On aika luoda silmäys kuluneeseen vuoteen, mitä Yhteisössä tapahtuikaan ja mitä teimme tänä vuonna. Keräsin alle myös tuttuun tapaan myös muutamia top 10 -listoja.
Hyvää uutta vuotta kaikille, kiitos tästä vuodesta ja nähdään taas ensi vuonna :)
Tero ja Yhteisön ylläpitopoppoo
Yhteisön vuosi 2017
Sonera muuttui maaliskuussa Teliaksi ja se tottakai näkyi myös täällä Yhteisössä. Ilmeenmuutoksen ja yhteisön nimenmuutoksen yhteydessä Sonera Klaanista tuli Telia Yhteisö.
Yhteisön VIP-ryhmä kasvoi yhdellä uudella jäsenellä ja nyt meillä kasassa mahtava seitsemän hengen VIP-ryhmä. VIP-jäsen on ihan tavallinen jäsen niin kuin sinäkin, heillä vain on tiettyjä etuoikeuksia joista lisää täällä. Tapasimme viiden VIP-jäsenen kanssa yhteisessä livemiitissä pääkonttorillamme Helsingin Vallilassa, tästä on tulossa juttua myöhemmin.
Starttasimme elokuussa kyselyn, jolla selvitämme mm. syitä, jonka takia jengi vierailee Yhteisössä ja sitä, että löytääkö jengi täältä sen mitä oli tulossa hakemaan. Löydät tilastoja sekä kyselyyn lisättyjä sanallisia kommentteja tämän kirjoituksen lopusta.
Yhteisö sai loppuvuonna tunnustusta Magentan Digimenestyjät 2018 -tutkimuksessa: "Telia nousee tämän vuoden (sähköisen) Asiakkuuden kärkeen, eikä vähiten yrityksen kyvyistä osallistaa asiakkaita ja joukkoistaa ongelmien ratkaisua." (slide 33). Osallistaminen ja joukkoistaminen ovatkin olleet Telian ja sitä kautta Yhteisön keskiössä ja tulevat olemaan myös jatkossa.
Yhteisön peruspilari on Telian tuotteisiin ja palveluihin liittyvä keskustelu sekä ongelmanratkaisu. Ja näiden teemojen ympärillä pyörittiinkin eniten tänä vuonna, ratkottiin probleemeita yhdessä sekä annettiin ja otettiin palautetta eteenpäin viemiseksi. Erilaisia tilastoja näihin liittyen löydät tämän kirjoituksen loppupuolelta.
Monen mielestä Yhteisön parhainta antia on erilaiset testit ja pilotit. Ja mikäs siinä, ne sopivatkin tällaiseen yhteisöön todella hyvin. Tänä vuonna pidimme useita mielenkiintoisia pilotteja. Tuoreimpana langaton Telia TV -pilotti, Freedomea testasimme heti alkuvuodesta kuin myös DSL- sekä mobiiliyhteydet yhdistävää uutta reititintä. Testasimme myös Minun Telia -sovelluksen uutta laskunmaksuominaisuutta kanssanne. Muutamia mainitakseni.
Kaikissa piloteissa on ollut yhteistä se, että niistä on tullut hyvää palautetta testaajilta, niin itse pilotista ja testaamisesta kuin myös (uusista) palveluistakin. Jatkamme ilman muuta pilotointia ja testaamista jälleen taas jälleen ensi vuonna.
Tänä vuonna järjestimme pari isompaa kyselyä joista esports- ja pelaaminen -aiheinen kysely oli todella suosittu noin 1400 vastauksen kera. Näiden perkaaminen on edelleen kesken ja kunhan raportti on valmis jaamme sen antia myös täällä Yhteisössä. Toinen iso kysely oli Kysely metsästäjille johon saimme siihenkin satoja vastauksia.
Tänäkin vuonna olemme skabailleet ja testailleet useita uutuuslaitteita joiden myötä täältä löytyy hienoja testiraportteja. Testikilpailuja järjestettiin mm. Sony XZ Premium:n, Samsung Galaxy Note 8:n, Huawei P10:n ja Sonyn kuulokkeiden ympärillä. Kisailimme tänä vuonna muutoinkin, kyselimme mm. mihin jengi käyttää Mobiilivarmennetta tai mikä on ollut kenenkin mielestä mielenkiintoisin tai parhain juttu Yhteisössä.
Yhteisö on rakennettu Lithium-nimisen jenkkifirman kehittämälle alustalle ja tänä vuonna Yhteisöön ei tullut muita isompia muutoksia kuin brändimuutos Teliaksi ja Telia Yhteisöksi. Muut muutokset olivat lähinnä kosmeettisia muutoksia sekä muita pieniä fiksejä sinne tänne. Yksi tehty muutos mahdollistaa kuvien näyttämisen ns. mosaiikki- tai thumbnail-muodossa ja tätä hyödynnettiinkin mm. tämän kuvakilpailun muodossa. Vuoden viimeiset uudistukset koskivat Yhteisön herokuvan uudistusta, vaihdoimme sinne uuden kuvan ja lisäsimme sinne statistiikkaa mm. jäsen- sekä kirjoitusten määristä.
Yhteisössä on ollut kokonaisuutena hyvä ja rakentava henki koko sen historiansa ajan ja näin oli myös tänä vuonna. Täällä voi kuka tahansa kysyä mitä tahansa ja kuka tahansa voi neuvoa toista oman osaamisensa puitteissa. Vasta-alkajat ja pidemmälle ehtineet, Yhteisö on paikka kaikille. Täällä ei sensuroida keskusteluita vaan kunhan keskustelu on asiallista, ketään ei haukuta ja mielipiteet on perusteltuja (+muut perus netikettisäännöt huomioiden) niin Yhteisössä voi keskustella vapaasti. Trolleja ei ole näkynyt mutta muutamia botteja on ilmaantunut jotka on aina ilmestyttyään hoidettu.
Sitten niihin tilastoihin ja kommentteihin.
Eniten kommentteja 2017
- Sekunti
- tilasto
- kiisseli67
- Purnipsi
- olkitu
- PasiS
- kjns
- irritus
- jarkko35
- arapahoe
Eniten tykkäyksiä 2017
- kiisseli67
- Sekunti
- tilasto
- Purnipsi
- PasiS
- kjns
- olkitu
- irritus
- jarkko35
- jessenic
Eniten Hyväksyttyjä ratkaisuja 2017
- kiisseli67
- Sekunti
- tilasto
- Purnipsi
- kjns
- PasiS
- olkitu
- irritus
- airmeli33
- kustaa1967
Luetuimmat foorumikeskustelut 2017
- Omat Sivut/Minun Sonera
- omat sivut
- MMS-viesti. Luettavissa osoitteessa www.sonera.fi/mms
- DNS-palvelin ei vastaa
- 2G/3G/4G tukiasemien sijainnit kartalle
- Huawei Honor 8 käyttökokemukset
- Sim kortilta numerot puhelimeen
- Käyttökokemukset Huawei B525-reititin
- yhteystietojen siirto...
- omat sivut ja laskut
Pisimmät foorumikeskustelut 2017
- Discoveryn kanavat poistuvat Telia TV-palvelusta 7.6.2017
- telian uudet kalliit hinnat
- Minun Telia -sovellus palauteketju
- Mistä löytyy laskut?
- Pikakysymys Huawei E5186s-22a-reititin
- Huijauksia Telian nimissä
- Yömyynti 12.7 klo 21 alkaen
- Rovaniemen kaapeliverkossa häiriöitä
- Yhteisön Apple-valvojaiset 12.9.2017 klo 20.00 alkaen
- Sonera.fi on nyt telia.fi idea- ja palauteketju
Luetuimmat blogit 2017
- Uudet Applet tietoa mm. hinnoista ja saatavuuksista. Seuraa ja kysy
- Löydä uusi yhteys
- Uusi Viihde on täällä!
- Miten estää häirikköpuhelut ja/tai viestit?
- Mobiilidata kytketty ulkomailla pois päältä mutta laskua tuli. Miksi?
- Mikä on Google Chromecast ja mitä sillä tehdään
- Galaktinen elämys nimeltä Galaxy S8+
- Nokia 8 on täällä
- Mitkä asiat ovat sinulle tärkeintä pelaamisessa?
- Nuorison uusi suosikki Musically - Mitä siitä pitää tietää?
Kommentoiduimmat blogit 2017
- Uudet Applet tietoa mm. hinnoista ja saatavuuksista. Seuraa ja kysy
- Voita ja testaa uudet Sonyn vastamelukuulokkeet
- Mihin sinä käytät mobiilivarmennetta? Osallistu iPhone 7:n arvontaan
- Löydä uusi yhteys
- Voita Samsung Galaxy Note 8 testikäyttöön ja omaksi
- Langaton Telia TV - Tule testaamaan
- Mikä on sinun suosikkijuttusi tai keskustelusi Yhteisössä?
- Mitkä asiat ovat sinulle tärkeintä pelaamisessa?
- Haemme testaajia uuteen mielenkiintoiseen pilottiin
- Uusi Viihde on täällä!
Suosituimmat hakusanat 2017
- chat
- laskut
- omat sivut
- iphone x
- mms
- spotify
- sähköposti
- puk koodi
- irtisanominen
- ipv6
Kävijäkyselyn tuloksia, syyt tulla Yhteisöön
- Etsin ratkaisua omaan kysymykseeni tai ongelmaani 50%
- Muusta syystä 15,7%
- Olen ostamassa jotain ja etsin lisätietoja siihen liittyen 15,5%
- Etsin lisätietoja Telian tuotteista tai palveluista 14,2%
- Etsin kysymyksiä ja keskusteluita, joihin voisin osallistua 4,5%
50% kävijöistä tulee siis Yhteisöön etsimään apua omaan probleemaansa. Heistä 30,2% kertoo, että he löysivät mitä olivat etsimässä.
Poimintoja kävijäkyselyyn jätetyistä sanallisista kommenteista
- Tarkka, kuvilla varustettu ohje auttoi kaltaistani, jolla verkkoyhetysongelmien kanssa menee äkkiä kädet pystyyn. Hienosti löytyi täältä, kiitos! Microsftin ohjeistuksesta en ymmärtänyt mitään, mutta täällä asiat esitettiin niin että maallikkokin ymmärtää :)
- ihan kiitettävästi löytyi ongelmaani liittyviä neuvoja
- tarpeet pieniä mutta aina löytynyt apu/tieto yhteisöstä. kiitos!!!
- ruusuja tulloo!
- Premium luokan palvelu
- Hyvä tällainen yhteisö
- Siellä tuntuu olevan tietoa ja taitoa ratkoa ongelmia
- Olen aikasemmin lähettänyt kysymyksiä yhteisölle, ja saanut niihin hyvin vastauksia. Jos minulla on jotakin kysyttävää Telialta, niin ensimmäiseksi etsin vastausta täältä, ja jos en löydä, otan chat-yhteyden aspaan
- Kätevä tapa saada tietoa
- <3
- Yhteisö on tarpeellinen
- onneksi on yhteisö joka ottaa ongelmat esille
- Hyvä että sellainenkin yhteisö on olemassa. :-)
- Ainoa paikka jossa oli oikeaa tietoa jota hain,kiitos
- Kiitos avusta ja opastuksesta
- Toimiva konsepti
- Erittäin asiantunteva yhteisö
- Erittäin hyödyllinen työkalu
- Homma toimii. vastauksiakin saa hyvin lyhyellä ajalla. 10+
- Yhteisö toimii paremmin kuin asiakaspalvelunne:)
- Ruusuja vain :-)
- Ruusuja vain tähän asti. Ystävällisiä ihmisitä tuntuu olevan täällä
Sanallisia kommentteja on tähän mennessä kaikenkaikkiaan useita satoja ja niissä on muutamia yhteisiä nimittäjiä. Poimin niistä muutaman ja lisäsin niihin omat kommenttini perään:
- Telia TV:n vikakoodeja ei löydy kootusti mistään ==> Pitää paikkaansa ja nyt on onkin koottu tänne
- Kysely hyppää liian äkkiä näkyviin, kun on vasta tullut Yhteisöön ==> Kysely toimii juuri näin ja tästä syystä pop up -ikkuna kertookin, että kysely aukeaa uuteen ikkunaan jolloin Yhteisö jää auki toiselle välilehdellä ja voit rauhassa surffailla ensin täällä Yhteisössä ja sen jälkeen vastata ajan kanssa kyselyyn
- Täältä on vaikea löytää laskuja ja/tai Telian chattia ==> Molemmat löytyvät kirjautumalla osoitteessa telia.fi. Täällä Yhteisössä keskustellaan ja jaellaan vinkkejä, asiointi hoituu telia.fi:n puolella
- Telialle ei löydy sähköpostiosoitetta jonne lähettää kysymyksiä tai palautetta ==> Suoraa sähköpostia ei ole tosiaan enää käytössä mutta sitä varten meiltä löytyy mm. palvelupyyntölomakkeet jotka ovat periaatteessa melkein sama asia. Kaikki yhteydenottotavat löytyvät telia.fi -etusivun yläreunan Valikko-napin kautta
- Yhteisö on sekava ==> Uudistimme yhteisöalustaa ja sen rakennetta viimeksi noin vuosi sitten, tämän uudistuksen tarkoitus oli nimenomaan parantaa avun ja tiedon löytämistä. Suunnittelemme alustavasti seuraavia uudistuksia, voit jättää mm. toiveita ja ideoita uudesta rakenteesta esim. tänne