Skip to main content

Teimme noin vuosi sitten wanhaan Yhteisöön uudistuksen, jossa osallistumalla keskusteluihin ja vastaamalla muiden kysymyksiin jäsenet keräsivät itselleen samalla pisteitä. Kuukausittain laskimme kerätyt pisteet yhteen ja palkitsimme top 3 eniten pisteitä keränneet ja he pääsivät halutessaan valitsemaan muutamasta erilaisesta Telia-aiheisesta palkinnosta.

Matkan varrella yhteisöalusta vaihtui uuteen ja nyt tämä uusi laskee pisteitä automaattisesti ja koko ajan. Olemme tehneet kilpailuun muutamia pieniä muutoksia matkan varrella ja nyt on aika tehdä seuraavia isompia muutoksia. Kerromme tästä lisää sitten myöhemmin 😎 Laitamme kilpailun tauolle siksi aikaa, kunnes pääsemme lanseeraamaan uudistuneen kilpailun. Tämä tapahtuu arviolta noin kuukauden kuluttua.

Jos haluat ehdottaa muutoksia kilpailuun niin heitä ehdotuksesi tämän artikkelin kommentteihin 😊

Kiitos kattavasta vastauksesta @Yaria 🙂


@TeroRe Minusta on hienoa, että ihmisiä aktivoidaan piste systeemillä kirjoittelemaan.

Mutta se ei ollut hienoa, että sen takia jouduin odottelemaan viikon ylimääräistä, että sain liitolta päivärahat. Todennäköisesti en "uskalla" enää ottaa vastaan palkkiota jos sen voittaisin. Minä tarvin päivärahani ajallaan. Tässä tulee vastaan se, että raha menee rahan luokse. Jos olisin töissä niin ei olisi mitään ongelmaa, mutta työttömältä se voi vähentää päivärahoja. Siitä on kirjoitettu, että voitot ovat verollista tuloa. Missä kohti se verottaja iskee, kun raha ei liiku missään vaiheessa mihinkään? Tuleeko se sitten mätkyinä maksettavaksi eli jos olisi saamassa palautusta verottajalta niin väheneekö palautus tai lisääntyykö mätkyt? On niin monta asiaa, mitä en tiedä. 

 


Jos tietää etukäteen, että tulot kuukaudessa tai vuodessa on x niin veroprosentin voi laskea sen mukaan. Jos tulot onkin sitten vuoden aikana isommat, kuin minkä mukaan vero-% on laskettu, jos vero-%:ia ei muuta vuoden aikana niin kuten kirjoitit niin siitä on tapana tulla mätky. Tai mahdollinen palautus on pienempi.

Raha ei tosiaan tässä liiku mutta verottajan näkökulmasta sillä ei ole merkitystä. Palkkio voi olla muutakin kuin rahaa. Joku arvo sillä kuitenkin aina on. Tässä tapauksessa rahallinen arvo on ihan 1:1.

Kuten aiemmin joku mainitsi niin arvonta on tosiaan eri asia kuin tällainen kilpailu, jossa voittajat valikoituvat suorituksen perusteella (tai tässä tapauksessa, verottajan näkökulmasta työsuoritukseen perustuen). Arvonnassa veroista vastaa arvonnan järjestäjä, suoritukseen perustuvassa kilpailussa voittaja(t). Toki siinäkin on tosiaan se vuosittainen raja, minkä verran palkintoja voi kerätä ilman, että menee veroa.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa.


 

Samalla voisin kysyä, mielelläni kuulisin ajatuksianne, että millainen merkitys teille on sillä, että osallistumisesta keskusteluihin kertyy pisteitä ja jos on eniten pisteitä keränneiden joukossa niin on mahdollisuus hyödyntää tällainen kuukausimaksuetu?

Yritän muotoilla kieli keskellä suuta nyt, mutta henkilökohtaisesti, näen hieman ongelmallisuutta kun pisteitä ja palkintoja kerrytetään kaikesta kirjoittelusta. Johtaa vähän siihen, että samat nimimerkit hyörii postailemassa paljon “aiheen vierestä” materiaalia(kun miettii, että kyseessä on teleoperaattorin keskustelupalsta eikä suomi24), onneksi pääasiassa pysyy erillisissä ketjuissa mutta etenkin viimeisimmät listassa näkyy samat keskustelut mitkä ei liity Teliaan yrityksenä millään tavalla. Tämä ei siis ole missään nimessä henkilökohtainen kritiikki kenellekään kirjoittelijalle vaan enemmän yleisen tason pohdintaa näistä pisteiden tuomista vaikutuksista.

 

Olen itsekin näitä palkintoja saanut ja lunastanut, mutta olen miettinyt etten ehkä halua tämän viimeisimmän jälkeen tähän osallistua, ts. onko mahdollista jättäytyä pois kerryttämästä pisteitä kokonaan?

En koe, että oma osallistuminen on palkintojen arvoista verrattuna moniin todella asiantunteviin vastauksiin joita täällä näkee, enkä halua että missään vaiheessa tulisi olo että vien ansaitun edun joltain jos osallistun aiheen vierestä keskusteluun useammalla viestillä. Saatan vaikka vääntää 10 viestiä tivaten perusteluita itselleni järjettömältä vaikuttavaan päätökseen aspalta(toki myös aspan vika kun jargonia joutuu riisumaan viesti kerrallaan suoran vastauksen saamiseksi), kerryttäen samalla saldoa kun toinen vastaa asiantuntevasti perustellen monimutkaiseen teknologiaan liittyvään kysymykseen toisaalla yhdellä viestillä, tuoden paljon enemmän lisäarvoa teleoperaattorin keskustelupalstalle kuin minun vääntäminen aspan kanssa.

 

En pistä pahakseni jos tälläisiä etuja saa, esim. pilotteihin osallistumisesta yms. muusta tarkemmin rajatusta, niihin osallistuminen on edelleen mieluisaa.

Olen samaa mieltä, kiva ideana ja vaikka itsekin muutaman kuukauden olen  saanut (aina kiva bonus)niin kaikesta samat pisteet ei ole hyvä juttu. Oikeat neuvot ja ohjeet ansaitsee enemmän, sitten toinen kategoria asiallinen keskustelu kyllä myös osittain, mutta on kyllä viestejä ja keskusteluja mitkä ei johda mihinkään tai oikeastaan voi kunnolla edes tulkita lauseeksi, niin ei nämä kuuluisi samaan pistemäärään mistä sitten saisi etuja.  

 

Se miten tämä pystyttäisiin järjestämään taas tasapuolisesti ja miten raja vedettäisiin niin se on toinen juttu. Mutta vaikka jatkuisi samalla tavalla eteenpäin tai asiaa muutettaisiin, ei kuitenkaan omaan elämään tosi mitään muutosta joten siihen nähden asiat menevät kuten menevät. Niin kauan kuin säännöt ovat selvät ( kuten nyt) niin asia kuitenkin kunnossa, ei se mitä toinen saa ole keneltäkään muulta  kuitenkaan pois.


Jep, on hienoa, että Telia palkitsee aktiiveja näin ahkerasti. En tiedä muita yrityksiä, jotka tarjoaisivat aktiivisille keskustelijoille tai muita asiakkaita neuvoville yhtä hyvää etua. 


Tästä olisin kysynyt lisää:

Keskusteluihin osallistuminen on mukavaa sopivien aiheiden kohdalle osuessa

Millaisia aiheita nuo kenties on? 😀

Tuossa aikaisemmin @Yaria tiivisti täydellisesti omatkin ajatukseni mielenkiintoisista aiheista ja Yhteisöön kirjoittelemisesta, joten en toista niitä tässä enää uudestaan. 😀

Yhteisön keskusteluissa on usein myös aiheita, joista itselläni ei ole käytännön kokemusta. Olen esimerkiksi seurannut mielenkiinnolla Telia Play -keskustelua ja erityisesti nykyiseen DV8919 -digiboksiin liittyviä ongelmia. Itselläni on käytössä kilpailevan operaattorin digiboksi ja taloyhtiölaajakaista, joten omakohtaisten kokemusten puuttuminen Telia Play -palvelusta on estänyt osallistumisen aiheen ympärillä käytävään keskusteluun.


Kiitos ajatuksistanne @peekotu, @Purnipsi sekä @Jamerson 😊


Vastaa