampiakin kertoja ja mielelläni en kirjautuisi tänne ollenkaan vaan pysyisin aina kirjautuneena.

Tämähän se toimintamalli on kaikilla foorumeilla, noin niinkuin yleisesti ottaen. Kaupallisilla tai brändifoorumeilla tilanne on usein toisin, koska niissä on taustalla sama mikä meillä eli yksi tunnus -ajatus. “Oma palvelussa” pääsee näkemään omat tiedot ja tekemään muutoksia niin halutaan, ettei kirjautuminen jää vahingossakaan päälle Oma palveluun.

No, jos tunnukset on samat molempiin mutta niihin pitää kuitenkin kirjautua erikseen, tilanne toki muuttuu silloin.

En lupaa mitään tuon Yhteisön pysyvän kirjautumisen suhteen mutta pidän sen ehdottomasti mielessä.

Tahtotilani on kuitenkin se, että vaikka olisi samat tunnukset tänne ja Minun Teliaan niin kirjautuminen molempiin pitäisi tehdä aina erikseen. Sillä olisi iso vaikutus käyttäjäkokemukseen. Ja että voi olla myös erilliset tunnukset, kuten vaikka esimerkiksi @kustaa1967 haluaa.


Forum|alt.badge.img+3
  • Meilaaja
  • 407 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024

Mutta miksi tuo täysin toimimaton Telia tili on väkisin puskettu kuluttajille keskenkeräisenä jo nyt? Miksei se tullut vasta sitten kun se oikeasti toimiikin? Aloituspostaus on 5kk vanha ja sinä aikana tämä ei ole tuottanut kuin päänvaivaa käyttäjille ilman ensimmäistäkään hyötyä.

Vaihtoehtoina on siis tulevaisuudessa joko

  1. kirjautua tunnuksilla kaikkialle, joka on järjetön tietoturvariski rahaa käsittelevissä palveluissa
  2. kirjautua mobiilivarmenteella kaikkialle, joka on järjetön lisävaiva pelkkää keskustelua sisältävälle foorumille. 
  3. kirjautua tunnuksilla tänne ja sitten olla blokattuna Minun Teliaan pääsystä ilman turhaa kikkailua

Itsestä yksikään noista vaihtoehdoista ei kuulosta toivotulta tai millään tavalla parannukselta, kun asioista tehdään epäkätevämpiä kätevämmän sijaan. Että pidetään vaan keskustelufoorumi ihan erillisenä kirjautumisen suhteen ja näiden yhdistämisen voi tehdä vaikkapa lisäämällä käyttäjätunnuksen täällä Minun Teliassa omiin tietoihin. Toki voisi alkaa käyttämään näitä eri selaimilla, ettei tulisi ei-haluttua ristiinkirjautumista, mutta alkaa menemään turhan vaivalloiseksi. 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024
elo420 kirjoitti:

Mutta miksi tuo täysin toimimaton Telia tili on väkisin puskettu kuluttajille keskenkeräisenä jo nyt? Miksei se tullut vasta sitten kun se oikeasti toimiikin?

Teemme kehitystyötä tietyissä jaksoissa sekä osissa. Nyt oli mahdollisuus tuoda Telia Tili tänne Yhteisöön.

Ja jos ollaan tarkkoja niin emme tuoneet Telia Tiliä tosiaan nyt kuluttajille vaan Yhteisöön.

 

elo420 kirjoitti:

Aloituspostaus on 5kk vanha ja sinä aikana tämä ei ole tuottanut kuin päänvaivaa käyttäjille ilman ensimmäistäkään hyötyä.

Itse lasken hyödyksi ainakin nämä, aloituspostauksessakin mainitut asiat:

  • Käyttäjänä pääsen itse vaihtamaan sähköpostiosoitteen, jonne Yhteisö lähettää ilmoituksia
  • Pääsen vaihtamaan salasanani oman profiilisivuni kautta

Nuo kuulostaa tosi pieniltä asioilta mutta ne olivat joko mahdottomia tai työläämpiä aiemmin.

 

elo420 kirjoitti:

Vaihtoehtoina on siis tulevaisuudessa joko

  1. kirjautua tunnuksilla kaikkialle, joka on järjetön tietoturvariski rahaa käsittelevissä palveluissa
  2. kirjautua mobiilivarmenteella kaikkialle, joka on järjetön lisävaiva pelkkää keskustelua sisältävälle foorumille. 
  3. kirjautua tunnuksilla tänne ja sitten olla blokattuna Minun Teliaan pääsystä ilman turhaa kikkailua

Miksi näet vain nämä vaihtoehdoiksi tulevaisuudessa?

Telia Tili on vasta tulossa kuluttajille ja en ole kertonut mitä kaikkea sieltä on tulossa. Toisaalta Yhteisön Telia Tilikin on vielä, kuten todettua, osittain vielä muutoksia vaativa kokonaisuus.


Forum|alt.badge.img+3
  • Meilaaja
  • 407 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024
TeroRe kirjoitti:

Teemme kehitystyötä tietyissä jaksoissa sekä osissa. Nyt oli mahdollisuus tuoda Telia Tili tänne Yhteisöön.

Ongelmahan ei ole se, että se tuotiin Yhteisöön, jossa siitä on vain hyötyä vaan se, että se valuu Yhteisöstä ei-halutusti ja haittaa aiheuttaen Minun Teliaan, jossa se ei tee yhtään mitään hyödyllistä. Eli niin kauan kuin se ei toimi ollenkaan pidetään Tili kaukana muualta kuin Yhteisöstä?

TeroRe kirjoitti:

Miksi näet vain nämä vaihtoehdoiksi tulevaisuudessa?

Telia Tili on vasta tulossa kuluttajille ja en ole kertonut mitä kaikkea sieltä on tulossa. Toisaalta Yhteisön Telia Tilikin on vielä, kuten todettua, osittain vielä muutoksia vaativa kokonaisuus.

Koska itse en pysty keksimään muita tapoja, joilla tuo sama kirjautuminen joka palveluun toteutettaisiin. Kaikki paremmat tavat hoitaa asia taas kuulostavat kovasti tilanteelta ennen Tiliä, jolloin mikään ei muutu paremmaksi. Mutta joku viisaampi voi toki kertoa, mikä olisi se 1 kirjautumisen keino, joka ei ole joku noista kolmesta. 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024
elo420 kirjoitti:

Ongelmahan ei ole se, että se tuotiin Yhteisöön, jossa siitä on vain hyötyä vaan se, että se valuu Yhteisöstä ei-halutusti ja haittaa aiheuttaen Minun Teliaan, jossa se ei tee yhtään mitään hyödyllistä. Eli niin kauan kuin se ei toimi ollenkaan pidetään Tili kaukana muualta kuin Yhteisöstä?

Tosiaan jos tällä hetkellä on tarve käyttää molempia sivustoja yhtä aikaa niin tosiaan sisäänkirjaus ensin Minun Teliaan ja sitten vasta Yhteisöön. Tai vaihtoehtoisesti käyttäminen kahdella eri selaimella. Nämä on ne tämän hetken kiertotiet ja olen pahoillani, että näin joutuu vähän kikkailemaan.

Kuluttaja-asiakkaille Telia Tili tulee arviolta ensi vuonna, tarkempaa en pysty sanomaan juuri nyt. Sen jälkeen Minun Teliaan pääsy tapahtuu Telia Tiliä käyttäen.

 

elo420 kirjoitti:

Koska itse en pysty keksimään muita tapoja, joilla tuo sama kirjautuminen joka palveluun toteutettaisiin. Kaikki paremmat tavat hoitaa asia taas kuulostavat kovasti tilanteelta ennen Tiliä, jolloin mikään ei muutu paremmaksi. Mutta joku viisaampi voi toki kertoa, mikä olisi se 1 kirjautumisen keino, joka ei ole joku noista kolmesta. 

Kiitos rautalangasta.

En tiedä ihan kaikkea vielä itsekään Telia Tilistä mutta mielestäni se mahdollistaa useita eri tapoja kirjautua: Käyttäjätunnus ja salasana -yhdistelmä (vain täällä Yhteisössä), pankkitunnistautuminen ja Mobiilivarmenne. Lisäksi on saatavissa myös kaksivaiheinen tunnistautuminen.

Käytti asiakas sitten mitä tahansa noista niin hänellä on silti siellä taustalla Telia Tili.

Eli jos tästä maalaan tulevaisuutta niin voit kirjautua tänne Yhteisöön kuten tälläkin hetkellä ja minun Teliaan vaikka Mobiilivarmenteella. Tai kaikkialle käyttäjätunnus- ja salasanayhdistelmällä.

En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?

  • Ja tähän kohtaan on pakko lisätä, että ne olisivatkin käytettävissä ainoastaan silloin, jos haluaa käyttää täällä asiakkuuteen liitettyä Telia Teliä

 

--

Muokkaus TeroRe: Yliviivasin virheellisen tiedon


Yaria
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • Irkkaaja
  • 777 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024
TeroRe kirjoitti:

En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?

  • Ja tähän kohtaan on pakko lisätä, että ne olisivatkin käytettävissä ainoastaan silloin, jos haluaa käyttää täällä asiakkuuteen liitettyä Telia Teliä

Kyllä. Olisi vähintäänkin erikoinen ratkaisu joutua käyttämään vahvaa tunnistautumista keskustelupalstalle. Mutta kuten aiemminkin on ollut esillä, niin tilanne voisi olla eri siinä tilanteessa, jos Yhteisössä voisi hoitaa suoraan asiakkuuteen liittyviä asioita, ja käyttäjä haluaa käyttää tuota asiakkuuteen liitettyä Telia Tiliä. Vaihtoehtona kuitenkin säilyisi siis mahdollisuus olla liittämättä Yhteisöä asiakkuuteen.


Forum|alt.badge.img+3
  • Meilaaja
  • 407 kommenttia
  • 12. marraskuuta 2024
TeroRe kirjoitti:

En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?​​​

Todellakin olisi vähän tarpeetonta turvallisuutta keskusteluihin. Itsellä on ainakin tänne ja moneen muulle ei niin tärkeälle sivulle tunnukset talletettuina ihan vaan Googlelle. Toki joku koneelleni pääsevä hyökkääjä voi ne varastaa halutessaan, mutta eipä niillä pientä kiusantekoa kummempaa pääse tekemään. Jonkinlainen 2FA tunnusten päälle pitäisi olla vähintään, että niiden käyttö Minun Teliassa olisi millään tavalla järkevää. 

Vähän enemmän asiaa kun mietin niin itsestä seuraava toimisi parhaiten. Telia Tilillä kirjautuessa pääsee tänne suoraan kun taas Minun Teliaan olisit kirjautuneena vain liittymien käyttäjänä tms alemmat oikeudet omaavana, jolloin voisit tarkastella tietoja, mutta et tehdä mitään muutoksia. Sama Telia Kaupassa, voisit katsella kanta-asiakkaan tarjouksia tai vaikka vanhoja tilauksia yms tiedon asiakkuudesta vaativaa, mutta et tehdä uusia tilauksia. Ja toki Yhteisössäkin jos hoidat asiakaspalvelun kanssa asioita täällä. Kun sitten haluat näissä tehdä jotain vahvan tunnistautumisen vaativaa, voisi sivu automaattisesti tarkistaa, että onko mobiilivarmenne käytössä ja lähettää pyynnön Tilin tiedoissa määrittelemääsi numeroon. Tämä olisi ehkä vähiten lisävaivaa aiheuttava 2FA muoto verrattuna että tarvitsee kirjoitella koodeja tekstiviestistä tms. Jos et ole ottanut tätä käyttöön niin sitten tulisi vain normaali vahvan tunnistautumisen valintasivu. 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia
  • 13. marraskuuta 2024
TeroRe kirjoitti:

Kiitos rautalangasta.

En tiedä ihan kaikkea vielä itsekään Telia Tilistä mutta mielestäni se mahdollistaa useita eri tapoja kirjautua: Käyttäjätunnus ja salasana -yhdistelmä (vain täällä Yhteisössä), pankkitunnistautuminen ja Mobiilivarmenne. Lisäksi on saatavissa myös kaksivaiheinen tunnistautuminen.

Käytti asiakas sitten mitä tahansa noista niin hänellä on silti siellä taustalla Telia Tili.

Eli jos tästä maalaan tulevaisuutta niin voit kirjautua tänne Yhteisöön kuten tälläkin hetkellä ja minun Teliaan vaikka Mobiilivarmenteella. Tai kaikkialle käyttäjätunnus- ja salasanayhdistelmällä.

En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?

  • Ja tähän kohtaan on pakko lisätä, että ne olisivatkin käytettävissä ainoastaan silloin, jos haluaa käyttää täällä asiakkuuteen liitettyä Telia Teliä

 

--

Muokkaus TeroRe: Yliviivasin virheellisen tiedon

Pahoittelut, puhuin eilen hivenen palturia. Yliviivasin eiliseen kommenttiini väärän tiedon ja varmuuden vuoksi kerron sen vielä näin omassa kommentissa.

Eli, Telia Tili mahdollistaa Yhteisöön kirjautumisen käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Minun Teliaan puolestaan (sitten, kun Telia Tili tulee myös kuluttaja-asiakkaille) vahvalla tunnistautumisella eli Mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksia käyttäen.


Vastaa