Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
  • 5591 custom-general.kudos
  • 5240 custom-general.replies
  • 44 custom-general.solutions

Sähköautokeskustelu

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Löytyykös Yhteisöstä sähköautoilijoita, joko hybridi tai täyssähkö? Jutellaan tässä ketjussa sähköautoista ja sähköautoilusta, hankinta ja käyttäminen, huoltaminen ja niin edelleen.

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

Kuluttaja-asiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Yritysasiakkaat: Apua ongelmatilanteisiin

Häiriötiedotteet ja -kartat 

Minun Telia -sovellus palveluiden hallinnointiin

32 vastausta
TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri

Olen jonkin sortin autoharrastaja ja kävin kesälomalla koeajamassa kaksi sähköautoa, Volkkarin ID.4 ja Skodan Enyaq. Autot pohjautuvat samaan VAG-konsernin kehittämään MEB-alustaan ja ovat kyllä hienoja autoja molemmat. Tykkään niissä muun muassa siitä, että ne näyttävät ihan "tavallisilta" autoilta (en ymmärrä miksi sähköauton pitää näyttää "ufolta" niinkuin useat autot tähän asti ovat olleet) ja niissä alkaa olemaan riittävät ranget (500km+) ainakin omaan käyttöön. Hintatasokin on kohtuullinen.

Jos näistä kahdesta pitäisi valita niin hankkisin Enyaqin ja tämä muotoilun takia 🙂 Aika lähellä toisiaan autot ovat kaiken kaikkiaan, että makuasia kumman valitsee.

Tero, Yhteisömanageri

Jos kommentti ratkaisi ongelmasi paina "Hyväksy ratkaisuksi" | Paina tykkää, jos pidit kommentista

SINAD
Konkari ☆
  • 565 custom-general.kudos
  • 1249 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Meinasin keväällä ostaa Teslan, mutta sitten emäntä sanoi että et osta niin rumaa autoa. Ja olisihan se toisaalta ollut autoksi turhan kalliskin, kun on loppupeleissä aina vähän ajoja. Joten jospa pysyisi vaan nykyisissä autoissa ja ostaisi isomman veneen.

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri

@SINAD  kirjoitti:

Meinasin keväällä ostaa Teslan, mutta sitten emäntä sanoi että et osta niin rumaa autoa. Ja olisihan se toisaalta ollut autoksi turhan kalliskin, kun on loppupeleissä aina vähän ajoja. Joten jospa pysyisi vaan nykyisissä autoissa ja ostaisi isomman veneen.

Tarkoittanet Model 3, etkä Model S? Nämä on toki niitä kuuluisia makuasioita mutta Model 3:n sisusta ja erityisesti kojetaulun muotoilu häiritsee tosi pahasti omaa silmää. Ratin takana ei näyttöä ollenkaan ja sitten telkkari keskellä. Model S on hieno päältä ja sisältä.

Tesloissa on hyvää range ja tehot, mutta hintaa on kyllä paljon. Jotenkin itseä ne ei silti sytytä ollenkaan.

Tero, Yhteisömanageri

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 136 custom-general.kudos
  • 480 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Meillä on taloyhtiössä latausinfran rakentamista tutkittu ja yksi kartoituskin tehty. Kovasti olisi halua ottaa asuntojen mittareiden takaa lataussähkö autoille, mutta 11 kW latausteholla alkaa asuntojen pääsulakkeet olemaan kovilla, jos jotakin muuta aikoo kotona tehdä ja itse en tähän malliin oikein ole tykästynyt. Sen verran mitä nyt sähkö ja automaatiotekniikan insinöörinä sähköstä ymmärrän, niin taloyhtiön liittymässä on varaa 50 kW latausteholle ilman pääsulakkeen suurentamista tai muuta. Eli 2x 22kW asemalle olisi mielestäni kapasiteettiä tai jokaiselle talliin 1 vaihe lataus sopivalla älykkäällä kuormanhallinnalla. Tontin muoto on vaan äärimmäisen hankala latausaseman kannalta. 

Sinänsä esim VAG-konsernin sähköautot ovat mielenkiintoisa, mutta itse kyllä en ehkä vielä ostaisi, jos olisi autokuume päällä. Mutta en kyllä ostaisi uutta polttomoottoriautoakaan, kun yhtään ei tiedä mihin suuntaan kehittyy haluttavuus jne. Ajellaan 10 vuotta vanhalla XC60:llä vaan vielä jokunen vuosi.

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri

@AsiakasY  kirjoitti:

Meillä on taloyhtiössä latausinfran rakentamista tutkittu ja yksi kartoituskin tehty.

Oletteko ottaneet tarjouksia mitä latauspisteiden rakentaminen maksaisi per huoneisto? Mitä olen lueskellut niin puhutaan ehkä noin tonnin tasosta ja siitä ylöspäin?

@AsiakasY  kirjoitti:

Sinänsä esim VAG-konsernin sähköautot ovat mielenkiintoisa, mutta itse kyllä en ehkä vielä ostaisi, jos olisi autokuume päällä. Mutta en kyllä ostaisi uutta polttomoottoriautoakaan, kun yhtään ei tiedä mihin suuntaan kehittyy haluttavuus jne. Ajellaan 10 vuotta vanhalla XC60:llä vaan vielä jokunen vuosi.

Ei minullakaan ole vaihto vielä ajankohtainen, nykyinen auto on Volvon S60 bensa kevythybridi ja tällä päästellään vielä reilun kahden vuoden ajan. Silti sähköautojen yleistymistä ja kehitystä on mukava seurata. Lataushybridi ei kiinnosta ollenkaan, kun nykyistä autoa olin hankkimassa niin koeajoin esim. Mersun lataushybridejä ja olihan ne makeita laitteita mutta en jaksaisi sitä päivittäistä latausrumbaa. Vaikka se on vain muutaman sekunnin kestävä toimenpide niin silti. Ja silloin, kun auton hankinta oli ajankohtainen niin asuttiin vielä silloin taloyhtiössä ja siellä ei ollut kenelläkään sähköautoa ja en tiedä, että olisiko sinne saanut rakennettua asemia.

Noin kahdessa vuodessa sähköautot kehittyvät varmasti paljon. Vajaassa vuodessakin on tullut aika paljon eri malleja myyntiin. Yksi mielenkiintoinen on Volvon uusi C40 ja pitää käydä se koeajamassa kunhan vain saavat autoja liikkeisiin. XC40 ei kiinnosta sisustan ja oikeastaan erilaisen keskikonsolin takia 🙂 

Tero, Yhteisömanageri

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆

Aluksi olisi pitänyt tehdä kymppitonnin muutos- ja lisätyöt keskukseen ja kaivaa pihaa auki, jotta olisi toiseen talliin saatu tarvittavat kaapelit vietyä. Tähän olisi saanut sen ARA:n tukirahan. Sitten olisi jäänyt osakkaille vielä latausasema kustannettavaksi ja niitähän on sitten lukuisia erilaisa. Lisäksi minun mielestäni olisi tarvittu sähköhuoneeseen kaksi ämpärillistä 25A sulakkeita ja 24/7 päivystys vaihtamaan niitä. Eli käytännössä puolentoista tonnin hujakoilla per asunto tulisi tämä järjestelmä maksamaan. 

Lataushybridi on vähän huono konsepti. Kaupunkiajossa sähköllä se on hyvä, jos vain viitsii ladata. Mutta jos ajot on enemmän maantiepainotteista, niin se noin 200 kg hybridin tuoma lisäpaino lisää polttoaineen kulutusta. Volvon sähköautojen hinta kapuaa vähän turhan korkealle ja tuo C40 taitaa ollaa coupe malli XC40-mallista. Tuleekohan tuo C40 miten koeajettavaksi kun se  käsittääkseni myydään pelkästään verkosta.

irritus
Konkari ☆
  • 604 custom-general.kudos
  • 1121 custom-general.replies
  • 90 custom-general.solutions

@AsiakasY, huomioithan, että 11 kW laturista pystyvät täysin hyötymään ainoastaan kolmivaihelatausta tukevat autot, kuten Renaultit ja Teslat. Useimmissa aasialaisissa merkeissä on yksivaihelaturi, jolloin 11 kW latauspiste tarkoittaa 3,6 kW latausta.

Älykkäämpiin latureihin voidaan kytkeä virtamuuntajat, jolloin ne sopeuttavat lataustehon automaattisesti asunnon muuhun kuormaan, eikä kottikärryllistä 25 A sulakkeita tarvita. Tyhmänkin laturin kanssa voi tulla toimeen, kun laittaa sen kontaktorin perään, joka napsaisee autolta sähköt pois esimerkiksi kiukaan tai lieden ollessa päällä.

TeroRe
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri

@irritus  kirjoitti:

@AsiakasY, huomioithan, että 11 kW laturista pystyvät täysin hyötymään ainoastaan kolmivaihelatausta tukevat autot, kuten Renaultit ja Teslat. Useimmissa aasialaisissa merkeissä on yksivaihelaturi, jolloin 11 kW latauspiste tarkoittaa 3,6 kW latausta.

Nopea googlaus kertoo, että myös MEB-alustaiset (ID.4 ja Enyaq) tukevat kolmivaihelatausta, ymmärsinkö oikein?

Muokkaus:

Volkswagenin sivuilla sanotaan:

ID-malliston Pure-versiot lataavat akkua kahdesta vaiheesta maksimissaan 7,2 kW teholla (2 x 16 A) kun muut ID-mallit lataavat jopa 11 kW teholla (3 x 16 A).

Tero, Yhteisömanageri

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆

Moni sähköauto tukee 3 vaihe latausta ja suunta varmaan tulee olemaan siihen suuntaan. 

Älylaturilla tuo kuormanhallinta onnistuisi, ehkä vaatisi lisää johdostusta ellei toimi langattomasti. Taloyhtiössä tallit ovat kahdessa eri rakennuksessa ja toisen tallin päädyssä on sähköpääkeskus. 

Tyhmä laturi vaatisi asunnoilta ohjaiuksen vetämisen, eli paljon lisää kaivuutyötä.

Itse olen viritellyt sellaista, että joka talliin 1 vaiheinen max 3,6 kW yksivaiheinen lataus taloyhtiön sähköistä tarvittavalla kuormanhallinnalla ja laskutus ns. latausvastikkeella kulutuksen mukaan ja pari kertaa vuodessa tasauslaskutus. Haittapuoli on se, että yhtiö käytännössä määrää millaisen latausasema pitää talliin hankkia. Tähän voisi jatkoksi vielä myöhemmin lisätä 2x 22 kW latausaseman, jos vain sille kekistään tontilta hyvä paikka, ottaen huomioon liikenneturvallisuus ja muut. Tai sitten hankintaan pelkästään 2x22kW latausasema, jos sille löytyy sopiva paikka. 

Latausvastikkeen periminen ei ole isännöinnin puolesta ongelma.Vaatii kuitenkin yhtiöjärjestyksen muuttamista, jos sen haluaa viimeisen päälle tehdä.