Skip to main content

Asus-näytönohjaimien tilaus- ja toimitusketju


Näytä ensimmäinen kirjoitus

  • Morsettaja
  • 16. helmikuuta 2022

12gb mallissa tietysti on tällähetkellä se että hinnassa on kyllä iso premium, mutta Telian kanssahan pitäisi yksilöllisesti neuvotella että minkälainen vähennys siitä kateostoon tulisi, eivät ala maksamaan sitä 12gb-10gb mallin erotusta.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 16. helmikuuta 2022

@Simoen  kirjoitti:

olisi hyvä saada tästä prosessista kokonaisvaltainen paketti esim TeroRe voisit kirjoittaa ohjeistuksen tästä kaikille niin halukkaat voisivat sitten tehdä näitä kateostoja ilman kysymyksiä. Voisin periaatteessa luottokortilla vinguttaa ton kortin tuolta mutta mikä on kesto että Telia maksaa kateoston erotuksen summan tilille?


Tosiaan kateosto-oikeus on hyödynnettävissä samaan malliin tai saman mallin LHR-versioon. Esimerkiksi isompi muisti jää näin ulkopuolelle.

 

Erotus siirtyy tilille noin viikon kuluessa siitä, kun se on käsitelty. Käsittelynopeus riippuu mikä jonotilanne purkajilla on. Maksupäivät meillä on MA / KE / PE.

 

Lisään näistä  tiedon myös aiemmin tänään jakamaani tilannetietoon sekä aloituspostaukseen kun se löytyy nyt myös sieltä.


  • Morsettaja
  • 16. helmikuuta 2022

. poistettu


  • Savumerkittäjä
  • 16. helmikuuta 2022

@TeroRe 

 

Kiitoksia telialle!

Eipä oo tosiaan varaa laittaa 1700€ näyttikseen!On tämä *******u show ,jännä jos ei saa kate-ostolla ostaa ku vain ja ainoastaan kerralla maksaa pois poikkeen!

Todella karvasmaku jäi tästä *******asta!Menee vääri jos ei ollenkaan saa osamaksulliset samaa oikeutta kuin kertamaksavilla! Niin *******ttaa tää pelleilly!jään seuraamaan silti tilannetta!Luulen ettei tää jää tähän!


  • Morsettaja
  • 16. helmikuuta 2022

@Nakkiii85jep sama juttu, köyhiä sorretaan kun ei samoja oikeuksia voi saada.

Viellä päälle kun peruuttivat taas ilman oikeutta peruuttaa.


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

Oliko joku nyt laittanut kyselyä KKV:lle koskien 12gb, kertamaksuasiaa tai pitääkö yleensäkin olla saman merkkinen? Tämä tapaus kyllä ratkaisi sen että liittymät lähtee Telialta muualle kun nykyinen umpeutuu muutaman kuukauden kuluttua. Ei haittaa vaikka maksaa pari euroa enemmän, mutta en ole koskaan saanut tällaista asiakaspalvelua jossa asiakasta kohdellaan näin. Viimeinen oljenkorsi olisi nyt Telialla tulla vastaan noissa kolmessa asiassa mistä mainitisin alussa.

 

@TeroRe Miksi 12gb ei käy, itsehän koko ajan sanot että saatavuus on huono 10Gb osalta, joten eikö olisi kohtuullista antaa asiakkaan ostaa 12Gb (ei kuitenkaan Ti -mallia) Eroa ei ole kuin muistin määrässä? Mitä se Telialle kuuluu miten asiakas maksaa? Jos asiakas oli ostamassa osamaksulla Telialta, miksi Telia kieltää ostamasta muualta osamaksulla? Miksi ei muun merkkiset käy, vaikka voisi saada halvemmallakin?


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

@TeroRe vastaus kestää sen verran, että KKV:n olin yhteydessä. Odottelen vastausta sieltä. Odotukset on odoteltu.


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

Minäkin odotan jo soittopyyntöä ja dokumenttia laitettu eteenpäin. Ei tunnu olevan oikeudenmukaista tämä ratkaisu ja ylipäätään ratkaisu minkä teitte, oman tietämyksen ja tutkimusten mukaan, rikkoo edelleen kuluttajasuojaa.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 17. helmikuuta 2022

Pahoittelut, tässä vaiheessa voin kommentoida vain tähän:


@Majuho  kirjoitti:

Mitä se Telialle kuuluu miten asiakas maksaa? Jos asiakas oli ostamassa osamaksulla Telialta, miksi Telia kieltää ostamasta muualta osamaksulla?


Ei se varsinaisesti kuulukaan, taustalla se että meillä osamaksu on kuluton ja koroton ja tässä tulee se pointti kun taas kaikkialla muualla näin ei ole. Emme lähde maksamaan muiden yritysten rahoituspalveluiden kuluja.

 

Tiedoksi samalla myös @Nakkiii85 ja muut, jotka tätä kommentoitte.


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

Jos teillä maksoi kortti ilman kuluja 1150 ja muualla listahinta on 1400, niin Telian osuushan tuosta olisi 250€? Ei siinä korkoja tarvitse maksaa. Asiakkaallehan tuossa jäisi korot maksettavaksi, eikö niin?


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

Telian ja asiakkaan välille on syntynyt sopimus näytönohjaimen ostamisesta korottomalla osamaksulla. Nyt Telia on liuennut sopimuksesta peruuttamalla kaikki tilaukset. Telia aivan oikein tarjoaa kateostomahdollisuutta. En kuitenkaan ymmärrä, miten se voisi liueta asiakkaille mahdollisesti aiheutuvista osamaksukuluista. Koroton osamaksuhan on osa syntynyttä sopimusta.

 

Toinen kysymys on, mitä tarkoittaa "Voit hyödyntää kateosto-oikeutta samaan näytönohjainmalliin tai saman mallin LHR-versioon."? Tarkoittaako se vain myynnissä olleita Asuksen malleja vai myös muiden valmistajien vastaavia?


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

Mainitsette työtunneista mitä tähän mennyt, mutta ette sen vertaa osannu käyttää aikaa oikein, että olisi se mennyt edes oikeaoppiseen järjestelyyn, eli selvittää vaikka sen kkv:n kanssa onko teidän nykyinen ratkaisu oikein, ennen hätiköityjä päätöksiä jotka juuri nimenomaan kielii siitä, että viivyttelyä olisi taustalla tai epäammattimaisuutta.

Lisäksi kun edelleenkin täyttyy yksipuolinen peruutus tässä, vain vedoten lähes samaan mitä alunperinkin teitte, ainoana erona että päätitte lopettaa kokonaan näytönohjaimien myynnin.

Te myitte ja teitte sopimuksen jo reilu vuosi sitten, velvoite toimittaa pätee niin kauan ku markkinoilla mahdollisesti liikkuu rtx 3080 kortteja, eli niin kauan kuin tuotantoa ei ole lopetettu.

Miksi?

Koska se ei ole teille ylivoimainen este olla edelleen siinä näytönohjainten tilaus odotuksessa, vaikka vain niille jotka odottaa. Ei ole ylivoimaista teillä ylimääräisiä myydä eteenpäin sen jälkeen jos ja mikäli teille tulee näytönohjaimia yli odottavien.

Ei ole ylivoimaista pitää jo sisässä olevat näytönohjainten tukku tilaukset.

 

Olette ainakin sen jo todistaneet, että siellä on hyvin epäammattimaisia työntekijöitä taustalla, ainakin omasta mielestäni.

 

Hiukan annan sulle Tero kuitenkin kehua, että olet jaksannu välikätenä toimia Telian pelinappulana näinkin pitkään heidän kierossa leikissään välttyä sopimuksen täyttämisestä.

Sitä en tosin ymmärrä miksi Telia oikein tietoisesti haluaa ottaa tappioo ja takkiinsa tässä, vai oliko nyt vain kyse siitä, ettei siellä osata palkata ammattimaista henkilöstöä.

 

Juuri kun markkinat alkavat ehtymään, ja hinnat alentumaan, vedätte töpselin pois.

 

Verkiksessä olisi 3080 10gb malleja jotka pitäisi kate-osto oikeuttava olla.

Tilaisin, jos tämä systeemi ei sortaisi köyhiä ja olisi näin epäoikeudenmukainen, että ei sido samoja sopimuksia.

Viellä sen 899e saisin kasaan, mutta 1650euroa on jo annettussa ajassa mahdottomuus minulle.

 

Kiitos ja kuittaan..


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

Sen verran lyhykäisesti  ilmoittelen että KKV:ltä tuli vastaus että Telia ei voi edellyttää kuluttajan tekemältä kateostolta tiettyä maksutapaa, mutta ostaja vastaa itse mahdollisista koroista yms. lisäkustannuksista. Juuri kuten arvelinkin.


  • Morsettaja
  • 17. helmikuuta 2022

"Olemme erittäin pahoillamme koko tapahtumaketjusta, mitä kaikkea tähän liittyykään. Jos olisimme tienneet etukäteen emme olisi avanneet näytönohjaimia myyntiin ollenkaan. Teimme matkan varrella myös muutamia virheitä. Sen lisäksi, että te olette tästä kärsineet niin tämä tapaus on vienyt myös meiltä kymmeniä ja kymmeniä työtunteja. Tästä pitää ottaa opiksi. Toisaalta myös tilanne on ollut hyvin poikkeuksellinen, kukaan ei osannut ennustaa pandemiaa ja esimerkiksi globaalia sirupulaa. Syytämme virheistä kuitenkin vain itseämme."

 

Omista virheistänne huolimatta ette tarjoa niistä kärsineille, eli kuluttajille yhtään mitään muuta kuin mitä kuluttajasuojamääräykset edellyttävät, Hyvä, jos edes sitä. Hyvityksistä ei ole tietoakaan. Tämän tulee moni muistamaan Teliasta vuosia. Etenkin ne, jotka olisivat voineet saada korttinsa muualta jo vuosi sitten, ilman sivuillanne hetkittäin ollutta ansaan johtanutta "muutama jäljellä" tekstiä.


  • Morsettaja
  • 18. helmikuuta 2022

@TeroRe Toivottavasti olet selvittelemässä näitä asioita mistä olemme kirjoitelleet ilmoituksesi jälkeen. Ja toivon oikeasti että pian saamme vastauksia asioihin, koska minulla on KKV:ltä mustaa valkoisella tietyistä asioista jotka ovat ristiriidassa Telian ilmoituksen kanssa.


  • Savumerkittäjä
  • 18. helmikuuta 2022

@TeroRe jos oon teiltä tilannu 3080  10gb  tuffin niin onko sallittuu tilata strixi3080 10gb? lähin Asuksen kortti ja sama muisti määrä eli kai tämä vielä kävisi?

vai kuinka tää kateosto-oikeus mennee?


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 18. helmikuuta 2022

@siperiada55  kirjoitti:

Omista virheistänne huolimatta ette tarjoa niistä kärsineille, eli kuluttajille yhtään mitään muuta kuin mitä kuluttajasuojamääräykset edellyttävät, Hyvä, jos edes sitä. Hyvityksistä ei ole tietoakaan. Tämän tulee moni muistamaan Teliasta vuosia. Etenkin ne, jotka olisivat voineet saada korttinsa muualta jo vuosi sitten, ilman sivuillanne hetkittäin ollutta ansaan johtanutta "muutama jäljellä" tekstiä.


En lähde tinkaamaan, koska en ole itse ollut tämän keissin kanssa tekemisissä aivan ensimetreiltä lähtien mutta olen antanut itseni ymmärtää, että aivan siellä alussa olisimme antaneet jotain hyvitystä (taisi olla lahjakortti tjsp) tapahtuneesta? Pahoittelut, en muista tarkemmin.

 

Niin tai näin, ymmärrän täysin että huono maku jäi ja jää suuhun.

 


@Nakkiii85  kirjoitti:

@TeroRe jos oon teiltä tilannu 3080  10gb  tuffin niin onko sallittuu tilata strixi3080 10gb? lähin Asuksen kortti ja sama muisti määrä eli kai tämä vielä kävisi?

vai kuinka tää kateosto-oikeus mennee?


Linjaus on, että samaan malliin tai saman mallin LHR-versioon. Näin ollen tuo strix malli ei kävisi kateosto-oikeuden piiriin. Mutta, koitan hakea tähän vielä tarkempaa linjausta tai muuta ohjetta, palaan vielä uudemman kerran.

 

Samalla tiedoksi myös @Majuho, että palaan asiaan. 


  • Morsettaja
  • 18. helmikuuta 2022

@TeroRe  Otathan huomioon alla olevan:

 

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuosituksissa ei kateoston ole tarvinnut aina olla täysin sama tuote, vaan kyse voi olla vastaavasta tuotteesta. Vastaavan tuotteen määrittely on kuitenkin tehtävä tapauskohtaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mitä enemmän alkuperäisen kaupan ja kateoston laitteet eroavat, esim. teknisten ominaisuuksien osalta ja hintaeron vielä lisääntyessä, kasvaa riski, että kateoston edellytykset eivät enää täyty.

 

Yritys ei voi edellyttää kuluttajan tekemältä kateostolta tiettyä maksutapaa. Kuluttajan on pystyttävä osoittamaan se, että on hankkinut vastaavan tuotteen sekä kateoston ja alkuperäisen tuotteen hinnanero (kertamaksulla maksettaessa). Ostaja vastaa itse mahdollisista osamaksun aiheuttamista lisäkustannuksista.


  • Morsettaja
  • 18. helmikuuta 2022

Oli ihan pakko kommentoida, ihanko tosissaan väität ettei muut mallit/merkit käy tilalle?

Odotan kyllä innolla KKV vastausta. BTW tuo aikarajaki tuolle kateostolle on kyl vähä erikoine, mihin lakiin perustuu?


  • Savumerkittäjä
  • 19. helmikuuta 2022

Telian kannattaisi antaa asiakkaan valita myös muun mallinen 3080 10gb, koska nyt asiakkaat joutuvat ottamaan kalliimpia Asuksen kortteja.

 

Tässä esimerkki:

https://www.dustinhome.fi/product/5011265683/tuf-rtx3080-o10g-v2-gaming (1600€)

https://www.dustinhome.fi/product/5011256105/geforce-rtx-3080-xc3-ultra-10gb-lhr (1177€) Telia pääsisi halvemmalla...


  • Savumerkittäjä
  • 21. helmikuuta 2022

@TeroRe  jokos tiiät että kelepaako tämä????

 

 

@Nakkiii85  kirjoitti:

@TeroRe jos oon teiltä tilannu 3080  10gb  tuffin niin onko sallittuu tilata strixi3080 10gb? lähin Asuksen kortti ja sama muisti määrä eli kai tämä vielä kävisi?

vai kuinka tää kateosto-oikeus mennee?

Linjaus on, että samaan malliin tai saman mallin LHR-versioon. Näin ollen tuo strix malli ei kävisi kateosto-oikeuden piiriin. Mutta, koitan hakea tähän vielä tarkempaa linjausta tai muuta ohjetta, palaan vielä uudemman kerran.


  • Morsettaja
  • 21. helmikuuta 2022

Ei kai tässä vaan viivytellä niin kauaa että 10Gb -mallit loppuvat ja sitten sanotaan ettei 12Gb käy kateostoon? Vielä nimittäin saa 10Gb kortteja, ja Telia tietää sen varmasti jos yhtään ovat perillä asioista..


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 21. helmikuuta 2022

@Majuho  kirjoitti:

Ei kai tässä vaan viivytellä niin kauaa että 10Gb -mallit loppuvat ja sitten sanotaan ettei 12Gb käy kateostoon?


Ei, emme viivyttele tarkoituksella. Ei ole tehneet sitä tähän asti emmekä jatkossakaan.

 

Eikö tuosta ollut jo aiemmin puhetta, että 12Gb malli ei käy 10Gb-mallin kanssa kateosto-oikeuteen? Epäselvää oli vain TUF <-> STRIX -korttien sekä eri valmistajien välillä.

 


  • Morsettaja
  • 21. helmikuuta 2022

Epäselväksi teidän osalta jäi myös tuo kertaosto vs osamaksu? KKV:n mukaan ei tuossa ole mitään epäselvää. Asiakas saa ostaa osamaksulla, ja hoitaa itse korkonsa yms.


  • Savumerkittäjä
  • 22. helmikuuta 2022

@TeroRe Tulleeko vastauksia? Kestää kumman kauan tämä touhu!!!!?Ei jaksais kovi kauaa odottaa ennee! Joten alappa nyt  etsimään vastauksia


Vastaa