Skip to main content

Kootusti: eSIM, käyttökokemukset ja kysymykset


Näytä ensimmäinen kirjoitus

246 kommenttia

  • Uusi jäsen
  • 2 kommenttia
  • 21. toukokuuta 2019

Sitä paitsi ruotsin Telialla on jo eSIM Apple Watchiin.

”Nu kan vi lägga Telia till raden av operatörer som stödjer e-sim på Apple Watch. Från och med 29 mars ska Telia-användare kunna koppla på ett mobilabonnemang också till smartklockan till sitt nuvarande mobilabonnemang.”

Suomesta on tullut mobiilidatan kehitysmaa.

Koska meille?


JoonasLam
Telialainen
  • Telialainen
  • 596 kommenttia
  • 22. toukokuuta 2019

@SamSpade@  kirjoitti:

Sitä paitsi ruotsin Telialla on jo eSIM Apple Watchiin.


”Nu kan vi lägga Telia till raden av operatörer som stödjer e-sim på Apple Watch. Från och med 29 mars ska Telia-användare kunna koppla på ett mobilabonnemang också till smartklockan till sitt nuvarande mobilabonnemang.”


Suomesta on tullut mobiilidatan kehitysmaa.


Koska meille?




Aihe herättää mielenkiintoa kyllä, mutta ei valitettavasti voida kommentoida tarkemmin suunnitelmia tai aikatauluja laitevalmistajien kanssa tässä kohtaa. Myös tämä on maakohtainen asia eikä siten Ruotsin lanseerauksella ole vaikutusta Teliaan Suomessa, mutta toivottavasti tämä pian meille saapuu myös! Kerromme varmasti heti, kun aiheesta tulee tiedotettavaa :) 


  • Uusi jäsen
  • 1 kommentti
  • 27. toukokuuta 2019

Mahtaisiko tuo ruotsin telian esim toimia kellossa suomen puolella?


SaJoonas
Ex-telialainen
  • Ex-telialainen
  • 612 kommenttia
  • 28. toukokuuta 2019

Hei @Applewatch4 ja tervetuloa Yhteisöön!


 


Käytännössähän eSIM eroaa normaalista SIM-kortista ainoastaan siinä, miten se asetetaan laitteeseen, eli muuten se toimii kuten perinteinen SIM-kortti.

Kannattaa melkeinpä kysäistä Ruotsin Telialta mahdollisista rajoituksista, jos siis tarkoitit tilaavasi Ruotsin Telia -liittymään eSIMin ja käyttävän sitä Suomen puolella.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 3. kesäkuuta 2019

Tiedoksi ketjuun, tuomme Apple Watch GPS + Cellular -mallin Suomeen ja sitä myötä Apple Watchin eSIM alkaa rokkaamaan myös Suomessa :)


 


Päivitin tiedon myös tämän ketjun aloituspostaukseen.


  • Uusi jäsen
  • 5 kommenttia
  • 3. kesäkuuta 2019

Minulla Apple Watch LTE jo on, saanko tuohon liittymän toimimaan jo nyt? 


ReOlivia
Telialainen
  • 520 kommenttia
  • 3. kesäkuuta 2019

@SMPT99 Onko sinulla nyt sellainen bluetooth versio? Tässä uudessa kellossa saat oman sähköisen simin kelloon, jolloin puhelimen ei tarvitse olla bluetoothin etäisyydellä


  • Uusi jäsen
  • 5 kommenttia
  • 3. kesäkuuta 2019

Minulla on ulkomailta ostettu GPS + Cellular siis. Ajattelin vain sitä, että onko operaattorilla jo palikat kohdillaan ja saanko tuohon e-simmin toimintaan jo nyt? 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 3. kesäkuuta 2019

@SMPT99@  kirjoitti:

Minulla on ulkomailta ostettu GPS + Cellular siis. Ajattelin vain sitä, että onko operaattorilla jo palikat kohdillaan ja saanko tuohon e-simmin toimintaan jo nyt? 




 


Tuolla yllä linkkaamassani blogissa sekä tämän ketjun aloituspostauksessa on tieto:


 



@TeroRe@  kirjoitti:

 


Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & Series 4) 14.6.2019 alkaen



  • Saat näihin kelloihin meiltä uuden Yhteys Multi -lisäpalvelumme

  • Kellon käyttöönotto tehdään iPhonen Watch-sovelluksen kautta. Käyttöönoton yhteydessä pääset tilaamaan myös Yhteys Multi -lisäpalvelumme

  • Apple rajoittaa kellon mobiiliyhteyden toimivuuden Suomeen, siinä ei ole ns. roaming-tukea, joten ulkomailla ollessasi jaa puhelimesi yhteys kelloon ja näin saat kelloosi yhteydet toimimaan

  • Apple Watch GPS + Cellular (Series 3 & 4) -malleja on ollut ulkomailla myynnissä jonkin aikaa. Niiden mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, jos kellon myyjä ei ole asettanut kelloon esimerkiksi operaattori- tai verkkolukkoa. Jos haluat alkaa nyt käyttämään kellon mobiiliyhteyttä verkossamme niin varmista, että kellossasi sekä puhelimessasi on uusimmat ohjelmistot käytössä. Voit ottaa kellon mobiiliyhteyden käyttöön 14.6.2019 alkaen, ei aikaisemmin



  • Uusi jäsen
  • 8 kommenttia
  • 3. kesäkuuta 2019

Toimiikohan tuo uusi Multi-palvelu yhdistelmällä iPhone XS Max (eSIM) + Apple Watch LTE vai vaatiiko se puhelimeen fyysisen SIM-kortin?


zirkoni
  • Morsettaja
  • 49 kommenttia
  • 6. kesäkuuta 2019

Kysyin samaa vähän eri muodossa toisessa ketjussa, saas nähdä, vastataanko siihen?? Aattelin vaan, kun tähän ei ole vastattu...


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 6. kesäkuuta 2019

@opomit@  kirjoitti:

Toimiikohan tuo uusi Multi-palvelu yhdistelmällä iPhone XS Max (eSIM) + Apple Watch LTE vai vaatiiko se puhelimeen fyysisen SIM-kortin?




Pahoittelut, tähän on jäänyt meillä vastaamatta.


 


Homma menee niin, että siellä puhelimessa voi olla eSIM tai tavallinen simmi, sillä ei ole merkitystä.


 


Eli lyhyesti: toimii myös mainitsemallasi yhdistelmällä ?


  • Savumerkittäjä
  • 6 kommenttia
  • 7. kesäkuuta 2019

Varmaan kuukelista löytyis... mutta minulla on jo Telian multisim kahdessa puhelimessa. Käykö kello siihen nippuun kolmanneksi ja miten muuttuuko kustannus?


JoonasLam
Telialainen
  • Telialainen
  • 596 kommenttia
  • 7. kesäkuuta 2019

@Mattsson01@  kirjoitti:

Varmaan kuukelista löytyis... mutta minulla on jo Telian multisim kahdessa puhelimessa. Käykö kello siihen nippuun kolmanneksi ja miten muuttuuko kustannus?




Jos käytössäsi on jo pääliittymällä vanha Multi-Sim rinnakkaisliittymä, pääliittymään ei ole mahdollista liittää tällöin uutta Multi-palvelua. Myöskään Multi-SIM rinnakkaisliittymään ei uutta Multi-palvelua ole mahdollista laittaa. Tämä johtuu teknisistä rajoituksista esim. VoLTE:n eli 4G-puheen osalta. Multi-palvelun hinta on 7,90e/kk sillä on mahdollista liittää kaksi Apple Watchia käyttöön.


  • Savumerkittäjä
  • 6 kommenttia
  • 7. kesäkuuta 2019

Tjaa.. Multi=kaksi. Aina oppii uusia esteitä :D


  • Uusi jäsen
  • 4 kommenttia
  • 14. kesäkuuta 2019

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


  • Telialainen
  • 27 kommenttia
  • 14. kesäkuuta 2019

@krtek@  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 


  • Uusi jäsen
  • 4 kommenttia
  • 14. kesäkuuta 2019

No onhan tuo, hitsi. Ei taida olla tulossa ollenkaan tukea betaan? Sen verran kiva mm. tämä dark mode etten haluaisi poiskaan vaihtaa.


  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia
  • 25. kesäkuuta 2019

@Villemu@  kirjoitti:

@krtek@  kirjoitti:

Lainaan itseäni tuolta blogiketjusta:

 

Mitkä operaattoriasetukset pitäisi olla käytössä? Mulla herjaa, että "Telia FI does not currently support Apple Watch" ja luurin operaattoriasetukset näyttää versiota 36.5.5. Kello on Applen omasta Suomikaupasta tilattu ja toimitus sattui tulemaan vaan hyvin etuajassa. Hymiö Onnellinen


Onko sulla IOS 13 beta puhelimessa? Betassa ei toimi.

 

 


Onko tämä nyt Teliasta vai Applesta kiinni ettei saa käyttöön? Eikai se voi olla toimimatta syksyyn asti, kunnes julkinen versio iOS 13 tulee julki?


  • Uusi jäsen
  • 2 kommenttia
  • 26. kesäkuuta 2019

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



  • Uusi jäsen
  • 2 kommenttia
  • 26. kesäkuuta 2019

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia
  • 26. kesäkuuta 2019

@Jkt82@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.


  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia
  • 26. kesäkuuta 2019

@nikogassmann@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

@Jkt82@  kirjoitti:

Itselläni ei nyt ihan mene putkeen Telian eSIM-asiat. Vaihdoin liittymäni DNA:lta Telialle juuri tuen Apple Watch eSIM tuon vuoksi. Liittymä vaihtui, mutta en pysty aktivoimaan tätä multi-palvelua iPhonen Cellular-apin avulla vaan saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Samaten kun lähetän viestin INFO KELLO numeroon 15400 niin saan ilmoituksen, ettei liittymäni tue Apple Watchia. Sinänsä ihmettelen tätä kun liittymä avattiin Kouvolan Telia-myymälässä ja siellä juuri käytiin läpi miten sitten aktivoin multi-palvelun kelloa varten.

 

Olin yhteydessä Telian tukee; kaikki pitäisi kuulemma olla ok liittymän puolesta. Tästä on tehty vikailmoitus INCTSF001877076 mutta siihen ei ole mitään vastausta tullut Telian puolelta. Tänään jonotin pitkään chat-palveluun, en enää jaksanut odottaa vuoroani.

 

Puhelimena iPhone 6s ja uusin iOS. Kello Series 4 Nike+ 44 Cellular (ostettu Telialta) ja uusin Watch OS. Laitteita käynnistetty uudelleen, alustettu / hard reset tehty. Kelloa otettu käyttöön uudestaan jne. Ei auta ei. No, ei varmastikaan kun liittymä ei sitä Apple Watchia tue (mutta piti nyt nuokin kokeilla). Applen tukeenkin olin yhteydessä, mutta apua sieltä ei valitettavasti osattu antaa. Laitteissa ei heidän mukaansa vikaa vaan pitää olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli tässä tapauksessa Teliaan).

 

Ei valitettavasti nyt vakuuta tämä paluu Telian asiakkaaksi matkapuhelinten osalta 12 vuoden tauon jälkeen. Luulisi nyt, ettei tuon liittymän palvelujen kytkeminen olisi näin vaikeaa kun 4G puhelut toimivat, samaten Wi-FI puhelutkin löytyvät puhelimen asetuksista...



Vastaan itse itselleni. Eräs tuttu neuvoi kysymään Telialta että ovatko varmasti kytkeneet 4G-puhelut päälle. No, pääsin lopulta chat-aspaan läpi ja siinähän se vika oli. Eipä ollut kytketty. Nyt toimii eSIM kellossa. 

 

Aspan koulutusta olisi nyt syytä Telian parantaa; kun asiakas joutuu itse pyytämällä pyytämään ”kytke tämä palvelu päälle” että saa teidän tarjoamat palvelut toimimaan. 

 

Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin.


Pitääpä kokeilla tätä, jos omakin aktivointi viimein onnistuisi.


Saako vielä kysyä, mikä operaattoriversio sulta löytyy puhelimesta? Löytyy puhelimen asetuksista-yleiset-tietoja, kohdasta Operaattori. Itsellä on Telia FI 36.5.5


SaJoonas
Ex-telialainen
  • Ex-telialainen
  • 612 kommenttia
  • 27. kesäkuuta 2019

 @krtek  Beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata. Suosittelemme uusimpia ja virallisia ohjelmistoversioita.

@Jkt82 Pääliittymässä tosiaan tulee olla 4G-Puhe aktiivisena, jotta eSIM toimii Apple Watchissa. Pahoittelut omasta puolestani, ettei tätä asiaa ole hoksattu heti sinun kohdallasi tarkistaa.


  • Savumerkittäjä
  • 7 kommenttia
  • 27. kesäkuuta 2019

Mutta voitteko vastata kysymykseen, onko betan toimimattomuus kiinni teistä vai Applesta? Muut pyrkivät testaamaan asiat etukäteen ja tässäkin yhteisössä olisi varmasti teille halukkaita testaajia, mutta täytty löytyä halua laittaa asiat kuntoon. Täytyy olla proaktiivinen reaktiivisen sijaan.


Vastaa