Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Logics
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

VDSL-yhteyden pätkiminen

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Heippa!

 

Kokeillaan vielä jos tätä kautta kollektiivinen viisaus olisi riittävä selvittämään pätkimisen syyn niin voisi Telia korjata sen. Netti siis pätkäisee n. 30 min välein niin ethernetillä kuin wlanillakin yhdistettynä kaikista laitteista. Tämä ilmenee esim. streamaus palveluita käyttäessä bufferointina tai pelaamisessa disconnecteina, eli netti on aika käyttökelvoton tähän tarkoitukseen. Myös todennettu traceroutella, jossa pingit jäävät katkeamisen aikana dsl-jklbng11-54fa40-2.dhcp.inet.fi serveriin, eivätkä mene siitä eteenpäin. Kokeiltu jo Telian lainamodeemilla ja sama vika jatkui silläkin. Elisalla oli 2016 vastaavanlainen vika ja sieltä todettiin sama kuin Telian vianetsintätiimi totesi että vikaa ei löydy verkosta ja vianetsintä lopetetaan, mutta vika lopulta löytyi Elisan runkoverkosta ja netti toimi sen jälkeen. 

Ohessa vielä esimerkkejä katkeilujen kellonajoista. Kestoltaan ovat olleet 2s ja 30s väliltä.

19:16, 19:46, 19:47, 20:16, 20:18

 

Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?

20 vastausta
HeikkiSul
Telialainen
Telialainen
  • 21 custom-general.kudos
  • 69 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Logics  kirjoitti:

Heippa!

 

Kokeillaan vielä jos tätä kautta kollektiivinen viisaus olisi riittävä selvittämään pätkimisen syyn niin voisi Telia korjata sen. Netti siis pätkäisee n. 30 min välein niin ethernetillä kuin wlanillakin yhdistettynä kaikista laitteista. Tämä ilmenee esim. streamaus palveluita käyttäessä bufferointina tai pelaamisessa disconnecteina, eli netti on aika käyttökelvoton tähän tarkoitukseen. Myös todennettu traceroutella, jossa pingit jäävät katkeamisen aikana dsl-jklbng11-54fa40-2.dhcp.inet.fi serveriin, eivätkä mene siitä eteenpäin. Kokeiltu jo Telian lainamodeemilla ja sama vika jatkui silläkin. Elisalla oli 2016 vastaavanlainen vika ja sieltä todettiin sama kuin Telian vianetsintätiimi totesi että vikaa ei löydy verkosta ja vianetsintä lopetetaan, mutta vika lopulta löytyi Elisan runkoverkosta ja netti toimi sen jälkeen. 

Ohessa vielä esimerkkejä katkeilujen kellonajoista. Kestoltaan ovat olleet 2s ja 30s väliltä.

19:16, 19:46, 19:47, 20:16, 20:18

 

Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?


Moi @Logics ja tervetuloa Yhteisöön! Jos usealla reitittimellä tuota on jo ehditty kokeilla, eikä verkosta löydy vikaa, niin kuulostaisi siltä, että ongelma jää sisäverkkoon. Onko sinulla mikä tekniikka siellä käytössä ja minkämerkkinen reititin? Toki tuota voidaan tutkia tarkemmin, jos otat meihin yhteyttä sivujemme kautta.

Logics
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

VDSL2-yhteys on käytössä. Intenon modeemi oli telialta lainassa ja itsellä Asus DSL-N16. Vianselvitystiimistä jo soitettiin että siellä on viikko tutkittu eikä vikaa löydy, mutta vika on kuitenkin rajattu jo asunnon ulkopuolelle. 

HeikkiSul
Telialainen
Telialainen
  • 21 custom-general.kudos
  • 69 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Logics  kirjoitti:

VDSL2-yhteys on käytössä. Intenon modeemi oli telialta lainassa ja itsellä Asus DSL-N16. Vianselvitystiimistä jo soitettiin että siellä on viikko tutkittu eikä vikaa löydy, mutta vika on kuitenkin rajattu jo asunnon ulkopuolelle. 


Millainen viesti tarkalleen heiltä on tullut?

Logics
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Sieltä siis soitettiin että pätkimistä ei näy Telialla ja conffaukset oli kunnossa, eikä verkossa ole vikaa. Tämä vika kuitenkin jo todennettu kaikilla sisäverkon laitteilla (tietokone, televisio ja matkapuhelin) ja useammalla modeemilla niin ethernetillä kuin wlanillakin. Traceroute menee katkeiluiden aikana sisäverkon sisällä täysin läpi, mutta Telian kytkimeen/kuitumuuntimeen tuntuisi jäävän. On siis jo erittäin epätodennäköistä että vika löytyisi sisäverkosta. 

HeikkiSul
Telialainen
Telialainen
  • 21 custom-general.kudos
  • 69 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Logics  kirjoitti:

Sieltä siis soitettiin että pätkimistä ei näy Telialla ja conffaukset oli kunnossa, eikä verkossa ole vikaa. Tämä vika kuitenkin jo todennettu kaikilla sisäverkon laitteilla (tietokone, televisio ja matkapuhelin) ja useammalla modeemilla niin ethernetillä kuin wlanillakin. Traceroute menee katkeiluiden aikana sisäverkon sisällä täysin läpi, mutta Telian kytkimeen/kuitumuuntimeen tuntuisi jäävän. On siis jo erittäin epätodennäköistä että vika löytyisi sisäverkosta. 


Okei! Suosittelisin jättämään uutta häiriöilmoitusta, mikäli esimerkiksi taloyhtiö on tarkistanut sisäverkon. 

SINAD
Konkari
  • 498 custom-general.kudos
  • 1063 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Logics  kirjoitti:

Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?


Tippuuko linkki vian aikana (eli alkaako VDSL tms. valo vilkkua ja/tai kätteleekö se yhteyttä uudelleen?). Hyvissä modeemeissa pitäisi myös löytyä startisiikkaa josta näet mm. VDSL-yhteyden kestoajan, mahdollisten katkosten määrät, katkosten syyt ja erilaisia virhelaskureita. Niistä näkee jos vika on sillä puolella. Jos taas linkki pysyy muuttumattomana mutta data ei kulje, on vika jossain syvemmällä verkossa. Onko helteillä yhteyttä asiaan? Mietin vaan sitä että jos laitetiloja ei ole ilmastoitu niin ne pienet kopperot voi käydä tällä hetkellä kuumana ja kun tarpeeksi lämpenee niin heikoimmat laitteet alkaa sekoilla. Esim. mulla on verkkoräkki vanhassa autotallissa, joka sekin lämpenee näillä helteillä pelkästään räkin tuottamasta hukkalämmöstä, mutta ei toistaiseksi niin paljoa että laitteet sekoilisi.

Logics
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

@Logics  kirjoitti:

Onko kenelläkään ideoita millä tuon voisi mahdollisesti saada korjattua?


Tippuuko linkki vian aikana (eli alkaako VDSL tms. valo vilkkua ja/tai kätteleekö se yhteyttä uudelleen?). Hyvissä modeemeissa pitäisi myös löytyä startisiikkaa josta näet mm. VDSL-yhteyden kestoajan, mahdollisten katkosten määrät, katkosten syyt ja erilaisia virhelaskureita. Niistä näkee jos vika on sillä puolella. Jos taas linkki pysyy muuttumattomana mutta data ei kulje, on vika jossain syvemmällä verkossa. Onko helteillä yhteyttä asiaan? Mietin vaan sitä että jos laitetiloja ei ole ilmastoitu niin ne pienet kopperot voi käydä tällä hetkellä kuumana ja kun tarpeeksi lämpenee niin heikoimmat laitteet alkaa sekoilla. Esim. mulla on verkkoräkki vanhassa autotallissa, joka sekin lämpenee näillä helteillä pelkästään räkin tuottamasta hukkalämmöstä, mutta ei toistaiseksi niin paljoa että laitteet sekoilisi.


Linkki pysyy ylhäällä, tämän takia katkoksia ei Telian puolellakaan näy. Data ei kuitenkaan kulje kumpaankaan suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos katkokset olisi satunnaisina aikoina niin voisi johtua laitteiden lämpenemisestä, mutta kun aikoina ovat esim. xx:46 ja xx:16 toistuvasti. WAN leasitkin kestävät sen 20 min ja uudistetaan 10 min välein, niin ei se silläkään todennäköisesti selity.

SINAD
Konkari
  • 498 custom-general.kudos
  • 1063 custom-general.replies
  • 36 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Logics  kirjoitti:


Linkki pysyy ylhäällä, tämän takia katkoksia ei Telian puolellakaan näy. Data ei kuitenkaan kulje kumpaankaan suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos katkokset olisi satunnaisina aikoina niin voisi johtua laitteiden lämpenemisestä, mutta kun aikoina ovat esim. xx:46 ja xx:16 toistuvasti. WAN leasitkin kestävät sen 20 min ja uudistetaan 10 min välein, niin ei se silläkään todennäköisesti selity.


Ja ilmeisesti pystyt normaalisti pingaamaan modeemia/reititintä katkoksen aikana? Silloinhan vika ei voi olla myöskään omassa lähiverkossa.

Logics
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 8 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

@Logics  kirjoitti:


Linkki pysyy ylhäällä, tämän takia katkoksia ei Telian puolellakaan näy. Data ei kuitenkaan kulje kumpaankaan suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos katkokset olisi satunnaisina aikoina niin voisi johtua laitteiden lämpenemisestä, mutta kun aikoina ovat esim. xx:46 ja xx:16 toistuvasti. WAN leasitkin kestävät sen 20 min ja uudistetaan 10 min välein, niin ei se silläkään todennäköisesti selity.


Ja ilmeisesti pystyt normaalisti pingaamaan modeemia/reititintä katkoksen aikana? Silloinhan vika ei voi olla myöskään omassa lähiverkossa.


Juurikin näin, modeemi vastaa pingeihin, mutta Telian kytkin/muunnin antamallani osoitteella ei niihin enää katkosten aikana vastaa. Eli sisäverkossa data kulkee täysin esteettä. Tämä kaikki on siis jo vianselvitystiimillä tiedossa, mutta he eivät vaan löydä missä vika on ja tämän takia asialle ei voi tällä hetkellä mitään ja vikari on siksi suljettu, ellei muilla ole ideoita mistä tämä voisi johtua.