Skip to main content
Kysymys

Valokuitunen ja vanhat liittymät

  • 14. helmikuuta 2025
  • 27 kommenttia
  • 828 katselukertaa

Näytä ensimmäinen kirjoitus

27 kommenttia

Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • 171 kommenttia
  • 12. maaliskuuta 2025
Sahho kirjoitti:
kallek77 kirjoitti:
AaTanja kirjoitti:
kallek77 kirjoitti:

Vähän sana juttu täällä. 100M loppumassa kuukauden lopussa ja miettinyt nopeuden nostoa/päivitystä. Tammikuussa kun katselin niin oli tällainen tarjolla. 

No nyt ei löydy nettisivuilta mitään oman liittymän päivityksen kohdalta, ei hintoja eikä vaihtoehtoa. Pitää kysyä chatin kautta ja sain vastaukseksi että 500M 56eur ja 1000M 59eur!!! Suositteli odottamaan jos tulee joku kampanja...mitä helv... Saatavuus tarkistus ei tiettykään anna tänne mitään vaikka kuitu ollut jo vuosia. Miltä tämä tilanne näyttää teidän mielestä? Valokuitusen puolelta ei näe mitään. Kyllähän se niin pitäisi olla että jos nyt haluaisin uusia sopparin niin päätelaite vaihdettaisiin samalla ja uutta sopimusta valokuitusen puolelta. Eihän kesken sopimuskautta niitä kannata vaihtaa

Tämä, ettei saatavuutta nyt näy lainkaan, on erikoista. Lisäksi, kun näin vähän aikaa on enää jäljellä nykyisen sopimuskauden päättymiseen, pitäisi olla jo mahdollista tehdä päivitys uuteen soppariin.

Onko niin, että hakutoiminne ei edes herjaa väärää / vajaavaista osoitetietoa, kun koetat hakea osoitteellasi tarjontaa? Oman osoitteeni kohdalla, jos jättää asunnon numeron / kirjaimen antamatta, herjaa “ Syötä koko osoite huomioiden kirjoitusasu”. 

Tällä tavoin julkisesti kun ei osoitetietoja kannata jakaa, niin en pääse hakemaan puolestasi osoitteeseesi passelia jatkosopimusta tai viemään eteenpäin saatavuushaun virhetietoa, niin ainut tehokeino oikeastaan tässä tilanteessa on asiakaspalvelu tai meidän kauppa / piste. Uskon sinun saavan kyllä hyvän jatkon sovittua kaistalle.

Ilmoittaa 

“Voi ei!

Osoitteeseesi ei ole saatavilla laajakaistaa.”

 

Päivitys oli siellä olemassa mutta nyt Minun Telian kautta ei anna liittymälle mitään päivitysvaihtoehtoa, koko kohta puuttuu sieltä. Tuo saatavuushaku on ollut virhetilassa jo pitkään.

Tuo jatko tarjottiin chatin kautta ja voit hyvin kuvitella että 56eur hintaan ei 500M liittymää kukaan varmaankaan ota. Ei kuulemma ole mitään muuta kampanjaa. 200M liittymä olisi ollut muistaakseni 38eur. Aika kova hyppäys nykyisestä 23eur 100M liittymästä mikä oikean hintainen (esim lähistön toisen operaattorin hintoihin verrattuna). Jos verrataan Valokuitusen hintoihin niin nämä nopeammat ovat kyllä ihan liian kalliita.

Olisi vähintäänkin kohtuullista tarjota liittymät samaan hintaan kuin niille Valokuitusen asiakkaille, joilla on avoin boksi. Nyt Telia vain hieroo käsiään kun voi meiltä ryöstää ylihintaa eikä ole mitään muita vaihtoehtojakaan palveluntarjoajiksi. Valokuitusella ei ole mitään kiirettä vaihtaa boksia koska on Telian omistama firma. Irtisanoin tänään oman matkapuhelinliittymäni jo Telialta ja valokuitu lähtee kun joskus Valokuitunen tulee vaihtamaan avoimen boksin. Tässä esitetään sulle mukamas ymmärtämätöntä, vaikka jokainen Telialla tietää mikä tämä tilanne on.

Ilmaiseksiko se valokuitu pitäs saada? Tämä tuntuu olevan tosi monella suomalaisella ajattelutapa et ei mukamas olla valmiita maksamaan. Se miksi Valokuitusel maksaa liittymät hieman enemmän on että Valokuitunen ottaa operaattoreilta vuokraa joka on lisätty liittymän hintaan. Eli asiakkaat maksaa myös sen vuokran. Valokuitunen perii operaattoreilta vuokraa kun eihän se verkon ylläpitäminen ilmasta ole, se maksaa aina ja ne kulut katetaan niillä vuokrilla.

Valokuitunen ei ole täysin Telian firma, sillä Telia omistaa Valokuitusesta vain 40 %. Loput 60 % omistaa CapMan Oyj.

Ihmeellistä tämä ihmisten itsekeisyys kun ei koskaan ajatella että yrityksellä on aina ylläpitokuluja ja ilmeisesti asiakkaiden mielestä niitä ei saisi kattaa eikä yritys saisi tehdä voittoa, pitäs pyöriä tappiolla ja olla joku hyväntekeväisyys.


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • 268 kommenttia
  • 12. maaliskuuta 2025
Antsa92 kirjoitti:

Ilmaiseksiko se valokuitu pitäs saada? Tämä tuntuu olevan tosi monella suomalaisella ajattelutapa et ei mukamas olla valmiita maksamaan. Se miksi Valokuitusel maksaa liittymät hieman enemmän on että Valokuitunen ottaa operaattoreilta vuokraa joka on lisätty liittymän hintaan. Eli asiakkaat maksaa myös sen vuokran. Valokuitunen perii operaattoreilta vuokraa kun eihän se verkon ylläpitäminen ilmasta ole, se maksaa aina ja ne kulut katetaan niillä vuokrilla.

Valokuitunen ei ole täysin Telian firma, sillä Telia omistaa Valokuitusesta vain 40 %. Loput 60 % omistaa CapMan Oyj.

Ihmeellistä tämä ihmisten itsekeisyys kun ei koskaan ajatella että yrityksellä on aina ylläpitokuluja ja ilmeisesti asiakkaiden mielestä niitä ei saisi kattaa eikä yritys saisi tehdä voittoa, pitäs pyöriä tappiolla ja olla joku hyväntekeväisyys.

Olen periaatteessa samaa mieltä tästä “pitääkö kaikki saada ilmaiseksi” asiasta.

Valokuitusesta olen hieman skeptinen. Kuluttajan kannalta CapMan ei ole ihanteellinen omistaja.

Se mikä hiertää on CapMan’n aktiivisuus ostaa Telialta jo ennen Valokuitusta rakennettuja valokuituverkkoja, ja Telian halukkuus myydä niitä. Jokin tässä ei täsmää…

Meidän taloyhtiössä on Soneran 2004 rakentama valokuituverkko, eli olemme maksaneet sen liittymismaksun ja sisäverkon rakentamisen aikanaan kovalla rahalla. Koska Telia hallinnoi kuitua meidän taloyhtiöjakamoon, on Telialla mahdollisuus myydä sisään tuleva linja Valokuituselle. Näin Valokuitunen saisi koko taloyhtiön haltuunsa, ja alkaisi periä ylläpitomaksua. OK! Meidän taloyhtiö ei ole tässä pelissä ainoa.

Mutta CapMan on pääomasijoittaja, jolle yritykset ovat vain kauppatavaraa. Kun Valokuitunen on kasvanut markkinajohtajaksi, niin CapMan haluaa mitä todennäköisemmin pistää sen lihoiksi. Uskon ettei Teliallakaan ole mitään pientä preemiota vastaan, ja tässä piilee se idea.

Oma skenaarioni on se, että Valokuitunen myydään jollekin isolle pääomasijoitusyhtiölle kun aika on, ja silloin se rahastus vasta alkaa. Ja taloyhtiöt on sidottu tähän oravanpyörään tahtomattaan.


Vastaa