Skip to main content
5426 Aiheet
Kaapelimodeemin nettiyhteys jumiutuu jatkuvasti!
Telia operaattorin ja kaapelimoodeemin välinen yhteys menee jatkuvasti jumiin. Tämän takia TV-boksi on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle. Taloyhtiö netti asiakkaille piti tulla veloituksetta Telian tarjoama kaapelimodeemi, mutta sitä en koskaan saanut, vaan minua pyydettiin käyttämään vanhan DNA operaattorin modeemia, joka on Sagemcom laite mallia F-3686AC DNA. Vanhalla DNA operaattorilla taloyhtiön kaapelimodeemi yhteydet toimivat antenniverkossa, mutta Telia operaattorin yhteys ei ole koskaan toiminut. Yhteyden päällä olo ei kerro mitään, koska datan kulkeminen lakkaa, mutta yhteys on päällä. Tässä on neljä mahdollista vaihtoehtoa, jotka voi olla mahdollisia. Telian singnaali taloyhtiön antenniverkossa on liian huono (ei toimi kaikissa huoneistoissa) DNA:n Sagecom modeemi ei ole yhteen sopiva Telian omien laitteiden kanssa Aliverkkojen päälekkäisyys Telian laite, jonka kautta yhteydet välitetään Telia todennäköisesti syyttäisi heti DNA kaapelimodeemia ja rahastaisi vian korjauksesta, vaikka Telia on itse syyllinen siihen, että minulla on käytössä DNA opraattorin modeemi. Uusi modeemi ei korjaa mitään, jos vika on huonossa singnaalissa tai Telian laitteissa. Telian aliverkkojen päälekkäisyyksiä en voi tietää, koska niistä ei kerrota asiakkaille. Oletan, että kaikki IP-numerot 192.168.0.0 - 192.168.255.255 on asiakkaan käytettävissä. Ongelmia tulee, kun reitittimet on ketjutettu ja löytyy samoja aliverkkoja, koska siitä voi seurata yhteyden jumiutuminen. Käytän “19 räkki laitteita ja seuraava laite modeemin jälkeen on reititin, jossa on 7 eri reititintä yhdessä ja samassa laitteessa. Eniten ihmetyttää kapelimodeemin ja reittimen valon vilkkuminen samassa yhteys kaapelissa, kun nettiyhteys on jumissa. Pystyn kyllä alkaa analysoimaan tuota valon vilkkumista, eli mitä siellä verkkokaapelisssa oikeasti liikkuu, kun yhteys on jumissa. Modeemi on siltaavassa tilassa, eli ymmärrän valon vilkkumisen, mutta asia muuttuu täysin, kun nettiyhteys lakkaa toimimasta ja valo vilkkuu edelleen tasaiseen tahtiin. Tietokoneeseen pitäisi asentaa verkkoliikenteen analysaattoriohjelma ja kerätä verkkoliikenne dataa tietokoneen muistiin. En tiedä pingaako modeemi ja reititin laitteet toinen toisiaan, vai miksi valo vilkkuu, mutta se on varmaa, että tiedonsiirtoa ilmaiseva LED-valo vilkkuu molemmissa laitteissa. LED-valon vilkkumiseen en osaa vielä vastata, koska en ole analysoinut valon vilkkumisen syytä. Minulla samat laitteet toimi DNA operaattorilla ilman ongelmia, jos oli vikaa, niin en ollut ainoa, jonka netti ei toiminut, eli silloin oli isompi vika tai häiriö. Kerran LED-vilkkui modeemissa, vaikka ethernet kaapeli oli kokonaan irti, mutta sama ei ole toistunut uudelleen. Reitittimet saattaa oikeasti sekoilla, jos konfiguraatio on pahasti virheellinen ja olen nähnyt, että näin voi käydä, mutta syytä minun tapaukseen en tiedä. Aliverkot samoilla IP-numeroilla on ehdottomasti huono asia ja tämä tapahtuu helposti, jos on kaksi reititintä peräkkäin, koska tehdasasetukset käyttää hyvin usein samoja aliverkkoja. En tee näin yksinkertaista virhettä ja kaikissa reitittimissä on aina eri aliverkkoja oman valinnan mukaan 192.168.x.x. Viimeinen numero ei ole 254 tai 255 ja x paikalla on itse valittu numero. Nettiyhteys ei toimi modeemin takaa mistään portista millään laitteella, kun nettiyhteys on jumissa, mutta modeemiin saa aina nettiselaimen kautta yhteyden ja sieltä löytyy reboot toiminto. Tosiaan suurempi yhteysnopeus, vain pahentaa jumiutumis ongelmaa, mutta IP-numero alueet on tietysti vaihdettavissa, jos vaihtamiseen löytyy järkevä syy. Yksityisiä IPV4 IP-osoitteita on ainakin Wikipedian mukaan nämä numerot: ​​​​10.0.0.0 – 10.255.255.255 172.16.0.0 – 172.31.255.255 192.168.0.0 – 192.168.255.255 (192.168.x.x on usein laitteiden tehdasasetuksissa) Itse oletan, että ongelmat on Telian päässä tai taloyhtiössä, mutta täytyy muistaa, että DNA toimi, ennen Teliaa ongelmitta samoilla kaapeleilla ja laitteilla, joten ongelma on todennäköisesti Telian laitteissa, jos he eivät pysty rakentamaan edes DNA tasoista verkkoa omilla laitteillaan. Hyvä netti siis hävisi ja tilalle tuli toimimaton Telia, koska taloyhtiö päätti näin yhtiökokouksessa. Ehkä minun pitäisi alkaa vaatimaan taloyhtiö kokouksissa DNA operaaattoria takaisin, koska Telia ei osaa rakentaa toimivaa nettiyhteyttä antenniverkon kautta. Telian TV-Box on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle, koska se ei toimi toimimattoman nettiyhteyden takana. Tavalinen digiboxi paljon paremmin, kuin Telian TV-Box on koskaan toiminut Telian jatkuvasti jumiutuvan nettiyhteyden takia. Minun vanhemmat oli taistellu DNA TV-boksin kanssa, koska mikään niistä ei toiminut. Ei toiminut vanha, eikä uusi laite. Tilalle tuli lopulta Elisan TV-boksi, jossa näkyy jopa ääni ja kuva yhtä aikaa, mutta se boksi on silti kiinni DNA:n nettiyhteydessä, joka toimii jumiutumatta tai katkeilematta. Tuohon ei yksikään DNA myymä TV-boksi pysty ikinä, koska ne lopulta sekoilee ja pitää irottaa sähköt, että saa TV kuvan ja äänen takaisin toimimaan, jos laite ei toimi ilman jatkuvaa sähköjen irroitusta ja käynnistelyä, niin ei se silloin ole toimiva tuote tai palvelu. Ihan samaa voi sanoa minun nykyisestä Telian nettiyhteydestä.
Telian IPv6-tuki
Täällä Yhteisössä on moni kysellyt Telian IPv6-tuen perään jo yli kymmenen vuotta, mutta mitään edistystä ei ole tapahtunut. Suurin hyöty IPv6:stä olisi mobiilikäytössä, sillä se sallisi useiden laitteiden SSH-etäkäytön ilman mitään VPN- ja porttiohjausviritelmiä. Lisäksi jotkin VPS-palveluntarjoajat ovat alkaneet periä lisähintaa IPv4-osoitteista, joten Telian IPv6-tuen puuttumisen takia tällaisten palveluiden vuokraus on tulossa suhteessa kalliimmaksi. Kertauksen vuoksi: DNA on tukenut IPv6:ta natiivisti kaikissa liittymissään jo vuosikausia. Elisalla on puolestaan ollut jo pitkään natiivi IPv6-tuki mobiililaajakaistoissaan ja kaiketi tänä vuonna se on tuomassa tuen myös kiinteisiin liittymiinsä. Jollei Telia olisi halvempi kuin kaksi muuta kilpailijaansa, olisin jo todennäköisesti vaihtanut DNA:han. Viimeisimmän tiedon mukaan Telialla "on suunnitelma" mobiililiittymien natiivia IPv6-tukea varten. Huvittavinta on, että Telia tekohengittää julkisesta IPv4-osoitteesta riippuvaa 6rd-kikkaretta, vaikkeivät kaikki Telian myymät 4G-reitittimetkään sitä tue, esimerkkinä ZTE MF971. IPv6-tunnelien, kuten Kuusitunnelin, käyttö aiheuttaa omat ongelmansa (jos laite ylipäänsä tukee IPv6-tunnelointia), joten Telian on turha väittää, etteikö IPv6-tuelle olisi kiireellistä tarvetta. IPv6-liikenteen tunnelointi kolmannen osapuolen palvelimen kautta lisää viivettä. Jotkin internetpalvelut ymmärrettävästi hylkivät IPv6-liikennettä väärinkäytösten ehkäisemiseksi, mikäli se näyttää tulevan tunnelointipalvelun kautta. Telia on vasta hiljattain reagoinut lukuisiin pyyntöihin nostaa valokuituliittymiensä lähtevän kaistan nopeutta. Tämän keskustelulangan tarkoituksena on samassa hengessä tökkiä Teliaa IPv6-unestaan hereille niin kauan, että asia lopultakin alkaisi edetä.Telialaisille kysymys: mikä on nyt (08.03.2022) natiivin IPv6-tuen tilanne? Millaisella aikataululla ja käyttöönottosuunnitelmalla tuki on tulossa? Onko Telialla niin paljon korjausvelkaa verkoissaan, että IPv6-tukea ei ole tulossa vielä vuosikausiin? Miten on mahdollista, että 5G SA -verkko näyttää tulevan Telialle ennen natiivia IPv6:ta, vaikka asian tulisi olla juuri päinvastoin?
Yhteys kotiin XXL kuitu ei yhteyttä nettiin
Hei, Tilasin valokuitusen rakentamaan kuituun teidän 1000/1000 yhteyden. 16.7. keskiviikkona se "kytkettiin" päälle, mutta vielä tänä päivänä ei ole tavuakaan tietoa liikkunut kuitumuuntimen kautta. Olen ollut kolmesti yhteydessä asiakaspalveluun ja diagnostiikkaa on ajettu ahkerasti. On kokeiltu eri routteria, suoraan muuntimelta läppäriin kaapelia ja vaihdettu kaapeleita. Kaikki laitteet on käynnistetty uudelleen ja palautettu tehdasasetuksiin varmaan sen vajaa kymmenen kertaa. Aina sama homma: diagnostiikka näyttää, että yhteys tulee talollemme, mutta tieto ei vaan siirry. Viimeisimpänä nyt eilen asiakaspalvelu totesi että vika on sisäisessä verkossani ja ohjasi minut tilaamaan Telia Helpin kaverin paikanpäälle. Tälle hommalle olisi nyt tulossa hintaa lähemmäs 200€. Hivenen kismittää kun ei ole omasta syystä johtuva ongelma. Helpin kanssa en ole vielä jutellut. Lisäksi minulla ei ole käytännössä sisäistä verkkoa, ellei cat6 kaapelia muuntimelta läppäriin sellaiseksi lasketa. Luin täältä aiempia ketjuja ja huomasin että vajaa kuukausi sitten oli toisella asiakkaalla ollut kovasti sama kuuloinen ongelma; hänellä routteri osasi sanoa, että operaattorin DHCP lienee ongelmallinen. Itselläni routeri neuvoo: please check the line quality with your ISP. Routterille kirjautuessa näen ettei yhteys saa haettua IP osoitetta ja näyttää 0.0.0.0. Tässä vielä muutama kuva: Asetettuna dynaaminen IP, ei löydä mitään. Operointi langattomana reitittimenä, data tulee RJ45 (cat6) kaapelista eikä suinkaan DSL. Cat kaapeli WAN porttiin kuten pitääkin, LAN1 lähtee letku läppärille jotta pääsen routteriin "sisään". Routerilta kuitumuuntimeen. Virran valo, WAN valo ja LAN1 palaa kuten pitäisi. LAN1 jopa vilkkuu välillä ja antaa valheellista toivoa josko jotain tapahtuisi, mutta ei niin mitään. En näe mitään mikä olisi minun puolesta vialla. Joten onko todella niin, että minun täytyy vielä lähemmäs pari sataa euroa maksaa asentajalle jos kyseessä onkin väärin konffattu yhteys? Ja jos omissa asetuksissani on jotain vialla niin ilomielin otan ohjeita vastaan, alkaa insinöörillä mennä pata jumiin tämän kanssa. Tosiaan vielä reitittimen specsit: Tp-link Archer VR600 v3 Kiitos avusta nyt jo etukäteen!
Vanhalle asiakkaalle alennusten kanssa taloyhtiönetti maksaa enemmän kuin uusille
Taas ehti kulua vuosi kun viime kerran piti olla aspaan yhteydessä kun 12kk jakso 15€ nettiä ehti loppua. Gigaisen taloyhtiönetin listahinta on 40€ ja kun sen aikoinaan otin oli menossa 30€ tarjous. Tästä sitten vielä pois 10€ keskittäjäetu ja 5€ CMoren tilaajaetu niin päästiin siihen 15€. Sitä sai jatkettuakin samalla kätevällä hinnalla vuoden pätkässä. Mutta nyt kun olin taas aspaan yhteydessä niin minulle tarjottiin vain 6kk jaksoa 25€ hinnalla, joka oli viime kerrallakin vaihtoehtona valittavana. Hinta nyt sinänsä olisi täysin oikein kun listahinnasta vähentää saamani alennukset, mutta miksi ihmeessä pysyviksi luvatut alennukset pitää pyytää x kuukaudeksi kerrallaan tai muuten hinta pompsahtaa 40€? En haluaisi täysin turhaan olla useamman kerran vuodessa aspaan yhteydessä, että saan takaisin minulle luvatut alennukset kun mielestäni niiden ei pitäisi koskaan kadota hinnasta. Vielä enemmän alkoi ärsyttämään kun kävin katsomassa onko 30€ tarjous loppunut mikä selittäisi hinnannousun ja huomasin, että uutena asiakkaana säästäisin 2€ omaan 2 alennuksen kanssa olevaan hintaani verrattuna. Näitä kun ei voi oikein asukas kilpailuttaa niin pitääkö alkaa ottamaan jonkun kaverin kanssa ristiin netit niin että joka toinen vuosi avaa uuden itselle ja joka toinen kaverille, että saisi parhaat hinnat.
Järkevä hinta vain numeronsiirrolla? Vanhan asiakkaan arvostus
Milloin tästä teleoperaattoreihin pesiytyneestä "syövästä" päästään eroon, että järkevät hinnat saa vasta numeronsiirrolla? Ei jaksaisi enää reagoida hintakorotuksiin aina joko siirtymällä toisen operaattorin asiakkaaksi tai ainakin aloittamalla numeronsiirron saadakseen win-back-tarjouksen. 🙄 > "Liittymäsi päivittyy 5G-aikaan. Telia uudistaa liittymävalikoimaansa ja keskittyy yhä enemmän 5G-teknologiaan. Tämän seurauksena nykyinen Telia Rajaton 4G 200 M -liittymäsi poistuu valikoimasta ja päivittyy automaattisesti Telia Rajaton 5G 200 M -liittymäksi 16.7.2025 alkaen." Tämän myötä hinta nousee 6,79 €/kk – eli 37,3 % (!) – ilman että saan itse mitään lisäarvoa. Ymmärrän kyllä, että 5G-verkkoon on investoitu ja sitä halutaan tuoda käyttöön. Mutta henkilökohtaisesti en hyödy siitä mitään. En itse asiassa edes tarvitse rajattomia puheluita tai tekstiviestejä – käytän kumpaakin ehkä muutaman kerran kuussa, ja silloinkin lähinnä yritysnumeroihin, jotka eivät edes sisälly liittymän pakettiin. Viestintä kulkee netin kautta, ja siihen riittäisi aivan hyvin hitaampikin yhteys. Kaikki yli 100 M (tai todellisuudessa 10–50 M) on tarpeetonta puhelinliittymässä. Olisiko vaihtoehtoja, joissa on kohtuullinen määrä mobiilidataa (vaikka rajoitettukin), ja puheluista ja tekstiviesteistä veloitetaan vain käytön mukaan?Tyyliin Moi:n liittymät... Mobiilivarmenne vain olisi tärkeä – sitä kun niihin ei saa.
VDSL2 yhteyden "säännöllinen" pätkiminen
Hei vaan kaikille, ajattelin kysyä täältä apua jos kollektiivinen viisaus keksisi ratkaisun tähän pitkäaikaiseen ongelmaan. Taloyhtiölaajakaistan VDSL2 -yhteys on pätkinyt siitä asti kun muutin nykyiseen asuntoon, eli nyt noin 3kk ajan. Asuin aiemmin viereisessä asunnossa, ja siellä en ainakaan huomannut pätkimistä, joka viittaisi asunnon ongelmaan, mutta kannattaa lukea loppuun asti. Aiemmassa asunnossa oli sama modeemi ja muutenkin samat laitteet verkossa. Pätkiminen tapahtuu ikäänkuin säännönmukaisesti aina noin klo xx.00, xx.15, xx.30 tai xx.45. Sitä ei kuitenkaan tapahdu säännöllisesti aina samaan aikaan tai joka vartin välein. Katkos kestää yleensä jotain 1-30 sekunnin väliltä. Pätkimistä tapahtuu käytti laitteita tai oli kotona tai ei. Viestin lopussa Net Uptime Monitorilla kerättyjä esimerkkejä katkoksista muutamalta päivältä. Katkoksen aikana, jos se kestää edes vähän sekuntia pidempään, modeemin DSL-valo vilkkuu eli se hakee yhteyttä. Yhteys palaa itsekseen hetken päästä. Yhteys katkeaa sekä tietokoneesta (ethernet kaapelilla kiinni modeemissa) että wifissä olevista laitteista. Telian häiriökeskus on sanonut alusta asti että he eivät ole kertaakaan nähneet katkosta verkon puolella, vaikka liittymä olisi ollut seurannassa. Ehkä katkos on niin lyhyt, tai sitten “linkki” pysyy yllä mutta data ei liiku mihinkään? Välillä ovat kuitenkin ilmeisesti nähneet yhteyden “virheilevän”, mutta ei katkeavan. Tähän mennessä kokeiltu seuraavia toimenpiteitä: Kokeiltu eri puhelinpistorasiaa Resetoitu modeemi Vaihdettu modeemin DSL piuha ja ethernet piuhat Kaksi kertaa tehty vikailmoitus Telialle Telian lainamodeemilla kokeiltu, sama ongelma Telian asentaja käynyt kahdesti, ensin vaihtoi talojakamossa porttia, toisella kerralla eri asentaja laittoi kokonaan omaan “ryhmään” jossa ei ole muita asuntoja Viimeisimmän Telian asentajan kommentti oli että ei keksi muuta, ja “oletko miettinyt 5G hankkimista” Kolmannen osapuolen sähkömies tarkistanut talojakamon liitännät ja uusinut asunnon päässä puhelinlinjan kytkennät Tällä hetkellä on vielä asentajan käynnin jäljiltä avoin häiriöilmoitus ja odotan taas uutta vastausta Telian häiriökeskuksesta, ja sähkömies on tarjoutunut vaihtamaan piuhassa käytössä olevia pareja ja mahdollisesti vetämään kokonaan uuden piuhan kellarista. Epäilen kuitenkin että näistä olisi hyötyä kun tuo ei säännönmukaisuuden takia näytä miltään kosketushäiriöltä. Nykyinen puhelinpiuha on myös häiriösuojattu kaapeli. Huomasin myös vähän samankaltaisen aiemman keskustelun josta ei kuitenkaan löytynyt ratkaisua: Alla esimerkkejä katkoksista pidemmän ajan päästä sekä viime päiviltä, viime päivät siis viimeisimmän asentajan käynnin jälkeen. Luultavasti näitä on ollut paljon enemmänkin, mutta 20.6. asti lokitin vain >5sek katkokset, nyt lokiin tulee kaikki >1sek pituiset. 21.5.2025 20.00.49 Log Start ---------------------------------------Failure Start Length21.5.2025 21.01.26 0:00:1622.5.2025 8.31.05 0:00:0625.5.2025 7.16.09 0:00:1126.5.2025 2.46.08 0:00:1326.5.2025 8.46.03 0:00:0526.5.2025 14.15.29 0:00:2126.5.2025 17.00.36 0:00:2626.5.2025 21.00.25 0:00:1027.5.2025 7.16.02 0:00:1027.5.2025 11.46.17 0:00:1029.5.2025 9.00.54 0:00:1529.5.2025 21.30.36 0:00:2530.5.2025 17.15.35 0:00:0830.5.2025 21.20.30 0:00:1130.5.2025 21.21.40 0:00:171.6.2025 1.31.40 0:00:091.6.2025 6.01.05 0:00:091.6.2025 22.01.12 0:00:062.6.2025 17.30.47 0:00:182.6.2025 22.45.36 0:00:413.6.2025 1.15.51 0:00:093.6.2025 9.31.06 0:00:054.6.2025 0.30.57 0:00:164.6.2025 8.30.59 0:00:054.6.2025 10.16.17 0:00:054.6.2025 18.16.23 0:00:095.6.2025 23.01.15 0:00:116.6.2025 8.30.59 0:00:066.6.2025 20.01.37 0:00:067.6.2025 21.46.17 0:00:058.6.2025 23.15.35 0:00:129.6.2025 22.00.11 0:00:0910.6.2025 16.45.46 0:00:0710.6.2025 21.16.08 0:00:09 17.6.2025 10.41.53 Log Start ---------------------------------------Failure Start Length18.6.2025 8.30.29 0:00:1718.6.2025 15.31.05 0:00:1518.6.2025 21.45.54 0:00:1819.6.2025 4.01.10 0:00:0719.6.2025 22.46.05 0:00:1520.6.2025 3.46.15 0:00:0120.6.2025 5.00.33 0:00:0120.6.2025 7.15.50 0:00:0420.6.2025 7.30.50 0:00:0120.6.2025 11.45.28 0:00:0320.6.2025 12.01.14 0:00:0120.6.2025 13.45.44 0:00:03--------------------------------------- 25.6.2025 21.34.46 Log Start ---------------------------------------Failure Start Length26.6.2025 8.30.54 0:00:1226.6.2025 15.01.33 0:00:0426.6.2025 17.31.02 0:00:0526.6.2025 19.16.32 0:00:0326.6.2025 22.30.45 0:00:0227.6.2025 2.31.17 0:00:0227.6.2025 4.45.32 0:00:0127.6.2025 15.00.53 0:00:0327.6.2025 16.02.15 0:00:07 Modeemin virkaa toimittaa: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-vmg3625-t50b-modeemi Kaivan mielelläni lisää jotain statistiikkaa yhteydestä, jos saan ohjeita siihen (oma osaamiseni ei ikävä kyllä riitä). Kiitos jo etukäteen kaikille mahdollisesta avusta!