5G

5G-verkko on tulossa alueellesi – mistä sen huomaa ja miten se vaikuttaa tämänhetkisiin yhteyksiisi

5G-verkko on tulossa alueellesi – mistä sen huomaa ja miten se vaikuttaa tämänhetkisiin yhteyksiisi

Näytä ensimmäinen kirjoitus

110 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@boggivaunu & @Repe1969 laitatteko meille kuuluvuuspalautetta tulemaan Minun Telian kautta, niin saadaan asiaa edistettyä. 🙂>

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Pte11 Nyt kuulostaa varsin kummalliselta, jos sinulla on määräaikainen sopimus voimassa, ilman että olet ollut siitä tietoinen. Sopimuksia tehtäessä sopimuksen sisältö käydään aina asiakkaan kanssa läpi ja näistä lähetämme asiakkaalle myös sopimustiivistelmän. Sopimustiivistelmässä kerrotaan esimerkiksi liittymäpaketti, hinta ja se, onko kyseessä määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Asiakkaan tulee hyväksyä sopimustiivistelmä ja vasta sen jälkeen sopimus voidaan tehdä. Sopimustiivistelmä lähetetään sähköpostiin sekä Minun Telian viestikeskukseen luettavaksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Telialla on hyvä syy olla hieman jäljessä Elisaa tai DNA:ta sillä ensimmäisen sukupolven Nokian radiot eivät olleet oikein valmiita. Elisa esimerkiksi rakensi ensimmäisen 5G-verkot Huawein radiotekniikalla Helsinkiin  ja DNA:llakin on Huaweita käytössä omassa radioverkossa (pois lukien Yhteisverkko). Elisa ei enään Huaweita tietääkseni lisää radioverkkoon asentanut vaan nyt käytössä on Nokiaa että Ericssonia. 

 

Eli Telialla verkko aloitettiin rakentamaan vauhdilla viimeisenä mutta nyt on vauhti hyvällä päällä uusimmalla Nokian Airscale radioilla ja hyvin asennettu erityisesti MassiveMIMO:a jolla sitä kapasiteettia tarjotaan. Elisalla asennukset meni vuosi ainakin pelkästään Nokian 8x8-radioilla jolla sitä ns. slicing ei pysty samalla tavalla mainostettua kapasiteettia tarjoamaan. 

 

Mutta mikäli Elisalla tai DNA:lla jo verkko kannattaa sinne mennä ja katsoa myöhemmin Telian suuntaan. Kaikilla kolmella on hyvä verkko Suomessa mutta ei voi toimia kaikkialla. Aina on katveita ja toinen on parempi. 

@HannaMarikaL Niin mullakin on semmonen käsitys että käydään sopimus läpi myyjän kanssa, varsinkin jos on kyseessä jo hyvin vanhanaikainen määräaikainen sopimusmalli, jota eioo nähty enään aikoihin ainakaan muilla operaattoreilla. Taidatte olla ainoa joka niitä tarjoaa asiakkaille.

 

Mutta tosiaan sopimustiivistelmä varmasti jostain maileista löytyy ja epäilemättä se määräaikaisuus lukee siellä, koska ette sitä suostuneet purkamaan. Mutta silti mielestäni myynti tilanteessa olisi nuo oleelliset jutut käytävä läpi asiakkaan kanssa, johon mielestäni määräaikaisuus hinnan lisäksi kuuluu. En olisi hyväksynyt liittymää jos myyjä olisi kertonut määräaikaisuudesta, se on selvä homma.

 

Mutta operaattori vaihtuu jo ihan periaate syistä heti määräaikaisuuden loputtua.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Pte11 Siinä olet ihan oikeassa, että määräaikaisuudesta tulee kertoa asiakkaalle, samoin kuin siitäkin jos liittymä on toistaiseksi voimassa oleva tietyillä etuhinnalla. Tuo sopimustiivistelmä lähetetään siis siinä kohtaa, kun myyntitilanne on käynnissä, eli vasta sitten, kun asiakas ilmoittaa että hyväksyy tiivistelmä, voidaan sopimus tehdä.


 


Nyt on vaikea arvailla, mitä tässä on sopimuksen tekohetkellä käynyt ja jos haluat siihen vielä jotain tarkennusta, suosittelen sinua ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme.


 


Harmillista kuulla, että olet vaihtamassa operaattoria, kun sopimus tulee tiensä päähän. Mielellään pidämme sinut meidän asiakkaana ja toivottavasti voisit kuitenkin antaa meille vielä mahdollisuuden.

@HannaMarikaL Oonjo tosta taistellut viestein omien sivujen kautta parinkin asiakaspalvelijan kanssa ja tarjonnut todisteeksi chatissa tapahtunutta myyntitilannetta, joka löytyy ihan kokonaisuudessaan tuolta minun omilta sivuiltani ja joka on varmasti teidänkin nähtävissä. Kaikki aiheesta käydyt keskustelut löytyy sieltä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Pte11 Yhteisön kautta ei päästä ollenkaan käsiksi asiakastietoihin, joten emme näe mitä olet asiakaspalvelun kanssa keskustellut. Ymmärrän, että olet ottanut jo asiakaspalveluun yhteyttä asian tiimoilta, ja jos jokin siinä vielä ihmetyttää tai mietityttää, niin tuletko vaikka meidän chattiin vielä asiasta keskustelemaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Mussejoo, ylimääräisen lisähaasteen Karjalaan tuo 3500 MHz taajuusalueen käyttökielto itärajan läheisyydessä.

 

Näin 5G-verkko joudutaan rakentamaan Itä-Suomessa muille taajuuskaistoille. Osa 5G-päätelaitteista ovat kuuroja 2600 MHz taajuusalueelle. 700 MHz kaista on taas niin kapea, että nopeudet jäävät reilusti markkinamiesten rummuttamista luvuista jälkeen. Eli haasteita kyllä piisaa.

Kunniamerkki +1

Haasteita piisaa, mutta jännästi ne haasteet ei kosketa esim Elisaa, jolla todella kattava 5g verkko ja nopeudet on aika mukavalla tasolla, mitä kännykällä mittaillut. Ja luulisi nyt Teliaa kiinnostavan Etelä-Karjalan kokoinen talousalue. En kyllä ymmärrä, että mitä se hyödyttää 5g verkkoja rakennella Rautjärvelle yms korpeen, kun ei saada edes isompia kaupunkeja 5g verkkoon. Pikkuisen taitaa Telialla olla prioriteetit hakusessa että ketä pitäisi palvella, 50tä ihmistä maalla vai 75000 ihmistä kaupungissa. 🤔>

 

Jos kerran kilpailijat ovat ratkoneet taajuus- yms haasteet ja rakentavat täyttä vauhtia, luulisi Teliankin osaavan, kuului alue nyt sitten mihin tahansa ja kenelle tahansa. Kannattaisiko kenties panostaa asiakkaiden palveluun enemmän? Ihan vaan vinkkinä. Tyytyväiset asiakkaat kun on mitä tahansa mainoskampanjaa parempi keino saada lisää asiakkaita. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tuo Karjalan alue kun on erillään perinteisestä Telian verkosta - eli kyseessä on Yhteisverkko niin uusinta menee siellä alueittain. Mitä seurannut niin siellä on myöhässä päivitykset ja ilmeisesti ollut hieman teknillisiä haasteita laitetoimitusten puolella mihin ei paljon voi vaikuttaa. Täällä lisätietoa: https://bbs.io-tech.fi/threads/suomen-yhteisverkko-oy-n-radioverkon-modernisointi-nokian-tekniikalla-kaeyttaejaekokemukset-palaute.338124/page-6#post-10569900 ja https://yhteisverkko.fi/news/suomen-yhteisverkon-5g-rakentaminen-kuopion-ja-oulun-alueilla-viivastynyt-c49-c50-c68-ja-c69/ Yhteisverkko on DNA:n ja Telian yhteinen eli ei Telia päätä minne sitä verkkoa rakennetaan suoraan samalla tavalla kuin oman verkon alueella.

 

Itärajan alue missä taajuuksissa rajoituksia tulee olemaan mielenkiintoinen millä taajuusalueella Yhteisverkko tulee toteuttamaan, vaihtoehtona varmaan n1 ja n7 luultavasti. Kannattaa odotella rauhassa että päätelaitteiden taajuuscombo tuet erityisesti paranee FDD-taajuusalueilla ja se millä taajuudella tulee sitten oikeasti toteutumaan. 

 

Mutta jos Elisa jo toimii siellä 5G niin valitse Elisa suoraan ja sitä kannattaa käyttää. Kyllä se Yhteisverkko tulee pian niin sitten DNA ja Telian 5G:kin toimii aikanaan. 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Telian kotimainen kilpailija oli nyt vahvistanut alueella 5G verkkoa ja näin rauhallisen sunnuntai-aamun kunniaksi pitipä vähän testailla. Sisäkuuluvuus tuntuu olevan 5G:lle iso haaste, ei oikein tahdo yli 250 M nopeudet nousta 600 M liittymällä ja ajoittain jää alle 100 M jos ei ole ikkunan lähellä. Ulkona "räystäsvuodossa" kyllä pääsee lähelle 600 M nopeuksia, mutta ping on korkea : 20 ms. 5G:tä on mainostettu viiveettömänä, mutta kaapelimodeemilla pääsee pienempiin viiveisiin. Tässä taas nähdään suomalaisen liittymätuotteistuksen heikkous. Tyrkytetään kovalla hinnalla täysin turhia isojen nopeuksien liittymiä, jotka eivät tyypillisessä suomalaisessa hyvin raudoitetussa betonibunkkerissa pelaa läheskään hyvin. Toisaalta, en kyllä keksi mihin puhelimessa tarvitsee 1000M liittymää, muuta kuin heikon egon kasvattamiseen kun Speedtestillä saa kellotettua tuon nopeuden. Odotellen 100M 5G-liittymää...

Käyttäjätaso 7

Nykyinen 5G NSA käyttää 4G-verkkoa yhteyksien hallintaan ja silloin pingit ovat 4G:n pingejä.

Siitä olen samaa mieltä , että ei puhelimessa on ole tarvetta 1000M-liittymille , 100M riittää ihan hyvin. Nuo nopeammat liittymät puoltavat paikkaansa vain kotikäytössä , missä modeemia ei siirrellä ja silloinkin suositeltavaa on käyttää ulkoyksikköä/ulkoantenneja juurikin koska sisäkuuluvuus on surkeaa 3,5 GHz kaistalla , mmWavesta (26 GHz) puhumattakaan.

Käyttäjätaso 7

@AsiakasY 

"Odotellen 100M 5G-liittymää..."

 

Minusta aika alkaisi olla kypsä sille , että kaikille liittymille avattaisiin pääsy 2G-,3G-,4G- ja 5G-verkkoon. Näinhän on jo ollut iät ja ajat esim. 4G-lliittymien tilanne , että toimivat 2G:ssä , 3G:ssä ja 4G.ssä.

Suurin osa ihmisistä ei tarvitse hyper super nopeita liittymiä ja ne maksavat ihan liikaa. 100M 5G-liittymä hintaan 20€/kk. Kiitos!

 

PS. Voisihan niistä liittymistä jättää koko maininnan verkosta pois , jos ne kaikki toimivat kaikissa verkoissa. 😁>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Moi markkinoi omaa 5G liittymää niin, että asiakas saa liittymän käytön halvemmalla kun ollaan 4G verkossa. 

Aika usein näkyy puhelimessa 3G verkon tunnus kun puhelu käynnissä. Syrjäkylillä ajaessa tulee ilmoitus että mobiilidata ei ole käytössä puhelun aikana. 

Nyt kun vielä yhteisverkolla on aikataulut verkon rakentamisen suhteen myöhässä niin käyttäjiltä vaaditaan ”lehmän hermoja”. 

Oma liittymä on vielä 4G kun yhteisverkon 5G ei ole lähelläkään omia käyttöpaikkoja. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Moilla ei ole VoLTE-palvelua tarjolla vielä jonka takia puhelut toimivat 2G tai 3G-verkossa. Sama homma myös Telia Dot liittymilläkin. Kiire olisi saada VoLTE pian käyttöön ja VoLTE-roaming jotta puhelut varmistuvat jatkossa esim Yhdysvaltoihin matkustavalle sillä siellä ajetaan 3G-verkko alas tänävuonna ja 2G:tä ei ole ollut vuosiin. 

Kunniamerkki +1

Oulussa verkon rakennus näyttää olevan todella hidasta. Mitään muutosta ei ole tapahtunut pitkiin aikoihin!! Nytkin vain muutama keskustan alueen kohde on työnalla. En mielelläni vaihtaisi Elisaan, mutta kun heidän verkko jo kuitenkin pelaa täällä Oulunlahden alueellakin. Yhteisverkon tiedote lupasi jo lokakuussa, että viime vuonna verkon pitäisi olla parempi. Nyt maaliskuussa Yhteisverkko tiedotti ja selittelivät, että ehkä nyt huhtikuussa voisi olla valmiina. No, odottavan aika on pitkä ja asiakastyytyväisyys ei tässä ainakaan parane. Oliskohan MOI sittenkin parempi, kun hinta määräytyy sen mukaan kuinka hyvin pysyy 5G:ssä?

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Itselläni on Telia käytössä. Jälleen tarjottiin Elisaa mutta kun se ei kuulu mökillä niin en ottanut. 

Moi ei ole omaan käyttöön halpa. Telian liittymässä on huomioitu verkon nopeus ja muut palvelut sorvattu käytön mukaan. 

Hinta on tällä kertaa ystävällisin mutta liittymäni on henkilökohtaisella tarjouksella sorvattu. 

Katsotaan sitten uudelleen kun tarjousaika on loppumassa.

 

Luvataan hyvää 5G:tä, matkaa tuskin kilometriäkään Telian 5G linkkiin, mutta palikat laitettiin Vallikalliossa Espoossa liia matalalle joten tuo kallio ja kesällä puusto estävät tuon hyvän. yleensä 10-40Mbit/sek ja "kerran" viikossa hyvä 200M 😏>. Elisa paukkuu luvatulla maksiminopeudela 24/7 5G palikoihin abt sama matka meiltä. Telian 5G-verkko laajenee vauhdilla, mutta valitettavan repaleisena.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Maasto - ja rakennusesteet ovat kyllä yksiä pahimpia kuuluvuuden heikentäjiä. Aina ei antenneja ihan huipuille saada, saattaa olla lupaehdoissa tai muissa rajoituksia. 

Oulussa 5G verkko alkaa olla jo kohtuullisen hyvin keskustassa ja lähituntumassa olevilla asuinalueilla. 
Nyt mietityttää, että koska verkkoa päästään tilkitsemään näiltä väliin jäävien valkoisten kohtien kanssa?

itse asun juuri tämmöisellä valkoisella alueella. Lähin tukiasematolppa olisi vajaan kilometrin päässä, mutta siinä ei taida olla 5G antenneja tai ainakaan ne ei ole suunnattu tänne. 
5G liittymät saavat kyllä jäädä kauppaan, kun tyhjästä ei halua maksaa nykyistä enemmän. 

Itsellekkin Telia onnistui huijaamaan kännykkään 1 vuoden määräaikaisen 5G liittymän, eikä suostunut sitä purkamaan vaikka täällä meidän asuinalueella Vantaalla ei vieläkään ole heiltä 5G kuuluvuutta. Elisalta ja DNA:lta kyllä kuuluvuus löytyy lähimmästä tolpasta, joka on 500metrin päässä asunnosta. Eivät suostuneet purkamaan 5G liittymän määräaikaisuutta monista yrityksistä huolimatta(olisi pitänyt maksaa muistaakseni 50euron purkumaksu), vaikka kuuluvuutta ei tänne ole. Onneksi on enään kuukausi aikaa, jonka jälkeen pääsen vihdoinkin vaihtamaan Elisaan.

 

Älkää menkö samaan lankaan Telian kanssa. Itsellä ei ollut myyjän kanssa mitään puhetta määräaikaisuudesta ja tästä löytyy edelleen chatti logit meidän keskustelusta myyjän kanssa minun omilta sivuiltani, jotka olen moneen kertaan tarkistanut josko itsellä olisi mennyt jotain ohi. Eipä ollut.

Käyttäjätaso 7

@Pte11 

"Itsellekkin Telia onnistui huijaamaan kännykkään 1 vuoden määräaikaisen 5G liittymän, eikä suostunut sitä purkamaan vaikka täällä meidän asuinalueella Vantaalla ei vieläkään ole heiltä 5G kuuluvuutta."

 

Uusmyynnissä ei Telialla näyttäisi olevan määräaikaisia puhelinliittymiä , vaan liittymissä on vain alennushinta määräajaksi. Se ei estä irtisanomasta liittymää milloin asiakas niin tahtoo.

 

https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/puhelinliittymat.aspx?intcmp=etusivu-bigx-puhelinliittymat 

 

Vai hankitko jonkun "tiskinalusliittymän" , jossa määräaikaisuus on???

@kustaa1967 

Kyse on siis varmaan 20vuotta vanhasta liittymästä johon lisättiin tuo etuhinta 1vuodeksi. Samalla laittoivat määaikasuuden liittymään.

 

Ja tiedän että etuhinnan määräaika ja liittymän määräaikaisuus on eri asia. Olen tässä koittanut Elisaan vaihtaa jo puolen vuoden ajan ja tämä määräaikaisuus lukee omilla sivuilla. Ja käynyt lukuiset viestiketjut Telian kanssa kanssa tästä määräaikaosuuden purkamisesta jotta voisin vaihtaa Elisaan.

Käyttäjätaso 7

@Pte11 

"Kyse on siis varmaan 20vuotta vanhasta liittymästä johon lisättiin tuo etuhinta 1vuodeksi. Samalla laittoivat määaikasuuden liittymään."

 

No jopas nyt. Kyllä siitä määräaikaisuudesta voi kieltäytyä , mutta se pitää tehdä ennen tilauksen hyväksymistä. Vai eikö myyjä maininnut määräaikaisuudesta mitään?? Jos näin , niin sitten on kyllä huijauksen merkistö täyttynyt ja silloin asian voi riitauttaa kuluttajaviranomaisille.

@kustaa1967 

Joo aikamoiset viestikeskustelut meillä on Telian kanssa aiheesta ollut, mutta ei vaan enään itte jaksanut jatkaa. 😞>

Näytin kaikki chattilogit heille, jossa myyntitapahtuma on käyty. Olisi tosiaan pitänyt viranomaisille laittaa tuo keissi aikoja sitte

Vastaa