Tämä näkyy myös Telian sähköpostin käyttäjille lisääntyneenä roskapostin määränä. Lisääntyneen roskapostin määrä ei johdu siitä, että suodattimia puuttuisi palveluntarjoajan järjestelmistä tai suodattimien määrää olisi vähennetty. Suodattimien luontia varten tarvitaan tutkintaa ja todentamista, että kyse on roskapostista. Kevein perustein ei voi sähköpostiliikennettä estää, onhan kyse vapaasta viestinnästä.
Roskapostiliikenteessä on selvästi havaittavissa lähetyspiikki loma-aikoina niin yksityisten kuin yritysten sähköposteihin. Yhtenä lisääntyvänä roskapostina on tietojenkalastelu tai rahallisten kavallusten yritykset. Huijarit yrittävät esiintyä johtavana henkilönä esim. lomailevana toimitusjohtajana ja pyytävä sähköpostilla pikaista laskun maksua hänen puolestaan. Maksettava lasku on tekaistu huijaus ja maksu ohjautuu huijarille itselleen. Näissä esimerkeissä huijari on selvittänyt yrityksen avainhenkilöt ja pyrkii käyttämään hyväksi loma-ajan sijaisuuksia, jolloin laskuhuijaus menee mahdollisesti helpommin läpi.
Roskapostiaaltoja hallinnoivat erilaiset toimijat. Toimijalla tarkoitetaan henkilöä tai tahoa, joka hallinoi roskapostin lähettämistä ja sen tuomia hyötyjä. Uusissa aalloissa on kyse joko täysin uudesta toimijasta tai vanhan toimijan uudesta toimintatavasta tai aktivoitumisesta uudelleen. Aiempia toimintatapoja vastaan luodut suodattimet eivät enää toimi näitä uusia toimijoita tai toimintatapoja vastaan. Uusi toimintatapa voi olla esimerkiksi uudet kaapatut käyttäjätilit, joita ei ole tunnistettu roskapostin lähettäjäksi aiemmin. Uudet roskapostiaallot rakennetaan aina paremmin ja paremmin, joilla olemassa olevat suodattimet pyritään kiertämään.
Käytetäänkö sinun sähköpostitiliäsi hyväksi?
Myös sinun käyttämä tilisi voi olla kaapattu ja hyödynnetty roskapostien lähettämisessä. Sähköpostitilin tunnusten kaappaus voi lähteä liikkeelle siitä, että sivusto tai palvelu johon olet joskus omalla sähköpostillasi kirjautunut, on joutunut tietomurron kohteeksi ja sähköpostitilin tiedot ovat joutununeet vääriin käsiin. Tämän jälkeen sinun sähköpostitiliäsi voidaan käyttää roskapostin lähettämiseen.
Voit tarkistaa onko sinun sähköpostitilisi joutunut jo tiedossa olevan tietomurron kohteeksi F Securen -palvelulla. Testin jälkeen saat ohjeen, kuinka toimia jos sähköpostitilisi on joutunut vääriin käsiin. Jos tiedät tai epäilet joutuneesi tietomurron kohteeksi, noudata näitä ohjeita:
- Vaihda sähköpostisi salasana välittömästi
- Keksi jokaiselle palvelulle ja sähköpostille oma, uniikki salasana.
- Käytä vahvaa salasanaa*
*Yle on julkaissut näppärän testin, jolla voi testata eripituisten ja tyylisten salasanojen vahvuutta.
Me Telialla suojelemme käyttäjien sähköpostitilejä automatiikan ja erilaisten suodattimien avulla. Sähköpostitileille on asetettu esimerkiksi eritasoisia rajoituksia, joiden tarkoitus on estää sähköpostitilin käyttäminen roskapostituksessa tai muu väärinkäyttö. Esimerkiksi inet.fi -päätteisestä sähköpostista ei voi lähettää useita kymmeniä viestejä lyhyessä ajassa. Tilien väärinkäyttöä valvotaan ja tapauksia tutkitaan ja asiakas kontaktoidaan tarpeen vaatiessa.
Kuinka roskapostin tulvaa voisi hidastaa?
Palveluntarjoaja selvittää ja estää jatkuvasti häiritsevän roskapostin liikennettä esim. erilaisilla suodattimilla. Tutkinnan ja seurannan avulla selviää, mitä osoitteita käytetään roskapostin lähettämiseen. Lopulta ne lisätään suodattimiin palveluntarjoajan palvelintasolla, eikä roskaposti enää päädy käyttäjille saakka.
Toinen tapa roskapostin vähentämiselle on asettaa itse omalle sähköpostille saapuvan postin suodattimia. Suodatin on tehokas tapa ohjata tai poistaa roskaposti suoraan, jolloin et näe sitä saapuneiden viestien kansiossa. Suodatinta tehdessä asetat tietyn ehdon saapuvalle postille. Voit esimerkiksi asettaa tietyn lähettäjän osoitteen tai osan siitä ehdoksi, ja tehdä sille säännön: siirrä roskapostiin tai poistaa viestin suoraan. Suodattimia voi olla monia erilaisia ja niitä voi olla monta yhtä aikaa käytössä.
Voit luoda suodattimia Telian tarjoamille inet.fi -päätteisille sähköposteille Webmail -sivustolla. Tarkemmat ohjeet suodattimen luontiin löydät asiakastukemme ohjeista, otsikon "Suodattimet" alta. Jos käytössäsi on muu sähköpostiosoite, tarkista omalta sähköpostin palveluntarjoajalta suodattimien ohjeet.
Vinkki! Jos suodattimien luonti on vaikeaa tai et halua käyttää omaa aikaasi siihen, on Telia Helppi valmiina auttamaan sinua. Suodattimet voidaan luoda juuri sinun tarpeen mukaan joko etäyhteydellä koneellesi tai Telia Helppi asentajan kotikäynnillä. Tutustu Telia Helpin palveluun.
Mihin ilmoitan saamistani roskaposteista?
Jos haluat ilmoittaa saamastasi roskapostista meille, voit lähettää viestin liitteenä osoitteeseen: spam.sample@pp.inet.fi Lähettämällä/välittämällä saamasi roskapostin meille, annat meille oikeuden tutkia kyseisen sähköpostin osoitetiedot. Parannamme näidenkin esimerkkien avulla suodattimien toimintaa.
Älä lähetä roskapostiviestiä suoraan, vaan lähetä saapunut roskaposti liitteenä. Tässä lyhyt ohje, kuinka saapuneen roskapostin voi lähettää liitteenä webmail -sivulla.
1. Avaa saapunut posti
2. Avaa ylävalikosta ”Lähetä edelleen” valinta
3. Valitse ”Liitteenä”
4. Lisää vastaanottajaksi spam.sample@pp.inet.fi ja otsikoksi "Spam sample" tai "Roskapostin näyte"
5. Viestiosion voit jättää tyhjäksi tai kopioida otsikon viestiksi, jos lähettäminen vaatii viestiä
Lähettämääsi viestiin ei vastata, vaan ne menevät suoraan tutkittavaksi. Viestin tutkinnan vaiheista tai sen tuloksista ei erikseen sinulle ilmoiteta.
Lue myös: