Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SINAD
Konkari ☆
  • 607 custom-general.kudos
  • 1327 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Telian kaapelinetti

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi!

En enää seuraile tätä yhteisöä aktiivisesti, mutta nyt tarvitsisin pikaisesti apuja/tietoa kaapelinetistä.

 

Lähiomainen on muuttamassa asuntoon, jossa olisi saatavuushaun perusteella Telian kaapelinetti. Kyseessä rivitalo.

 

Kohteeseen halutaan sillattu yhteys julkisella IP:llä. Reitittimet ja wifit asennetaan kaikki itse. Tärkeintä on nyt saada IPsec tunneli meille. Reitittimeksi ja wifiksi tulee luonnollisesti Ubiquitia...

 

Ilmeisesti 200M ja 1000M liittymissä on kummassakin 100 Mbit/s lähtevä kaista? Onko gigainen yhteys häiriöherkempi kuin esim 200 Mbit/s?

 

Modeemiksi Telia suosittelee Technicolor CGA2121:sta. Laite näyttää muoviselta... Onko kyeisen laite vakaa eli miten pelittää 24/7 käytössä pitkät ajat pätkimättä yms? Saako tuon varmasti siltaavaksi myös uusimmilla firmiksillä ja saako siitä conffattua wifin kokonaan pois päältä? Kun vietin aiemmin tällä palstalla runsaasti vapaa-aikaani niin aina jäi mieleen ongelmat näiden Technicoloreiden ja vastaavien kanssa. Vai olisiko ehdottaa joku parempi vaihtoehto CGA2121:lle - mitä modeemeja itse käytätte ja mikä toimii tasaisen varmasti?

37 vastausta
HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 175 custom-general.kudos
  • 931 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:


Paikan päällä se näkyy ihan ilman mitään filttereitäkin, etenkin alussa kun varsinaista omaa liikennettä ei vielä ole. Pääsen testaamaan tuota myös koska tahansa etänä IPsein yli, etäkäytössä pitää vaan antaa suodattimeksi 'arp' koska muuten etähallinta itsessään näkyy ja tulee loputon tcpdump-limbo. Parametri -n on mukana vain makuasioista kun tykkään mieluummin nähdä IP-osoitteita kuin niitä cable-hml.... alkuisia hostnameja..

tcpdump -n -i eth0 arp

 

Jos ajan täsmälleen saman komennon omalla reitittimellä (EdgeRouter ERpro-8) täällä kuidin päässä niin näen ainoastaan omaa liittymää koskevaa ARP-liikennettä. Sama tilanne oli jo aiemmin ADSL/VDSL-aikoina eli olettaisin tämän olevan ns. normaalitila, ettei asiakkaiden kuulu nähdä muiden ARP-kyselyitä?

 

Ai niin ja jos siitä on mitään apua niin noi ARP kyselyt näyttäisi tulevan pääosin muutamasta osoitteesta; ainakin osoitteet 80.220.240.1, 88.86.144.1, 88.86.128.1 ja 80.221.160.1 esiintyvät tosi usein kun vilkaisen muutamaa eka riviä tuloksista... vaikuttaisivat olevan gateway-osoitteita.


Valitettavasti en saanut itse tätä tänään toistettua omilla laitteilla, eli tutkinta jäi vielä kesken omalta osaltani. Uskoisin, että ensiviikolla pääsen taas tutkimaan asiaa tarkemmin. Halutessasi voit tästä ilmoittaa asiakaspalveluumme, mitään dump-tiedostoja ei ole mahdollista välittää, mutta tarkat tiedot laitteista, kytkennöistä ja ajankohdasta (vaikka tähän ketjuun viitaten) kannattaa ilmoittaa.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

SINAD
Konkari ☆
  • 607 custom-general.kudos
  • 1327 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@HenriLie  kirjoitti:


Valitettavasti en saanut itse tätä tänään toistettua omilla laitteilla, eli tutkinta jäi vielä kesken omalta osaltani. Uskoisin, että ensiviikolla pääsen taas tutkimaan asiaa tarkemmin. Halutessasi voit tästä ilmoittaa asiakaspalveluumme, mitään dump-tiedostoja ei ole mahdollista välittää, mutta tarkat tiedot laitteista, kytkennöistä ja ajankohdasta (vaikka tähän ketjuun viitaten) kannattaa ilmoittaa.


Oliko sama modeemi? Vai onkohan jopa alueellista eroa näissä nyt... Mitähän kautta tämä kannattaisi asiakaspalveluun ilmoittaa? Tarvittaisiin joku tekninen henkilö joka ymmärtäisi mitä puhun... Eilen nimittäin yritin pyytää niinkin helppoa asiaa kuin muuttamaan tämän liittymän käyttäjätiedot oikein (jo toista kertaa) - eikä se näytä onnistuvan. On siellä ainakin ennen voinut olla kentässä 'Liittymän käyttäjä' todellisen käyttäjän nimi. Chatissa joku sanoi muuttaneensa tiedot, mutta edelleen siellä on minun nimi vaikken asu ko. osoitteessa. Meni vähän luotto asiakaspalvelun osaamiseen ja nyt sitten pitäisi puhua jopa tekniikkaa. Voi kun teille olisi suora numero jollekin joka tajuaa tekniikasta. Mulla on yksityisviestit toiminnassa täällä, sitäkin kautta voisi tieto kulkea?

VeraEk
Telialainen
Telialainen
  • 22 custom-general.kudos
  • 126 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

@HenriLie  kirjoitti:


Valitettavasti en saanut itse tätä tänään toistettua omilla laitteilla, eli tutkinta jäi vielä kesken omalta osaltani. Uskoisin, että ensiviikolla pääsen taas tutkimaan asiaa tarkemmin. Halutessasi voit tästä ilmoittaa asiakaspalveluumme, mitään dump-tiedostoja ei ole mahdollista välittää, mutta tarkat tiedot laitteista, kytkennöistä ja ajankohdasta (vaikka tähän ketjuun viitaten) kannattaa ilmoittaa.


Oliko sama modeemi? Vai onkohan jopa alueellista eroa näissä nyt... Mitähän kautta tämä kannattaisi asiakaspalveluun ilmoittaa? Tarvittaisiin joku tekninen henkilö joka ymmärtäisi mitä puhun... Eilen nimittäin yritin pyytää niinkin helppoa asiaa kuin muuttamaan tämän liittymän käyttäjätiedot oikein (jo toista kertaa) - eikä se näytä onnistuvan. On siellä ainakin ennen voinut olla kentässä 'Liittymän käyttäjä' todellisen käyttäjän nimi. Chatissa joku sanoi muuttaneensa tiedot, mutta edelleen siellä on minun nimi vaikken asu ko. osoitteessa. Meni vähän luotto asiakaspalvelun osaamiseen ja nyt sitten pitäisi puhua jopa tekniikkaa. Voi kun teille olisi suora numero jollekin joka tajuaa tekniikasta. Mulla on yksityisviestit toiminnassa täällä, sitäkin kautta voisi tieto kulkea?


@HenriLie  palailee takaisin sorvin ääreen ensi viikolla, ja pääsee sitten jatkamaan asian tutkimista. Telia Yhteisö ei ole virallinen asiakaspalvelukanavamme, emmekä käsittele täällä asiakastietoja myöskään yksityisviesteillä. Jos haluat ilmoittaa tästä asiakaspalveluun, voit olla heihin yhteydessä puhelimitse sekä chatin kautta, mutta voit myös kirjata tästä tiedot itsepalvelulomakkeen kautta häiriöilmoitus -valinnalla.

SINAD
Konkari ☆
  • 607 custom-general.kudos
  • 1327 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@VeraEk  kirjoitti:


@HenriLie  palailee takaisin sorvin ääreen ensi viikolla, ja pääsee sitten jatkamaan asian tutkimista. Telia Yhteisö ei ole virallinen asiakaspalvelukanavamme, emmekä käsittele täällä asiakastietoja myöskään yksityisviesteillä. Jos haluat ilmoittaa tästä asiakaspalveluun, voit olla heihin yhteydessä puhelimitse sekä chatin kautta, mutta voit myös kirjata tästä tiedot itsepalvelulomakkeen kautta häiriöilmoitus -valinnalla.


Eipä tällä mitään kiirettä ole. Kaikkihan toimii hyvin ja tuo on lähinnä tietoturvajuttu että verkko vuotaa muiden asiakkaiden liikennettä. Mutta se on erikoista ettei liittymän käyttäjän tietoja saa asetettua mitään kautta. Sekin lähinnä kosmeettinen seikka toki.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 175 custom-general.kudos
  • 931 custom-general.replies
  • 77 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

@VeraEk  kirjoitti:


@HenriLie  palailee takaisin sorvin ääreen ensi viikolla, ja pääsee sitten jatkamaan asian tutkimista. Telia Yhteisö ei ole virallinen asiakaspalvelukanavamme, emmekä käsittele täällä asiakastietoja myöskään yksityisviesteillä. Jos haluat ilmoittaa tästä asiakaspalveluun, voit olla heihin yhteydessä puhelimitse sekä chatin kautta, mutta voit myös kirjata tästä tiedot itsepalvelulomakkeen kautta häiriöilmoitus -valinnalla.


Eipä tällä mitään kiirettä ole. Kaikkihan toimii hyvin ja tuo on lähinnä tietoturvajuttu että verkko vuotaa muiden asiakkaiden liikennettä. Mutta se on erikoista ettei liittymän käyttäjän tietoja saa asetettua mitään kautta. Sekin lähinnä kosmeettinen seikka toki.


Tällä viikolla yritin toistaa ongelmaa (eri modeemi), mutta en saanut toistettua, enkä siten liikennettä tarkistettua omalta osaltani. Tästä on kuitenkin nyt lähetetty kyselyä eteenpäin kaapeliverkoista enemmän tietävälle ja odotamme häneltä vastausta, miten kannattaa edetä.

Käyttäjätietoja ei itsepalvelusta tosiaan voi muuttaa, mutta asiakaspalvelun kautta se on mahdollista. Onko tiedot mahdollisesti nyt päivittynyt, kun sanoit, että asiakaspalvelu kertoi päivittäneensä tiedot? Joskus tietojen päivittymisessä voi olla päivienkin viivettä.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

SINAD
Konkari ☆
  • 607 custom-general.kudos
  • 1327 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@HenriLie  kirjoitti:


Tällä viikolla yritin toistaa ongelmaa (eri modeemi), mutta en saanut toistettua, enkä siten liikennettä tarkistettua omalta osaltani. Tästä on kuitenkin nyt lähetetty kyselyä eteenpäin kaapeliverkoista enemmän tietävälle ja odotamme häneltä vastausta, miten kannattaa edetä.


Edelleen noita tulee noin 200 kpl/sekunti. Tein aiheesta lyhyen videonkin jonka ajattelin laittaa sulle yksityisviestinä mutta enpä saanut laitettua, ei jostain syystä tunnista käyttäjää?

 


@HenriLie  kirjoitti:

Käyttäjätietoja ei itsepalvelusta tosiaan voi muuttaa, mutta asiakaspalvelun kautta se on mahdollista. Onko tiedot mahdollisesti nyt päivittynyt, kun sanoit, että asiakaspalvelu kertoi päivittäneensä tiedot? Joskus tietojen päivittymisessä voi olla päivienkin viivettä.

Ei ole muuttunut tiedot.

irritus
Konkari ☆
  • 756 custom-general.kudos
  • 1347 custom-general.replies
  • 107 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD, yksityisviestit poistuivat käytöstä roskapostiepidemian seurauksena viime vuonna.

 

Kun kyse on kuitenkin telialaisesta @HenriLie, hän saattaisi ehkä pystyä selvittämään yhteisön sähköpostiosoitteesi ja aloittaa viestittelyn sitä kautta. Yhteisön sisällä yksityisviestittely ei onnistu.

SINAD
Konkari ☆
  • 607 custom-general.kudos
  • 1327 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ok.. Mulla on tosiaan video tcpdumpista.. vilisee rivejä niin että huimaa... En tiedä voisiko johtua tuosta ARP floodista mutta SMB verkkojaot toimii tosi heikosti IPsecin yli. Ajeltiin backupit eli levyimage levypalvelimelle niin data liikkui ainoastaan 2 MB/sek (kaapelinetin upload-suuntaan). Kesti pienen ikuisuuden... Yritin selvitellä asiaa ja pienensin mm. MTU-arvon 1300:een kyseisellä koneella koska pikaisen googletuksen perusteella näytti että kyseessä olisi fragentaatio-ongelma. Ei kuitenkaan auttanut kuin toiseen suuntaan, nyt levypalvelimelta saadaan jopa 8 MB/sek mutta takaisin päin edelleen vain 2 MB/sek. MTU/MSS kyllä muuttuivat kuten pitääkin. Suora speedtest levypalvelimelle IPsecin yli antoi kuitenkin yli 50 Mbit eli pitäisi se data nyt edes vähän kovempaa mennä. Kaapelin upload taas oli hieman vajaat 100 Mbit/s. Kun testasin IPseciä täällä kotona kuidun takana niin se toimi noin 200/200 Mbit/s kun EdgeRouter X:n ipsec offloadin laittoi päälle. Latenssi on kyllä aika korkea: 24...26 ms. kun pingaa IPsecin yli levypalvelinta. Sekin voisi tietysti hidastaa.

En sitten tiedä auttaisiko 1000/100 liittymä yhtään, eipä siinä taida upload-nopeudet juurikaan kasvaa. EdgeRouter 4:ssä olisi myös hieman enemmän potkua IPseciin mutta tosiaan reititin ei nyt taida olla pullonkaulana tässä.

 

Muilta osin yhteys on toiminut tosi vakaasti, paljon paremmin kuin osasin odottaa koska täällä päin moni valittaa häiriöistä kaapelineteissä. Tähän mennessä ei ainuttakaan katkosta joka olisi kirjautunut esim. Unifin lokeihin.

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 236 custom-general.kudos
  • 1021 custom-general.replies
  • 74 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

Ok.. Mulla on tosiaan video tcpdumpista.. vilisee rivejä niin että huimaa... En tiedä voisiko johtua tuosta ARP floodista mutta SMB verkkojaot toimii tosi heikosti IPsecin yli. Ajeltiin backupit eli levyimage levypalvelimelle niin data liikkui ainoastaan 2 MB/sek (kaapelinetin upload-suuntaan). Kesti pienen ikuisuuden... Yritin selvitellä asiaa ja pienensin mm. MTU-arvon 1300:een kyseisellä koneella koska pikaisen googletuksen perusteella näytti että kyseessä olisi fragentaatio-ongelma. Ei kuitenkaan auttanut kuin toiseen suuntaan, nyt levypalvelimelta saadaan jopa 8 MB/sek mutta takaisin päin edelleen vain 2 MB/sek. MTU/MSS kyllä muuttuivat kuten pitääkin. Suora speedtest levypalvelimelle IPsecin yli antoi kuitenkin yli 50 Mbit eli pitäisi se data nyt edes vähän kovempaa mennä. Kaapelin upload taas oli hieman vajaat 100 Mbit/s. Kun testasin IPseciä täällä kotona kuidun takana niin se toimi noin 200/200 Mbit/s kun EdgeRouter X:n ipsec offloadin laittoi päälle. Latenssi on kyllä aika korkea: 24...26 ms. kun pingaa IPsecin yli levypalvelinta. Sekin voisi tietysti hidastaa.

En sitten tiedä auttaisiko 1000/100 liittymä yhtään, eipä siinä taida upload-nopeudet juurikaan kasvaa. EdgeRouter 4:ssä olisi myös hieman enemmän potkua IPseciin mutta tosiaan reititin ei nyt taida olla pullonkaulana tässä.

 

Muilta osin yhteys on toiminut tosi vakaasti, paljon paremmin kuin osasin odottaa koska täällä päin moni valittaa häiriöistä kaapelineteissä. Tähän mennessä ei ainuttakaan katkosta joka olisi kirjautunut esim. Unifin lokeihin.


Kiitos lisätiedoista, meidän asiantuntijalle on annettu tämä tapaus eli odottelemme mitä hän vastaa meille.  

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 190 custom-general.kudos
  • 570 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

 

Muilta osin yhteys on toiminut tosi vakaasti, paljon paremmin kuin osasin odottaa koska täällä päin moni valittaa häiriöistä kaapelineteissä. Tähän mennessä ei ainuttakaan katkosta joka olisi kirjautunut esim. Unifin lokeihin.


Itselläni on ollut jo vuosia, varmaankin vuodesta 2015 lähtien kaapelimodeemiyhteys ja modeemikin on tuolta ajalta, toki sillattuna ja oikea reititin jatkeena. Vikatilanteita on ollut, mutta sen verran harvoin ettei ärsytyskynnys ole ollut lähelläkään ylittyä. Kun kaapeliyhteys alkoi yleistyä, taloyhtiössämme oli joissain asunnoissa isoja ongelmia vanhentuneen antenniverkon vuoksi. Päivitimme kaikki antennirasiat ja haaroittimet ja sen jälkeen ei ole valituksia kuulunut. Telian kilpailija toimii tällä alueella operaattorina, lienee jotain merkitystä yhtyden toimivuuteen.