Skip to main content
Kysymys

Technicolor CGA4236 -modeemin uusin ohjelmistoversio ei aina toimi

  • 13. heinäkuuta 2024
  • 34 kommenttia
  • 2299 katselukertaa

Näytä ensimmäinen kirjoitus

  • Savumerkittäjä
  • 23. helmikuuta 2025

Miten on mahdollista että olen pääsen nettiin edelleen vanhalla modeemilla Cisco 3825, vaikka mac osoite on päivitetty siihen Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin mac-osoitteeseen? Kohdassa “oma modeemi” lukee sama mac-osoite kuin  Technicolor CGA4236 modeemissa joka on myös listattuna “oma Modeemi” alapuolelle. Cisco 3825 modeemia ei näy missään eikä sen mac-osoitetta joka merkitty sen pohjaan.


Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 23. helmikuuta 2025
Humungus kirjoitti:

Miten on mahdollista että olen pääsen nettiin edelleen vanhalla modeemilla Cisco 3825, vaikka mac osoite on päivitetty siihen Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin mac-osoitteeseen? Kohdassa “oma modeemi” lukee sama mac-osoite kuin  Technicolor CGA4236 modeemissa joka on myös listattuna “oma Modeemi” alapuolelle. Cisco 3825 modeemia ei näy missään eikä sen mac-osoitetta joka merkitty sen pohjaan.

Todennäköisesti tiedot eivät ole päivittyneet samaa tahtia järjestelmään. Joten jos tämä vanha modeemi lakkaa toimimasta, niin laita uusi modeemi toimintaan. Jos siinä on jotain hämminkiä, niin silloin yhteyttä asiakaspalveluumme. 


  • Savumerkittäjä
  • 23. helmikuuta 2025
PiaJo kirjoitti:
Humungus kirjoitti:

Miten on mahdollista että olen pääsen nettiin edelleen vanhalla modeemilla Cisco 3825, vaikka mac osoite on päivitetty siihen Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin mac-osoitteeseen? Kohdassa “oma modeemi” lukee sama mac-osoite kuin  Technicolor CGA4236 modeemissa joka on myös listattuna “oma Modeemi” alapuolelle. Cisco 3825 modeemia ei näy missään eikä sen mac-osoitetta joka merkitty sen pohjaan.

Todennäköisesti tiedot eivät ole päivittyneet samaa tahtia järjestelmään. Joten jos tämä vanha modeemi lakkaa toimimasta, niin laita uusi modeemi toimintaan. Jos siinä on jotain hämminkiä, niin silloin yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Niinpä, näyttää siltä että Cisco 3825 kaapelimodeemissa on nyt sama mac-osoite kuin Technicolor CGA4236 modeemissa, tästäkö ei ole nyt haittaa tämän Technicolor CGA4236 modeemin käyttöönotossa? Entä tilanne jossa tarvitsen vielä kuitenkin vanhaa Ciscoa esim. Technicolor vikaantuu saanko sen Ciscon käyttöön tällä samalla mac-osoitteella vai täytyykö siihen vaihtaa sen alkuperäinen mac-osoite mikä on merkitty sen pohjaan? Tästä tuli sekasotku.


Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 23. helmikuuta 2025
Humungus kirjoitti:
PiaJo kirjoitti:
Humungus kirjoitti:

Miten on mahdollista että olen pääsen nettiin edelleen vanhalla modeemilla Cisco 3825, vaikka mac osoite on päivitetty siihen Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin mac-osoitteeseen? Kohdassa “oma modeemi” lukee sama mac-osoite kuin  Technicolor CGA4236 modeemissa joka on myös listattuna “oma Modeemi” alapuolelle. Cisco 3825 modeemia ei näy missään eikä sen mac-osoitetta joka merkitty sen pohjaan.

Todennäköisesti tiedot eivät ole päivittyneet samaa tahtia järjestelmään. Joten jos tämä vanha modeemi lakkaa toimimasta, niin laita uusi modeemi toimintaan. Jos siinä on jotain hämminkiä, niin silloin yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Niinpä, näyttää siltä että Cisco 3825 kaapelimodeemissa on nyt sama mac-osoite kuin Technicolor CGA4236 modeemissa, tästäkö ei ole nyt haittaa tämän Technicolor CGA4236 modeemin käyttöönotossa? Entä tilanne jossa tarvitsen vielä kuitenkin vanhaa Ciscoa esim. Technicolor vikaantuu saanko sen Ciscon käyttöön tällä samalla mac-osoitteella vai täytyykö siihen vaihtaa sen alkuperäinen mac-osoite mikä on merkitty sen pohjaan? Tästä tuli sekasotku.

Olisitko huomenna yhteydessä meidän asiakaspalveluun, koska tekninen puoli tulee myös paikalle, jolloin he näkevät tilanteesi parhaiten mikä siellä on tilanne. Vanha modeemisi on kertaalleen  valtuutettu osoitteeseesi, niin sitä ei pitäisi enää tarvita valtuuttakaan, paitsi  jos muutat toiseen osoitteeseen. Nyt siellä on näkymässäsi hämminkiä, mutta se selviää kyllä ottaessasi yhteyttä joko Chatin kautta huomenna klo 9-18 välillä (tekninen tuki on sinä aikana paikalla auttamassa). 


  • Savumerkittäjä
  • 23. helmikuuta 2025

Tämä on niin tätä Teliaa, tiedän itsekkin jotain tekniikasta, olen ammattitutkinnon suorittanut tietokone asentaja tosin reilut 20 vuotta sitten mutta seuraan koko ajan tekniikan kehitystä. Halusin tämän uuden modeemin koska se on edullinen kaapelimodeemiksi 80 € ja saisin sillä ehkä kaapelipistokkeesta lisää nopeutta ja sitä kautta Wlan yhteyksillä oleviin laitteisiini sekä Ethernet piuhalla kiinni oleviin laitteisiini lisää nopeutta. Minulla on tuo Cisco 3825 ja sen huippunopeus kaapelista rajoittuu käytännössä johonkin 350 Mbit/s. Yhteyteni on XXL 400-1000 Mbit/s. Sain kuitenkin tarpeekseni, palautan tuon Technicolor CGA4236 “rakkineen” takaisin Telialle, onneksi en ehtinyt maksaa sitä. Ostan verkkiksestä jonkin siellä myytävänä olevista kaapelimodeemeista tai jatkan tällä esihistoriallisella Ciscolla, ainakin se toimii kuin “junan vessa”. Yritin Technicolor CGA4236 modeemilla nettiin 3 eri kertaa viimeisimmällä oli “oma modeemi” kohdassa uusi mac-osoite, en enää 4. kertaa yritä, se on jo paketissaan missä tulikin. Antakaa vain Cisco modeemi 3825 olla oma modeemi kohdassa, lähetin päivityspyynnön jotta sen oma “vanha” mac-osoite tulee sille käyttöön.


  • Savumerkittäjä
  • 26. helmikuuta 2025

Samaa ongelmaa täälläkin.

Verkko on tänään pätkäissyt jo kahdesti ja Telian ohjeistuksena "käytä modeemi virrattomana tai resetoi". Kumpikaan ohjeistuksesta ei auta, vaan logeihin tulee jatkuvasti samoja virheitä. Olen jo kolmesti pyytänyt Teliaa ottamaan nuo automaattiset päivitykset boxilta pois päältä, kun niitä ei itse saa disabloitua. Menee kohta pomollakin hermo kun omat asiakkaat valittelevat katkeavista puheluista....


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 27. helmikuuta 2025
Mariaksin kirjoitti:

Samaa ongelmaa täälläkin.

Verkko on tänään pätkäissyt jo kahdesti ja Telian ohjeistuksena "käytä modeemi virrattomana tai resetoi". Kumpikaan ohjeistuksesta ei auta, vaan logeihin tulee jatkuvasti samoja virheitä. Olen jo kolmesti pyytänyt Teliaa ottamaan nuo automaattiset päivitykset boxilta pois päältä, kun niitä ei itse saa disabloitua. Menee kohta pomollakin hermo kun omat asiakkaat valittelevat katkeavista puheluista....

Yhteyden katkomisen taustalla voi olla verkkoyhteyden häiriö, sillä automaattipäivityksen ei tulisi aiheuttaa yhteyden pätkimistä. Päivitys tarkistetaan yhteyden muodostamisen yhteydessä ja sen vuoksi tämä virheilmoitus ilmestyy logeihin käynnistyksen yhteydessä. 

Modeemin uudelleenkäynnistys tai tehdasasetusten palautus harvoin ratkaisee pätkimistä aiheuttavaa ongelmaa. Yleensä kaapelilaajakaistan pätkimisen taustalta löytyy verkon kohina tai muu signaaliarvoja heikentävä verkosta/sisäverkosta johtuva syy. 

Ongelman jatkuessa suosittelen jättämään meille häiriöilmoituksen


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 27. helmikuuta 2025
Humungus kirjoitti:

Tämä on niin tätä Teliaa, tiedän itsekkin jotain tekniikasta, olen ammattitutkinnon suorittanut tietokone asentaja tosin reilut 20 vuotta sitten mutta seuraan koko ajan tekniikan kehitystä. Halusin tämän uuden modeemin koska se on edullinen kaapelimodeemiksi 80 € ja saisin sillä ehkä kaapelipistokkeesta lisää nopeutta ja sitä kautta Wlan yhteyksillä oleviin laitteisiini sekä Ethernet piuhalla kiinni oleviin laitteisiini lisää nopeutta. Minulla on tuo Cisco 3825 ja sen huippunopeus kaapelista rajoittuu käytännössä johonkin 350 Mbit/s. Yhteyteni on XXL 400-1000 Mbit/s. Sain kuitenkin tarpeekseni, palautan tuon Technicolor CGA4236 “rakkineen” takaisin Telialle, onneksi en ehtinyt maksaa sitä. Ostan verkkiksestä jonkin siellä myytävänä olevista kaapelimodeemeista tai jatkan tällä esihistoriallisella Ciscolla, ainakin se toimii kuin “junan vessa”. Yritin Technicolor CGA4236 modeemilla nettiin 3 eri kertaa viimeisimmällä oli “oma modeemi” kohdassa uusi mac-osoite, en enää 4. kertaa yritä, se on jo paketissaan missä tulikin. Antakaa vain Cisco modeemi 3825 olla oma modeemi kohdassa, lähetin päivityspyynnön jotta sen oma “vanha” mac-osoite tulee sille käyttöön.

Uuden modeemin ongelma saattoi johtua viiveestä tai virheestä laitteen valtuutuksessa. Olemme havainneet, että Minun Telian kautta tehtävät muutokset MAC tietueeseen päivittyvät verkkoon ajoittain suurellakin viiveellä. Asiakaspalvelun tekemä manuaalinen valtuutus menee noin 10 min sisään läpi. 

Jos havaitset saman ongelman myös seuraavan modeemin kanssa, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta laitteesi valtuutetaan verkkoon manuaalisesti.

Cisco 3825 modeemin maksiminopeus on heikompi, sillä laite ei tue kaikkia 24 kpl kanavia, joita 1000Mbit/s nopeus tarvitsee toimiakseen. Jos päädyt jatkamaan tällä modeemilla suosittelen vaihtamaan liittymää alempaa nopeusluokkaan mikäli hitaampi liittymä on nykyistä edullisempi. 


  • Savumerkittäjä
  • 28. helmikuuta 2025

Uuden modeemin ongelma saattoi johtua viiveestä tai virheestä laitteen valtuutuksessa.” Tästä se juurikin johtui, kaikki harmi noista viiveistä Mac-ositteen valtuutuksista, tekisi mieli kiroilla.


Vastaa